Adevărații oameni de afaceri sunt campioni la greșeli
O problemă de obișnuință
Lisa Amos de la Universitatea Tulane a studiat rata de obținere a profitului în afacerile de start-up. Rezultatul studiului a arătat că antreprenorii nu obțin profit din prima afacere. Mulți dintre ei nici din a doua sau a treia. Media de eșec a oamenilor de afaceri aflați la început de drum este de 3,8% (sursa: John C. Maxwell, Eșecurile pot conduce la succes, Amaltea, București, 2004)
Concluzia acestui studiu e că profitul în afaceri vine în urma unui set de obiceiuri sănătoase și a perseverenței. Evident că majoritatea antreprenorilor renunță după primul eșec. Ceilalți, însă, au ceva în plus. Mulți numesc acest ceva ,,stofă de afacerist”. De fapt, este viziune de ansamblu. Pentru ei, greșeala este doar un pas către succes. Asta pentru că din fiecare greșeală învață ceea ce ar fi putut face mai bine și nu învinuiesc soarta, contextul economic, birocrația sau câte și mai câte pentru rateul lor.
Rădăcina problemei
La baza rateurilor repetate stă tocmai frica de eșec. Ce face un iepure speriat? Stă pitit în tufă pentru a nu-l vedea nimeni. Exact așa e și în afaceri. Speriații stau ascunși în anonimat și mediocritate, cu toate că mulți ar avea potențial.
Frica de eșec blochează orice inițiativă de acțiune. Iar acolo unde nu e acțiune, lucrurile sunt blocate și nu se acumulează deloc experiență. Despre experiență se știe că e cel mai mare dascăl. Un proprietar de afacere care nu și-a învățat lecțiile nu va fi niciodată un antreprenor, adică un om cu viziune. Asta pentru că nu are datele necesare pentru a rezolva situațiile inedite, neașteptate. Parcursul lui nu este firesc, ci împiedicat.
Se întâmplă și la case mai mari
În 1973 Xerox domina piața. Se poziționase într-o zonă sigură de confort. Un grup de ingineri inteligenți de la centrul de cercetare Xerox din Palo Alto, California au visat la mai mult decât copiatoare inteligente și hârtie fotografică. Așa a luat naștere Alto – primul PC cu monitor cu grafică ce, culmea, ulterior a servit drept model pentru cei de la Apple. Proiectul era promițător.
Dar frica a blocat conducerea companiei. Alto a rămas un proiect ce ar fi putut schimba istoria, dar nu a beneficiat de suficientă susținere.
La scurt timp, genialii ingineri care proiectasera PC-ul au plecat către Microsoft și Apple pentru a scrie istorie acolo, iar Xerox a început să piardă avântul pe care îl aveau în industria copiatoarelor. Cazul Alto a rămas în istorie drept eșecul Xerox pe care concurența l-a transformat în succes.
Greșelile nu sunt necunoscute marilor afaceriști. Din contră, ele fac parte din viziunea succesului. De-asta oamenii de afaceri sunt conștienți că o greșeală, deși îi costă mult, îi învață și mai multe. Acesta e motivul pentru care majoritatea managerilor își mobilizează echipele atunci când se strecoară o eroare. Pentru că știu că în acele momente de concentrare maximă eroarea poate deveni succes.
Dacă nu o fac ei, o va face concurența. Tu ce alegi?