Afacerea ca un hobby
Afacerea de autocolante şi tapete a luat naştere în anul 2009, în plină criză financiară în urma unei discuţii cu prietena ei, Bianca, care i-a fost parteneră în business timp de patru ani şi colegă de birou într-o firmă de amenajări interioare. Cai verzi pe pereţi îmbină arhitectura de interior şi grafica. Ana este responsabilă de ideile din desene şi tot ea prelucrează designul autocolantelor şi tapetului.
Cum a luat naştere ideea afacerii
Ana şi Bianca îşi doreau să lanseze o afacere pe cont propriu. Pe atunci ele lucrau într-un birou care se ocupa de amenajări interioare. „În domeniul nostru de activitate foloseam frecvent autocolantele în amenajări. În timp ce lucram la acest birou, am început să construim site-ul, să facem primele desene. La început desenele erau destul de stângace, nu ştiam exact cum să le facem, cât de modulare trebuie să fie”, îşi aminteşte Ana. Desenele ei iau naştere pe hârtie, pentru că aşa este obişnuită. Pentru Ana este natural să deseneze de mână, apoi redesenează totul în programul cu care lucrează de obicei arhitecţii, AutoCad, dar şi în alte programe de vectorizare. Redesenează desenele după schiţe.
Prima comandă a venit la începutul lui 2010, de la cineva din Bucureşti. „Comanda era un autocolant cu un liliac cu ochii mari şi dezorientat, şi un schelet de tiranozaur. Nu pot să uit prima comandă, căci ne-am chinuit cu împachetatul, încă nu aveam furnizori de cutii şi am făcut noi cutia din carton. Mai mult ne-a luat împachetatul cutiei decât execuția întregii lucrări, mai spune antreprenoarea. Între comenzi, antreprenoarele îşi îmbogăţeau portofoliul de desene. În 2010, Ana şi Bianca şi-au dat demisia de la biroul de amanajări interioare şi au început să se ocupe de design interior pe cont propriu. În paralel, se ocupau de afacerea cu autocolante. Cam trei ani a durat până afacerea a început să înregistreze suficient profit pentru ca ele să se dedice full-time proiectului şi să reuşească să se întreţină.
Afacerea s-a „viralizat”
Nu au avut un buget pentru o investiţie serioasă în afacere, nu aveau economii şi nici nu s-au împrumutat. De fapt, nu aveau nevoie de prea mulţi bani, pentru că deţineau două calculatoare pe care făceau proiectările, aveau o maşină de tăiat autocolantele, donată de un prieten care o avea acasă şi nu o folosea. Investeau puţin în autocolante. La acea vreme, cumpărau în jur de doi metri de autocolant comparativ cu momentul de faţă când achiziţionează câte o rolă întreagă.
Înainte să lanseze afacerea, antreprenoarele au făcut un sondaj printre prieteni pentru a fi sigure că este o afacere care trezeşte interes. Reacţia lor a fost pozitivă, şi ei au reprezentat primul sprijin şi prima încurajare. Tot atunci, prietenii lor lipeau autocolante pe pereţii camerelor lor, făceau poze şi uite-aşa s-a dus vestea pe internet şi afacerea „ s-a viralizat”. Tot atunci, antreprenoarele au făcut o pagină de Facebook şi au început să posteze produsele. Aşa se face că despre afacere au scris şi bloggeri specializaţi în designul interior. Afacerea a început să fie cunoscută şi apreciată, fără ca ele să investească în comunicare şi promovare.
Mai mult, prietenii lor care au terminat arhitectura apelau la ele pentru a personaliza birourile şi casele de care se ocupau cu ajutorul autocolantelor sau tapetelor. Iar alţi prieteni au dus autocolante la birourile unde lucrau şi au amenajat un birou cu autocolante Cai verzi pe pereţi. Colegii lor au fost atât de entuziasmaţi, încât au început să comande.
Ana îşi aminteşte că primul atelier a avut sediul în garsoniera Biancăi, lângă pat, dar şi în holul unui apartament, apoi într-un demisol în locul în care locuiau împreună. În prezent, atelierul se găseşte pe Popa Tatu, în două camere spaţioase.
După patru ani de parteneriat, Bianca s-a mutat undeva la ţară, pentru a se ocupa de agroturism, iar de atunci Ana a rămas singură în afacere.
Profitul a venit după 6-8 luni de la lansarea afacerii, iar după un an, comenzile au început să devină regulate. Cumpărătorii din România locuiesc în Bucureşti, Cluj şi Timişoara. În general, sunt fie tineri care vor să-şi reamenajeze camera sau apartamentul cu bani mai puţini, pentru că e mai ieftin să lipeşti autocolante decât să investeşti în a schimba aspectul pereţilor, fie părinţi tineri sau, ocazional, bunici care cumpără autocolante pentru camera copiilor sau a nepoţilor.
Ana primeşte comenzi şi din afara ţării. Prima comandă din străinătate a fost acum doi-trei ani. Au făcut-o nişte români stabiliţi în străinătate. „Ne-am înscris pe o platformă străină care vinde lucruri de design în toată lumea. Pe platformă îţi faci un magazin pe care-l gestionezi singur şi plăteşti un procent din vânzări. Acum prezenţa pe platformă oferă avantaje financiare şi comenzi în străinătate”, mai spune Ana. Cumpărătorul lor din străinătate este concentrat în Australia, SUA şi Europa.
Anul trecut magazinul de pe platformă a fost închis timp de şase luni. Cu toate astea, de la sfârşitul verii şi până la începutul anului, au fost 16 comenzi din afara ţării, iar până în martie, anul acesta, au existat deja 10 comenzi.
Pe scurt, clientul lor este unul care caută să cumpere ceva alternativ, e genul de om care apreciază designul unicat. Ceea ce o încântă pe Ana la cumpărătorul ei este reacţia pe care o manifestă. Oamenii încântaţi îi scriu frecvent şi îi trimit fotografii pentru a o felicita.
Autocolantele sunt considerate o soluţie mai isteaţă de amenajare mai ieftină şi care nu presupune efort mare la montaj. Este şi o activitate distractivă care se poate face în familie sau în cuplu. Iar rezultatul este că autocolantul completează foarte bine amenajarea unui interior şi înveseleşte camera.
Timp dedicat afacerii
În mod normal, Ana dedică șase-șapte ore pe zi proiectului. Evident că, având afacerea ei, îşi permite să-şi ia liber mai uşor şi mai repede, poate să călătorească şi să-şi ia o vacanţă neplanificată.
Ca în orice afacere, există perioade mai lejere cum a fost luna februarie, când Ana a acordat trei-patru ore pe zi lucrului şi perioade mai aglomerate, cum este luna decembrie, când a lucrat şi câte opt ore pe zi. Când este foarte aglomerată, apelează la colaboratori, mai ales pentru partea de montaj şi producţie. De exemplu, Ana se ocupă de grafica tapetului, iar de imprimare se ocupă o altă firmă. Când concepe cuiere şi rafturi, lucrurile stau aproximativ la fel.
Sunt și momente în care antreprenoarea este implicată în proiecte mari de arhitectură, când este nevoie să meargă să monteze tapete, aşa că apelează la câţiva colaboratori pentru ajutor. Pe lângă afacere, o dată pe an, pentru că are foarte multe idei de pus în practică, împreună cu sora ei, realizează mărţişoare şi participă la Târgul de la Muzeul Ţăranului Român. Ana creează modelele, iar sora ei o ajută la manufactura.
Caietul cu idei pus pe perete
O mămică i-a reproşat că nu există în portofoliul de produse autocolante pentru băieţi, aşa că Ana şi-a desenat câteva schiţe în carneţel, iar anul acesta intenţionează să contureze câteva idei din întâlnirile cu mama şi băieţelul ei. Este unul dintre proiectele sale.
Apoi, ca în fiecare an, Ana doreşte să-şi îmbogăţească portofoliul de desene și îşi doreşte să găsească pe cineva care să se ocupe de partea de management şi PR.
Cât despre timpul liber, acesta se împleteşte armonios cu afacerea. Îi place să deseneze şi şi-ar dori să-şi dedice mai mult timp acestei activităţi. Are un caiet în care adună tot felul de idei şi conturează schiţe din discuţiile pe care le are cu cei din jur sau dintre cele văzute pe stradă.
În rest, îi place să călătorească, să savureze ceaiuri cu prietenii şi să meargă cu bicicleta, acesta fiind mijlocul ei de transport în anotimpul cald.