Ana iubește Bucureștiul. Și face bani din asta.
„Turismul a fost mereu domeniul meu de suflet‟, spune Ana, care în august 2015 s-a hotărât să devină ghid turistic full-time. A absolvit specializarea Turism la Universitatea din București, iar apoi și-a obținut licența pentru a fi ghid turistic. Mai exact, în anul 2014 și-a luat atestatul și din anul 2015 funcționează ca PFA, având colaborări cu agenții de turism românești și străine, dar lucrând, în egală măsură, și cu turiști străini individuali.
„Ca jurnalist, am văzut în ce culori e zugrăvită imaginea României în afara granițelor și mi-am dorit să pot schimba, atât cât îmi stă în putere, acest lucru‟, spune Ana, care s-a gândit de la început că clienții țintă vor fi turiștii străini. Imediat ce a obținut atestatul de ghid, și-a dat seama că publicul ei țintă este format, exclusiv, din turiști străini.
Promovare prin recomandări
Deși are clienți de pe toate continentele, Ana nu a făcut investiții pentru acest business. Practic, înainte de a-și da demisia din presă, și-a făcut o pagină de Facebook de ghid turistic, iar cu ajutorul acesteia își face reclamă și se promovează.
Ana spune că următoarea etapă în dezvoltarea afacerii presupune lansarea unei pagini web de promovare a serviciilor pe care le oferă, dar momentan singurele instrumente de marketing și promovare pe care le utilizează sunt paginile de Facebook și de Instagram create special pentru activitatea ei ca ghid.
În fapt, Ana nu a investit foarte mult în zona de promovare, deoarece strategia ei s-a bazat pe două componente, amandouă având însă la bază același element definitoriu: recomandările. Fie că vin din partea agențiilor de turism cu care a colaborat ori a colegilor ghizi, fie că vorbim despre review-urile turiștilor, recomandările sunt cele aduc succesul pe termen mediu și lung.
O activitate sezonieră
Cea mai mare provocare pentru Ana nu a fost însă căutarea clienților, ci să gestioneze schimbarea radicală a felului de a lucra. După 11 ani ca angajat, cu un salariu negociat și bătut în cuie și program de lucru la fel de bine organizat, trecerea la statutul de freelancer, cu venituri variabile în funcție de sezon și de tipul de tur efectuat și cu un program imprevizibil nu a fost chiar simplă și rapidă, spune Ana. „Apoi, fiecare zi este o provocare în sine, turiștii mei fiind de pe continente diferite, de toate vârstele și din toate categoriile sociale, iar toate aceste detalii le aflu, cel mai adesea, în momentul în care îi întâlnesc‟.
Dar, deși nicio zi nu seamănă cu cea anterioară, după cum adaugă Ana, „atunci când pui suflet în ceea ce faci e ușor să vezi mereu partea pozitivă‟. În plus, atunci când turiștii apreciază serviciile ei îi confirmă astfel că a făcut alegerea potrivită, iar restul aproape că nu mai contează. Din punctul ei de vedere, principalul dezavantaj al acestei noi activități îl reprezintă sezonalitatea activității, dar și faptul că România nu este încă în primul eșalon al destinațiilor turistice europene.
Ce zice Ana despre București
Mereu mă gândesc la București ca la o doamnă, în ciuda faptului că Bucureștiul ca denumire are o rezonanță masculină. Pentru mine Bucureștiul este o doamnă născută într-o familie cu sânge nobil, foarte elegantă, foarte înțeleaptă, al cărei destin nu a fost chiar atât de fericit și care a trecut prin mai multe situații tragice. În timpul celei mai negre perioade din viața ei, această doamnă a pierdut tot ce avea și, mai mult decât atât, a fost nevoită să trăiască povestea Cenușăresei. Dar, încă odată, a reușit să treacă peste toate necazurile și acum revine la gloria ei din trecut.