Apelul micilor antreprenori: Susțineți mediul de afaceri local! Cumpărați produse românești!
95% din economia românească este formată din microîntreprinderi și firme mici, cu 1-20 angajați, iar pentru mulți dintre antreprenori, coronavirusul a însemnat mai mult decât restricțiile sociale. S-au văzut puși în fața unui blocaj fără precedent, ce poate conduce la faliment. În acest context, în fața situației fără precedent cu care se confruntă economia, antreprenorii fac un apel la colaborare în mediul de business, la evitarea blocajului financiar și a disponibilizărilor de personal.
,,Avem o economie fragilă, cu un grad foarte mic de capitalizare. Dincolo de multinaționale, care au un rol pozitiv și important în economie, peste 80% dintre companii suferă de lipsă de capital, iar dependența financiară, pe lanțurile comerciale, este extrem de ridicată. Dincolo de cei a căror activitate a fost stopată prin ordonanța militară, antreprenorii din celelalte sectoare trebuie să găsească soluții să conlucreze, să își susțină angajații și să nu cadă în capcana măsurilor drastice – reduceri de personal și neplata furnizorilor’’, este mesajul analiștilor de la Frames, firmă de consultanță strategică și de dezvoltare pentru mediul de afaceri și administrația publică centrală și locală.
Zilele trecute, Frames a dat publicității o analiză, în care, în urma discuțiilor cu mai mulți antreprenori, a schițat și o serie de recomandări, aplicabile în această perioadă incertă, fără precedent.
Potrivit estimărilor companiei de consultanță, durata medie de plată a facturilor în economia românească riscă să crească la 4-5 luni, față de 3 luni în prezent. ”Odată blocate fluxurile financiare, economia va cădea ca un castel de cărți de joc’’, a avertizat consultantul economic Adrian Negrescu, de la Frames.
Conform lui, cu gândul că restricțiile nu se vor opri la mijlocul lui aprilie, mulți oameni de afaceri și-au reconfigurat deja afacerile. Micii producători agricoli au început să se promoveze puternic pe internet, restaurantele și-au dezvoltat servicii de home-delivery, folosind personalul pe post de curieri, alții și-au extins vânzările prin intermediul website-urilor și platformelor specializate.
”Cam toți antreprenorii cu firme mici cu activitate în HORECA, organizare evenimente, training, consultanță sunt în colaps. Mai bine zis ne paște insolvența. Noi vrem să continuăm, să plătim salariile, pentru că angajații mei au familii și cheltuieli. Nu pot trăi din șomajul tehnic. Noi vrem să continuăm să ne plătim taxele, să asigurăm statului banii din care să lupte cu epidemia. Noi nu dezarmăm’’, spune Ligia Neacșu, de la Best Smart Consulting.
”Multe firme se vor lupta în perioada aceasta să supraviețuiască deoarece nu toate au posibilități pe termen lung, pe mai multe luni, să-și plătească salariații. România era susținută de consum, în cea mai mare parte, dar acest consum începe să se diminueze deoarece, pe de o parte, se opresc sursele care produceau venit, pe de altă parte, lanțul de aprovizionare a suferit puternic. Fiecare antreprenor trebuie să își reinventeze businessul, să presteze noi servicii care derivă din obiectul principal de activitate și să identifice noi piețe de desfacere’’, afirmă și Valentin Rădulescu, managerul Printmag.
În acest context, Ligia Neacșu și alți antreprenori care îi împărtășesc opiniile lucrează, în prezent, la dezvoltarea unei platforme de business online în care cererea și oferta să se regăsească într-un mod simplu și eficient. De la prezentarea de produse și servicii, la cursuri și tutoriale de business, antreprenorii vor să își împărtășească cunoștințele și să își pună la comun resursele pentru a susține economia reală.
”Vreau să cred că avem destulă maturitate și nu ne lăsăm doborâți de această perioadă, că suntem o forță și avem un cuvânt de spus. Hai să ne unim și să ne ducem mai departe activitatea, dar fără să vânăm profituri, să targetăm acoperirea cheltuielilor curente’’, îndeamnă antreprenorul.
Pornind de la acest îndemn, în prezent, pe forumurile de discuții economice din social media, curentul ”Cumpărați produse românești’’ a căpătat o relevanță și mai mare. De la micii producători agricoli, la servicii de training și consultanță, antreprenorii și clienții sunt îndemnați să susțină mediul de afaceri local.