Au riscat pentru visul lor
În copilărie, voia să ajungă vânzătoare de bilete RATB și asta pentru că în iernile geroase când se ducea să achiziționeze un bilet și băga mâna prin geam în acea tejghea să plătească, simțea cum vine căldura de acolo. Acesta a fost primul job la care s-a gândit vreodată. Bineînțeles că au trecut anii, s-a maturizat și au apărut și alte dorințe. Beatrice Perceli a ajuns să urmeze Facultatea de Drept și un master în același domeniu, iar din 1997 ea deținea, într-o mare companie de telecom, un post de consilier juridic. Beatrice a lucrat în acea multinațională aproape 16 ani. De ce şi-a schimbat cariera? „Am dat tot ce era mai bun în acea companie, dar am simțit că am ajuns la finalul drumului. Nu aveam ce să fac în plus, față de ceea ce realizasem până atunci. Mă plafonam și atunci am înţeles că trebuie să fac altceva. Atât pentru mine, cât și pentru Carla, fetița mea, care este un copil excepțional – a fost admisă la cinci universități din Londra, pe business management şi marketing”, spune cu mândrie Beatrice.
Beatrice a renunțat efectiv la job în decembrie 2012, la aproape un an de la deschiderea primului său magazin. Nu s-a speriat deloc de perioada economică nefastă pe care o traversăm, crezând cu tărie în visul ei, dar și în capacitatea de a ajunge la succes. Este convinsă că, atunci când crezi total în ceva, este imposibil să nu meargă. La magazin se simte ca „peștele în apă”, îi place să interacționeze cu oamenii, iar singurul lucru care-i lipsește de la fostul job sunt colegii.
„Încetasem să evoluez”
Și Cristian Morar provine tot din mediul juridic, chiar dacă în copilărie visa să devină dirijor. Și asta nu pentru că l-ar fi atras câtuși de puțin o carieră muzicală. „Îmi plăcea, pentru că, deși avea doar un băț în mână, toată lumea îl asculta. L-am asociat cumva cu un lider și eu asta voiam să ajung”. Înainte de businessul propriu a lucrat în cadrul Ministerul Transportului la CNADNR. Când a trebuit să renunțe la locul călduț de muncă în favoarea magazinului „La Conașu`”, a făcut-o și el fără nicio urmă de regret. „Sunt un om liber, nu îmi plac constrângerile de niciun fel. Încetasem să mai evoluez. Iar în momentul în care nu-mi mai găsesc locul undeva, plec pentru a căuta ceea ce e mai bun pentru mine”, spune Cristian.
Pentru el, ideea de a deschide primul magazin a început dintr-o necesitate firească. Când făceau câte o chermeză la serviciu, el era cel care le aducea colegilor şi prietenilor produse din Bucovina, iar toată lumea le lăuda. Apoi aceștia au început să-i ceară lui Cristian să le aducă de fiecare dată când se ducea acasă delicioasele produse. Așa că se întorcea la București întotdeauna cu portbagajul plin. „M-am uitat în piață la concurență şi am văzut că nu fac lucruri spectaculoase și mi-am dat seama că eu pot aduce niște plusuri. În ajutorul acestei idei a venit și această ultimă tendință de a avea grijă ce anume mâncăm. Nu ne mai umplem porbagajele cu alimente din supermarketuri fără a vedea ce conțin; oamenii doresc alimente gustoase, dar sănătoase. Aveam marfa, așa că de ce să nu fi deschis și un magazin de unde să le poată lua și bucureștenii?”, se întreabă retoric Cristian.
Până în acest moment, cei doi au reuşit să deschidă două magazine – unul în centrul Capitalei – pe Maria Rosetti, iar celălalt în Piaţa Pipera. În plus, au planuri mari: îşi doresc să ofere şi livrări la domiciliu, dar şi să inaugureze, cel mai probabil, tot în Piaţa Pipera, un mic restaurant bazat pe hrană sănătoasă, echilibrată nutritiv, cu un conţinut cât mai scăzut de calorii.
Fără bani, dar încrezători în succes!
Deşi nu dispuneau de suma de bani necesară pentru lansarea magazinelor, nu s-au „împiedicat” de acest mic „amănunt”. Aşa că, înainte de a deschide primul restaurant în septembrie 2011, cei doi antreprenori au făcut împrumuturi la bancă, în valoare de 30.000 de euro, crezând cu tărie că acest proiect nu poate fi decât unul de succes.
Produsele pe care ei le comercializează sunt achiziţionate direct de la micii producători din Bucovina şi, susţin ei, sunt de cea mai bună calitate. Animalele de la care provine o mare parte din produsele pe care le comercializează sunt crescute în gospodării ţărăneşti individuale. În plus, o mare parte dintre rudele lui Cristian Morar e formată din mici producători agricoli care deţin suprafeţe de teren în curs de conversie spre agricultura ecologică. Toate produsele din magazine au un termen redus de valabilitate pentru că nu conţin E-urile care le-ar fi făcut mult mai rezistente la raft.
Nu este un business deloc uşor
Să nu vă închipuiți că este o afacere ușoară. Nici pe departe. „Cu furnizorii se lucrează destul de greu; ei produc aplicat, putem să luăm produsele doar lunea sau vinerea. Ciclul de producție e scurt, termenele de valabilitate sunt foarte mici, nu ca în supermarketuri unde un salam e valabil nu știu câte luni.” El spune că în supermarketuri vedem produse ale unei zone, dar care nu mai respectă nimic din tradiții. „Nu există așa ceva precum «cârnați tradiționali bucovineni cu ghimbir»! Produsele tradiționale conțin foarte puține incrediente şi condimente”, explică Beatrice. Cristian vine în completarea partenerei sale de afaceri și spune că, din cauza a ceea ce găsim în supermarketuri la prețuri foarte mici, sunt din ce în ce mai puțini oameni care îşi permit să crească animale. „Vă dau exemplul porcilor industrializați care au mușchiul cât un braț de bărbat bine făcut, cei crescuți în mediul natural nu-l vor avea niciodată așa. În plus, în mod normal, prețurile din piață nu reflectă realitatea. La munca pe care o face un țăran să crească un porc de 120 de kg preţul ar trebui să fie cel puțin dublu”, este de părere Cristian.
În ultimii ani, se vorbeşte din ce în ce mai des despre o alimentaţie sănătoasă, iar vânzările produselor cu cât mai puţine E-uri sunt într-o continuă creştere. Se pare că perioada în care românii dădeau năvală în supermarketuri şi achiziţionau alimente fără să citească lista ingredientelor din care au fost preparate a început să apună.
De această situaţie profită acum cei doi foşti consilieri juridici – Beatrice Perceli şi Cristian Morar –, fondatorii magazinelor „La Conaşu`”, cu produsele lor tradiţionale provenite din Bucovina. Ei nu uită niciodată de cei mai puţin fericiţi, aşa că, în timpul liber, Beatrice şi Cristian se implică în activităţi caritabile, venind în ajutorul copiilor instituţionalizaţi şi al bătrânilor neajutoraţi.
Articol preluat din Revista Cariere de aprilie. Pentru detalii legate de abonare, click aici