Business de succes: Nu antreprenorul, ci angajatul transmite afacerea din tată în fiu
În viziunea omului de afaceri, tradiţia în business este lucrul făcut cu oameni care au legături speciale între ei. Şi dacă în general, o afacere se transmite din tată în fiu, în cazul acestui antreprenor, Distileriile Alexandrion face lucrul asta şi prin intermediul angajaţilor.
Citește și Lecţii de carieră cu o violonistă de 16 ani
Specialiştii sunt un mix de vârstă şi experienţă, astfel că pe lângă fiecare profesionist în domeniu sunt primiți mai mulţi tineri care sunt pregătiţi să fure meseria şi secretele ei. „Avem oameni care sunt aici de când a început businessul. Aceştia sunt cei pe care i-am angajat de când erau în anul 2 sau 3 de facultate, iar acum sunt la a doua generaţie la noi, adică şi-au pregătit şi copiii să fie angajaţi la noi”, afirmă Salameh.
Pentru el, alegerea este simplă atunci când are de ales între doi candidaţi care concurează pentru acelaşi post. Dacă unul dintre aceştia are deja un părinte care lucrează în firmă şi este pe post de specialist, întotdeauna îl va alege pe fiul aceluia. „În acest mod, meseria se va transmite mai usor şi cunoştinţele sunt asimilate mai repede, iar noul angajat va fi mai responsabil”, mai spune preşedintele Alexandrion Grup.
Salariile, mult peste media industriei
Talentele părinţilor-angajaţi sunt transmise copiilor, care sunt întâmpinaţi în cadrul companiei cu braţele deschise. Totodată, nici salariile de aici nu sunt de neglijat, mai ales că specialişti asemeni celor din industria alcoolului sunt greu de găsit. Când vine vorba despre beneficiile pe care salariaţii companiei le au, Salameh nu se sfieşte să spună că există unul singur, dar care contează. „În industrie suntem cunoscuţi că avem salarii cu până la 50% mai mari decât restul concurenţei. Aici sunt oameni calificaţi şi am nevoie de experienţa lor şi atunci aceştia trebuie bine plătiţi”, spune fondatorul.
Din acest motiv, media salariului la Distileriile Alexandrion este de peste 3.000 de lei. Conducerea preferă să dea mai mulţi bani, în detrimentul bonurilor de masă sau a tichetelor de vacanţă.
Citește și Italianul care îi învață pe români să reacţioneze în fața neprevăzutului
Cu un număr de aproape 300 de angajaţi, fondatorul Distileriilor Alexandrion spune că procesul de selecţie a specialiştilor a început cu ani în urmă, mai ales că multe din serviciile companiei sunt externalizate.
„Compania se ocupă doar cu produsul băuturilor, restul serviciilor este preluat de cel putin 20 firme. Compania noastră nici măcar nu se ocupă cu transportul. E uşor să cumpărăm câteva maşini şi să facem asta, dar preferăm să folosim alte companii. Spre exemplu, distribuţia aici în judeţ este făcută de 10-15 ani de o firmă de familie”, a declarat Nawaf Salameh.
Firmele cu care lucrează Distileriile Alexandrion au un total de peste 8.000 de angajaţi, iar prin modelul de business pe care compania îl are, fondatorul se poate lăuda şi cu faptul că, indirect, o bună parte dintre aceştia sunt plătiţi şi de Distilerii. „În perioada sărbătorilor, acestor firme le-am cerut să ne livreze şi forță de muncă pentru că atunci comenzile sunt foarte mari şi nu putem face faţă. Închiriem personal pentru o lună două, aşa cum fac şi colegii noştri din industria berii sau a băuturilor răcoritoare”, a mai declarat Salameh.
„Specialiştii noștri sunt cu noi aproape de când ne-am înfiinţat, dar avem şi colaboratori tradiţionali din Franţa, Grecia şi România”. Iar dacă ne uităm la ceea ce a însemnat, în cei 20 de ani, Distileriile Alexandrion, cifrele arată că firma a vândut 223 milioane de sticle, peste 120 milioane litri produşi.
Problema consumului excesiv de alcool
Una dintre cele mai mari probleme pentru companiile din domeniul băuturilor alcoolice este că, în România, consumul de alcool a scăpat de sub control. „În țara aceasta se produce liber, se consumă liber şi nu se repsectă legea care se spune că nu ai voie să vinzi băuturi alcoolice minorilor. Pe această situație trebuie regândit tot sistemul pentru că altfel vom avea probleme grave și oameni vor muri din cauza consumului impropriu aşa cum s-a întâmplat lună trecută în judeţul Călăraşi”, este de părere Salameh.
Citește și Managerii români seamănă, dar nu răsar. Cum sunt diferiţi în funcţie de zonă
Acest tip de comportament dăunează foarte mult afacerilor pentru că, managerul spune că e nevoie de consumatori responsabili, nu de minori sau oameni care îşi beau minţile. Problema este că acest consum este privit de autorităţi doar prin prisma banilor care ajung la buget, adică este implicat doar ministerul de Finanţe. “Aici trebuie implicate şi ministerele Justiţiei, Educaţiei şi Sănătăţii, abia apoi cel de Finanţe. Când se fură alcool medicinal sau tehnic, este consumat şi cineva moare, prima informaţie care apare este că <statul a pierdut milioane de euro la buget>. Statul nu a pierdut bani, a pierdut oameni. Iar acest lucru este neglijat cu desăvârşire”, spune producătorul.
În România există peste 100.000 de instalaţii artizanale în care se fabrică tot felul de băuturi, românii consumând sute de milioane de litri de alcool, anual.