Când muntele vine la Mahomed. Nemţii de la Medialine angajează IT-işti români
Medialine este prezentă pe piaţa din Germania de 16 ani. Cu 120 de angajaţi în ţara mamă şi o cifră de afaceri de 30 de milioane de euro, businessul de familie livrează infrastructură de IT şi data center, cloud (partea cea mai dinamică a afacerii, cu o creştere spectaculoasă) şi divizia de CRM, ERP, content management, business software solutions şi business management.
Martin Hörhammer, unul dintre fondatorii Medialine şi responsabilul de dezvoltare a companiei, ne-a vorbit (într-o română impecabilă) despre cum se lucrează în compania sa, care sunt planurile de dezvoltare în România, dar şi despre cum lucrează colegii lui români. Pentru că tânărul antreprenor neamţ nu a vorbit despre angajaţii, ci despre colegii lui.
Cum a ajuns Medialine în România
"Am căutat în 2006 unde putem să dezvoltăm software. În Germania nu s-au găsit oameni calificaţi şi ne-am gândit apoi la near shore development, am vorbit cu diverse companii, am observat că nu ne pot oferi exact ce ne trebuie. Am început cu o personă în România, care lucra de acasă şi au venit a doua, a treia, a patra persoană. Apoi au venit Oracle, Microsoft, HP şi toată lumea, iar în România salariile au crescut la un nivel comparativ cu Germania. În România cea mai bună opţiune momentan e să fii în dezvoltare software", a declarat pentru Revista Cariere Martin Hörhammer.
Antreprenorul spune că Germania este într-o fază de vârf a economiei, iar forţă de muncă specializată se găseşte greu. Medialine este o companiei flexibilă, acţionarii nu au vrut să vândă părţi din afacere, pentru a putea păstra decizia. Mai mult, este şi o companie atractivă, pentru că are o parte din activitate în străinătate, dar oamenii nu riscă să fie mutaţi la mari distanţe de ţara de origine, pentru perioade lungi de timp. Cu toate astea, legislaţia muncii din Germani face ca procesul de recrutare să se lungească pe multe luni de zile. De exemplu, mulţi au contracte care au timpul de reziliere trei luni înainte de sfârşitul semstrului. Dacă ar fi recrutat un om acum, este foarte posibil ca el să înceapă munca abia în octombrie. Nici în România nu este foarte uşor de recrutat, dar oricum, este mai uşor decât în Germania.
"Noi, fiind pe un domeniu în care oricum nu sunt specialişti în România, trebuie să îi educăm, să le aducem know how-ul necesar, să îi trecem printr-un training dedicat. Pentru noi, know how-ul solid, de bază este pe programare, pe baze de date, pe growth processes, pe itel sau zen management este important şi nu găsim oameni pocnind din degete", a mai spus Martin Hörhammer.
Creştereea Medialine este de 20% anual, iar România are o pondere de 5% din cifra de afaceri. Dacă în 5 ani compania va ajunge la o cifră de afaceri de 70 de milioane de euro, România va avea o pondere de 8% din aceasta. Medialine nu se dezvoltă în România doar pentru că recrutează mai uşor, ci şi pentru că a identificat un sector cu mare potenţial de dezvoltare.
Echipa din România livra doar soluţii de software pentru Germania, dar acum propune pachete de servicii şi pentru România.
"Până acum am făcut new shore development pentru piaţa din Germania. Avem ceva unic pentru piaţa din România, o soluţie de infrastructură IT pentru business în domeniul storage, desktops, toată infrastructura de IT a unei companii din cloud, combinată cu soluţia business software. Este o soluţie la cheie, clientul nu mai are nevoie de consultanţă, suport tehnic pentru operarea zilnică a sistemului de la un provider local pe care îl cunoaştem, care nu duce datele peste glob. Penru asta trebuie să creştem aici în România. În doi-trei ani trebuie să fim 50 de oameni aici în piaţă. Vrem să creştem către 5 milioane de euro cifră de afaceri. Piaţa de ERP este foarte fragmentată, sunt mulţi provideri mici, cu soluţii specializate. Clienţii au învăţat că o soluţie internaţională, inovativă, care aduce anumite avantaje în standard este un avantaj pentru ei", a explicat directorul Medialine.
La ce să vă aşteptatţi dacă vreţi să vă angajaţi la Medialine? La o perioadă obligatorie de trainig în Germania, care va dura între câteva săptămâni şi câteva luni. Unde vă veţi impregna cu ADN-ul lucrului bine făcut. Până când un angajat Medialine reuşeşete să livreze singur un proiect durează în jur de şase luni, iar până când este integrat complet, în jur de un an.
Diferenţa dintre un IT-ist neamţ şi unul român
"În România se învaţă mai multă teorie şi oamenii sunt orientaţi către asta. Românii citesc mai întâi documentaţie. În Germania, oamenii încearcă să vadă dacă reuşesc şi după aia citesc documentaţia. În România se încearcă mereu să se integreze ceva într-un anumit strandard şi oamenii aşteaptă un standard înainte de începe lucrul", a constatat Martin Hörhammer în cei zece ani de când lucrează cu românii.
"În România se lucrează cu un entuziasm foarte mare, dar există riscul de te îndrepta într-o direcţie greşită faţă de cea a proiectului. În Germania, oamenii în domeniul operaţional sunt foarte focusaţi pe eficienţă. Şi vor ca treaba pe care o fac să aibă un sens. Dar au pierdut creativitatea. Şi asta ne place foarte mult în România, unde este o alt[ abordare. Cerinţa se dezvoltă în timpul proiectului. Nu e mai bine sau mai rău, este un alt mod de a lucra", a mai spus patronul German.
Şi nu doar IT-iştii români sunt apreciaţi la Medialine, ci şi departamentul de marketing. Martin Hörhammer ne-a spus că departamentul de marketing din Germania mai trage cu ochii la soluţiile creative din România, foarte apreciate în companie.