Ceramic Sparrow – iubire, clopoțel de porțelan
Munca în echipă
Pentru numele de Ceramic Sparrow, cei doi fondatori, Tiberiu Dăncilă și Andreea Lăzărescu, s-au inspirat din primele broșe din ceramică, realizate sub formă de păsări. Au ales vrabia (sparrow) pentru fragilitatea și simbolistica sa.
Andreea este responsabilă de partea decorativă, folosind suprafața obiectelor ceramice ca pe o pânză de pictură, îmbogățind-o de case medievale, personaje din povești, spiriduși, elfi, păsări zgribulite, jucării de epocă și frânturi din magia iernilor de altădată.
Împreună fac obiecte valoroase atât din punct de vedere al materialelor folosite, cât și din punct de vedere al frumuseții și specificității lor.
Inspirație… idei
Inițial au încercat cu niște pandantive folosind o tehnică specială de decor asigurând unicitatea fiecărei piese, tehnică pe care au extins-o și perfectionat-o. „ Ne-a displăcut facilul – reprezentat de obiectele hand made simpliste și lipsite de concept – și am ales să facem din broșele noastre niște mici obiecte de artă purtabile. Modelul de pe fiecare broșă sau pandantiv nu se repetă niciodată. Folosim foaia de material ceramic ca pe o pânză de pictură”, explică Andreea.
Dar inspirația pentru frumos vine de undeva. De unde altundeva dacă nu din artă? De aceasta din urmă au fost mereu legați, atât prin educația primită în familie cât și prin cursurile urmate în liceu și facultate. „Eu am avut mereu o pasiune pentru Art Nouveau, un curent semnificativ care a inclus majoritatea artelor, oferind foarte mare importanță si obiectelor decorative, inclusiv ceramicii. Până la el, artele decorative erau privite ca o Cenușăreasă a Artei, dar, odată cu apariția unor artiști precum Gustav Klimt sau William Morris, ele au fost puse pe același plan cu artele plastice, majore. Tiberiu preferă Minimalismul, Bauhaus, Suprematismul,” spune Andreea.
Vorbind despre creatiile lor, tânăra a trecut în revistă și o parte din temele pe care le-au abordat în operele lor. „Temele ni le alegem în funcție de obiect și de ideea de la care am pornit. Când am început să facem clopoței, eu m-am gândit la atmosfera de sărbători care, în viziunea mea, a fost cel mai bine redată prin casele medievale ca cele din Sighișoara, oraș care mie îmi place foarte mult. Pe parcursul timpului ideile au început să se diversifice, fiecare dintre noi alegându-și o anumită tematică în funcție de ceea ce am crezut că s-ar potrivi momentului respectiv. Am început prin a face clopoței pentru Crăciun, dar pe parcurs ne-am dat seama că pot fi un cadou special și unic pentru orice ocazie. De fapt, ei sunt niște tablouri pe porțelan”.
Tiberiu a folosit ca reper arta japoneză modernă. „Ne-am dorit ca gusturile noastre și cunoștințele pe care le avem despre artă să se reflecte în ceea ce facem. N-am dorit niciodată obținerea unor obiecte în funcție de trend, ci am considerat că niște influențe puternice și bine definite constituie niște puncte de reper în interpretarea noastră. Am dorit ca prin intermediul ceramicii să ne exprimăm și am reușit mai ales ca ne-am dorit să realizăm niște obiecte accesibile, funcționale, nu niște lucrări impozante care pot ocupa doar un spațiu expozițional, deși bineînțeles că am trecut și prin această etapă în timpul facultății”, menționează Andreea.
Ambii artiști au o înclinație spre artele de la începutul secolului al XX-lea, pentru că au adus o schimbare foarte amplă a mentalității și designului de orice tip.
Din culise…
Materialele folosite de Andreea și Tiberiu sunt ceramice, de înaltă calitate, cum ar fi semiporțelan, porțelan, pigmenți ceramici, glazuri, aur, fapt ce conferă obiectelor prețiozitate, eleganță, ridicându-le la statutul de obiecte de artă.
Prețurile obiectelor reflectă calitatea materialelor, timpul petrecut pentru fabricarea și decorarea lor și costurile materialelor. O comandă este onorată în fucnție de complexitatea ei și de numărul de obiecte de artă. „Realizarea clopoțeilor, de exemplu, durează aproximativ o săptămână și începe cu turnarea în matrița de ipsos- sunt necesare câteva zile pentru a fabrica mai mulți. Următoarea etapă este aceea de finisare a formei, după ce uscarea porțelanului, arderea (2 zile), pregătirea etapei de pictură (documentare, schițe, pictură propriu zisă)”, explică Andreea.
În acest moment Ceramic Sparrow se promovează doar prin pagina de facebook pe care o deține, dar Andreea și Tiberiu și-au propus să construiască și un site prin intermediul căruia să-și facă și mai cunoscute produsele. Pe lângă proiectele amintite, echipa de artiști se mai ocupă și de redecorarea obiectelor de mobilier vechi și experimentează și cu alte decorațiuni – „am confecționat inclusiv ghivece unicat din ceramică, decorate cu motive Art Nouveau”, spune entuziasmată, artista.
Colecțiile Ceramic Sparrow pot fi admirate pe pagina de facebook.