Conectat 24 de ore din 24
Inceputurile
Ideea afacerii a inceput sa prinda contur in anul 2000. Antreprenorul, plecat in Elvetia cu o bursa, s-a abonat la diferite newslettere pentru a ramane in contact cu tara. Practic, totul a pornit de la un e-mail, care continea o referinta catre un site american de proiecte. Companiile isi publicau proiectele sau problemele pe acest site, iar cel care venea cu o solutie era recompensat cu o bursa virtuala. Programatorii din toata lumea concurau si postau cotatii pentru proiectele respective. Bogdan Putinica a postat trei cotatii pentru cele mai scumpe proiecte de pe site si le-a castigat pe toate. De aici a inceput povestea. Au fost trei prieteni, parteneri, care au lucrat fiecare la cate un proiect. Apoi, li s-au alaturat atat de multi in afacere incat, practic, nu mai incapeau la masa de sase persoane dintr-un cunoscut fast-food, unde se tineau de obicei sedintele. Prin urmare, s-a luat decizia de a se muta intr-un sediu. Locatia s-a schimbat destul de des deoarece echipa crestea continuu.Dezvoltareaezvoltareaezvoltareaezvoltarea afaceriiafaceriiafacerii
Investitia a continuat multi ani, lucru care a permis dezvoltarea businessului. Practic, profiturile pe opt ani s-au reinvestit in afacere pentru ca intr-un astfel de business infrastructura este costisitoare (calculatoare, licente etc.). Bogdan Putinica si partenerii sai nu au apelat la credite, ci, din banii proprii au ridicat afacerea de la zero. Investitia de la inceput a fost de cateva zeci de mii de dolari. Pe parcurs, s-au investit in companie intre 500.000 si 1.000.000 de euro pe an. Obstacole in mersul afacerii nu au existat, mai ales ca businessul a prins o perioada in care statul a favorizat exportatorii si industria de servicii de profil.Angajatiiatii
In prezent, compania din Bucuresti are 150 de angajati. Bogdan Putinica vede acest business din prisma oamenilor, pentru ca ei reprezinta, practic, compania. Se investeste continuu in pregatirea angajatilor. In aceasta directie este alocata si cea mai mare parte din bugetul companiei. In ultimii ani, organizatia a renuntat la un numar consistent de traininguri pentru a alinia politica de costuri la realitatile din piata. Din cauza crizei, cifrele au scazut dramatic. De aceea, compania a pus accent pe trainingurile interne. In 2009, sumele destinate pregatirii angajatilor au fost intre 100.000 si 150.000 de euro.
In schimb, nu au fost afectate spatiile de recreere. Compania pune la dispozitia angajatilor astfel de spatii cu diferite tipuri de jocuri (biliard, ping-pong) care sunt folosite pentru a scapa de stres. Se pune accent pe latura distractiva. Un alt avantaj pentru angajati este posibilitatea alegerii unui program flexibil. „Daca iti faci bine treaba, nu trebuie sa stai fix opt ore la birou. Este un echilibru care s-a format in timp”, spune Putinica. Oamenii sunt responsabili si isi urmaresc atributiile. Cat despre salarii, anul trecut acestea au crescut. Anul acesta, insa, vor stagna.
Relatia lui Bogdan Putinica cu afacerea pe care a fondat-o este si va ramane una speciala, chiar daca in urma cu doi ani grupul Enea a achizitionat integral IP Devel. Prin contract, el va ramane CEO-ul companiei IP Devel timp de patru ani, insa este posibil ca acest contract sa se prelungeasca si dupa expirarea mandatului. Intre timp, atributiile antreprenorului s-au mai redus. A aparut o echipa de management care a preluat o parte dintre ele. In momentul de fata, Putinica se ocupa de business development si vanzari la nivel de conturi mari.
S-a obisnuit cu ritmul pe care i-l dicteaza afacerea. Nu are o norma de timp dedicata interesului personal, pentru ca intr-o pozitie de varf responsabilitatea este imensa si continua. Nu poate pleca in concediu cu telefonul inchis. Trebuie sa fie disponibil oricand. In ultimii ani, insa, a invatat sa separe cum trebuie cele doua felii din viata sa. In primii cinci ani, de exemplu, s-a dedicat exclusiv businessului. Erau luni in care se lucra in mod constant si 20 de ore.
Probleme de comunicare
In 2006, compania a luat una dintre cele mai nepopulare masuri. Organizatia s-a hotarat sa schimbe oarecum fortat sistemul de salarizare. Tranzitia de la un sistem la altul a presupus costuri mai mari pentru firma, ceea ce a dus la scaderea salariilor. Aceasta masura, recunoaste antreprenorul, i-a luat pe toti prin surprindere. „Noi am invatat pe propria piele importanta comunicarii interne. Foarte multa lume a interpretat prost unele masuri pentru ca noi nu ne-am straduit sa le explicam. De cealalta parte, au fost multi care au inteles foarte bine masurile mai putin populare atunci cand le-am explicat”, isi aminteste antreprenorul. Insa, de-a lungul timpului, a invatat ca e nevoie sa comunice si sa-si explice mai bine deciziile.
Piata
Daca vorbim despre alinierea la piata, domeniul este intr-o continua schimbare, desi modelele comerciale sunt aceleasi. De exemplu, daca in alti ani piata cumpara un anumit tip de serviciu, anul acesta se orienteaza catre alte tipuri. Industria de outsourcing, in general, este condusa de nevoile clientilor. Acum, toata lumea pune accent pe pret. Este o schimbare destul de brusca. Valorile, calitatea, siguranta livrarii ajung pe a treia sau a patra pozitie. Toate acestea pun intr-o lumina diferita relatiile de afaceri pe care compania le are cu clientii. De exemplu, au fost cazuri de clienti care au cerut un discount de 40%. Foarte multi clienti si-au ajustat in jos volumele de afacere, ceea ce a pus presiune pe managementul companiei sa gaseasca clienti mai multi pentru a compensa si urmari obiectivele de crestere. Cu toate acestea, tintele pe 2009 au fost atinse, precizeaza antreprenorul. Businessul a crescut cu 20%.
Modele
Ii place stilul simplu si direct al lui Jack Welch si modul foarte matur de abordare a proceselor de management al lui Florin Talpes. Marius Ghenea este un alt model care l-a inspirat mult in afaceri.
Planuri
Deschiderea unui birou IP Devel la Iasi este pe lista de prioritati a grupului. De ce la Iasi? S-au realizat doua analize de piata asupra centrelor universitare pentru resursele companiei. In plus, s-au facut analize asupra industriei IT-ului pe plan local, a mediului de afaceri, facilitatilor sau costurilor. In prezent, spune Putinica, „fiind intr-o piata destul de tumultoasa, marele dezavantaj este ca previziunile pe care le facem nu pot sta in picioare”.
„Cand conduci o afacere, pe care ai crescut-o, nu-ti vine sa renunti la ea. Sunt momente in care exista prea multe probleme, stresul este prea mare, dar nu s-a pus problema sa renunt”. – Bogdan Putinica, Directorul General al IP Devel