Dacă poţi visa la ceva, atunci poţi să o şi faci!
Maria şi Mihai Harhătă au pus bazele afacerii cu hăinuţe pentru nou-născuţi şi copii în anul 1994, la început producând celebrii „ştrampi”, „hamleţi” ori „ciorapi tricotaţi” la o maşină rudimentară de tricotat, care se strica uneori şi de câteva ori pe zi. În acea vreme, toată producţia se desfăşura în garajul familiei din Vaslui. Însă, de la afacerea demarată acum mai bine de 18 ani şi etichetele scrise de mână până la formarea brandului Pifou, familia Harhătă, proprietarii afacerii, a bătut cale lungă. Odată cu cea de-a doua maşină de cusut, pe lângă ciorapi, ei au început să producă şi articole de lenjerie. După doi ani, spaţiul din garaj a devenit neîncăpător, iar producţia a fost mutată într-un atelier, şi Pifou şi-a lărgit iarăşi gama de produse cu modele de haine pentru copii. De la un atelier modest cu doar două maşini de cusut, Pifou a ajuns acum la o făbricuţă cu peste 20 de angajaţi.
Site de 10.000 de euro
Maria şi Mihai s-au sfătuit mereu cu fiul lor, Lucian Harhătă, absolvent de ASE, cu experienţă în project management la Asociaţia Studenţească Voluntari pentru Idei şi Proiecte (VIP România), pasionat de marketing, vânzări on-line şi business. Proiectul cu cea mai mare expunere media al lui Lucian este crearea unei game de hăinuţe pentru nou-născuţi, hăinuţe realizate din bumbac organic (ecologic). Însă cea mai mare amploare şi complexitate o are magazinul on-line al companiei, lansat în iunie 2012, şi bazat pe platforma e-commerce Magento. Datorită perfecţionismului şi implicării lui Lucian, noul website Pifou conţine două magazine on-line diferite: pentru vânzarea en detail şi en gros (pentru vânzarea către comercianţi şi parteneri business). În plus, pe noul website se poate calcula automat costul transportului, dar şi realizarea plăţii on-line cu cardul. „Avem o nouă concepţie asupra modului în care un brand local de hăinuţe pentru copii poate creşte ca business, utilizând inovaţia on-line. De exemplu, site-ul ne-a costat 10.000 de euro, dar permite cumpărătorilor să-şi aleagă modalitatea de transport – Poşta Română sau Curierat Rapid – calculată cu exactitate în funcţie de greutatea coletului (calcul automat). Am adăugat şi o căsuţă de informare, care estimează câte minute şi ore sunt până la următoarea livrare prin curierat rapid, livrare care duce coletul unui client în 24 de ore la destinaţie”, spune cu mândrie Lucian Harhătă, care se ocupă în cadrul companiei de marketing şi dezvoltarea afacerii, de export şi în principiu de tot ceea ce ţine de strategia pe termen mediu şi lung a businessului. Părinţii săi sunt şi acum implicaţi în bunul mers al firmei, ocupându-se de partea administrativă.
Dorinţa de a avea propria afacere
Încă din copilărie, Lucian îşi dorea să devină cunoscut pentru ceea ce face. A visat să creeze în domeniul fashion şi să devină antreprenor şi a fost extrem de sigur că nu o să rămână la statutul de angajat. „Nu era orgoliu, ci ştiam că pot mai mult”, mai spune Lucian.
Tânărul a mai lansat un business, doar al lui, în 2008, după absolvirea facultăţii: ImpedioLearning. A creat prima dată cursuri de Excel video pe DVD. „Acest business a pornit de la zero, am creat
DVD-urile şi le-am comercializat exclusiv on-line. Pentru un tânăr care de-abia termina facultatea, a avea un business real era un lucru important. Mi-am dorit să nu ajung în ipostaza de a fi nevoit să mă angajez la o firmă, ci să am propria afacere, indiferent cât de greu mi-ar fi”, adaugă specialistul.
Pasiunea pentru antreprenoriat şi-a dezvoltat-o cel mai mult în primii ani de facultate, în perioada în care urma cursurile Facultăţii de Finanţe, Asigurări, Bănci şi Burse de Valori. Lucian mergea la toate conferinţele şi seminariile din Capitală pe tema antreprenoriatului. „Mai mult decât atât, pentru materiile pe care le învaţam la facultate, mergeam zilnic la biblioteca ASE-ului şi citeam cărţi în engleză pe acele subiecte; la examene îmi foloseam cunoştinţele acumulate prin studiu individual din cărţi şi reviste americane, chiar dacă nu tot timpul acest lucru mi-a oferit nota maximă.” În anul trei de facultate, Lucian a aplicat şi a fost acceptat în cadrul Asociaţiei Studenteşti Voluntari pentru Idei şi Proiecte. Aici a fost acceptat în cadrul Clubului de antreprenoriat pentru studenţi Business Club, precum şi în Departamentul Financiar al VIP România. Anul următor, ultimul an de facultate, 2008, a devenit Project Manager al proiectului studenţesc Investment School şi totodată Director Financiar al Asociaţiei VIP.
Autodidact în toate
Lucian nu a avut niciun mentor, a fost mai mult autodidact. „Am citit numeroase cărţi şi reviste şi am urmărit tutoriale video despre business. Am învăţat cum să pun pe picioare o afacere, încercând şi eşuând, şi învăţând cât mai mult. De exemplu, în timp ce eram Project Manager la Investment School şi aveam nevoie să finalizez repede proiectul, a trebuit să învăţ să lucrez în Adobe Illustrator şi Photoshop pentru editarea bannerelor folosite la promovare.Timpul a trecut şi am învăţat Corel Draw, grafică, ilustraţie, marketing on-line şi e-mail marketing, optimizarea on-line prin User Experience, dar şi partea de producţie şi desfacere”, explică Lucian cum a ajuns să cunoască atâtea lucruri.
Familia Harhătă a avut curajul să rişte şi să investească tot ce avea într-o afacere, deşi de multe ori banii pentru întreţinerea celor trei copii abia le ajungeau de la o lună la alta. Însă sacrificiile făcute de părinţi, adaptarea din mers la nevoi şi ajutorul propriilor copii – care obişnuiau să încheie capsele body-urilor pentru nou-născuţi sau să descarce materia primă din maşină – au făcut ca businessul să se dezvolte şi să devină productiv. Mai mult de atât, fabrica Pifou este primul loc din România unde au fost produse hăinuţe eco din bumbac organic. „Hainele eco sunt realizate pe baza bumbacului organic – cultivat diferit faţă de cel convenţional (normal) şi la care nu sunt folosite pesticide sau alte substanţe în tratarea lui”. Pifou a câştigat diverse premii pe plan local: Locul 1 Top Afaceri 2011, pe domeniul CAEN 14, şi Locul 3 Top Profit 2011 pe domeniul CAEN 1413, dându-i familei Harhătă încrederea că a ales drumul cel bun.
Articol preluat din Revista Cariere de ianuarie. Pentru detalii legate de abonare, click aici