De 20 de ani, birocratia se chinuie sa sufoce afacerile
De la 300 de dolari, la peste 100 milioane de euro, in criza
In 1990, s-a nascut una dintre primele companii de software create in Romania cu capital privat. Afacerea Softwin, fondata de sotii Florin si Mariuca Talpes, a pornit cu numai 300 de dolari. Sistemul de pana in 1989 nu dezvolta competente, stiinta vanzarilor, a marketingului, a planului de afaceri sau a profitabilitatii. De aici, si primele obstacole: „Intreg sistemul de educatie era croit pe un alt tip de economie si, deci, trebuia schimbat. Din pacate, Romania nu a fost in aceasta situatie si, de aceea, adaptarea sistemului de educatie la noua economie de piata nu s-a terminat nici pana astazi, dupa 20 de ani”, constata Talpes.
In anii ’90, cand piata romaneasca nu era „atacata” de companiile straine, lipsa de know-how de marketing, vanzari si PR nu a reprezentat un handicap pentru firmele romanesti. Insa, „in momentul in care companiile straine au patruns pe piata, ele au avut un dublu impact: cele care au abordat cumparatorii finali (direct end-userii) au avut avantajul know-how-ului, iar cele care aveau un model indirect, au devenit in scurt timp adevarate universitati de competente in vanzari, marketing, PR si business”, isi aminteste fondatorul Softwin. „Atat infiintarea unei intreprinderi private, cat si relatia ei cu institutiile statului in 1990 era ceva inedit. In entuziasmul din primele luni din 1990, functionarii erau deschisi si dornici sa ajute. Mica atentie (pachete de tigari, cafea, deodorante etc.) de dinainte de 1990 mergea inca bine”.
Legislatia era foarte restrictiva, nu acoperea decat o mica parte dintre activitatile care se derulau in Romania. Insa, pe masura ce legile deveneau mai complete si se creau institutiile, birocratia s-a dezvoltat, iar de la un moment dat a devenit sufocanta.
„La inceput, banii circulau in mare parte cash, fara frontiere. Apoi, a fost creata vama, iar bancile au inceput sa lucreze cu noile intreprinderi. Una dintre consecinte a fost ca noi, fiind 100% exportatori, nu puteam incasa prin banca decat cu declaratii de incasare valutara, iar pentru asta, era obligatoriu ca softul pe care il exportam sa treaca la propriu prin vama. Noi il trimiteam prin retea, foloseam X25 la acea vreme. Formularul de vama cuprindea obligatoriu si greutatea produsului exportat, deci daca softul nostru nu avea greutate, nu putea fi exportat. Asa ca am decis sa echivalam fiecare 1k de memorie cu un gram. Iar daca un soft ocupa 1.520 k, noi treceam in formular ca softul cantareste 1.520 de grame. Si toata lumea era multumita!” – Florin Talpes, Presedinte Softwin
In 20 de ani, compania a evoluat de la doi angajati in 1990 la peste 900 de angajati in cele doua grupuri de companii independente: Softwin Group si BitDefender (producator de solutii de securitate a datelor). In 2007, brandul BitDefender a trecut la grupul independent de companii BitDefender care are echipe proprii de angajati americani, germani, britanici, spanioli sau italieni. Tehnologiile create de BitDefender sunt folosite de peste 80 de milioane de utilizatori din intreaga lume.
„Cea mai mare schimbare a fost de mentalitate si de knowledge. Veneam dintr-o economie centralizata, planificata, in care un grup de cateva sute de oameni construiau centralizat planul de afaceri pe urmatorii cinci ani al intregii economii. Si treceam catre o economie de piata, cu concurenta, cu succese si falimente, cu clienti carora daca nu le convine un produs/serviciu se muta la concurenta, cu nevoia de a intelege evolutia pietei, cu raportul dintre cerere si oferta ca principal mecanism (natural) de reglare a pietei etc.” – Florin Talpes, Presedinte Softwin
In 1989, exista o educatie matematica si stiintifica puternica, iar multe intreprinderi isi aveau evidenta financiar-contabila pe calculator. „In 1990 a venit colapsul”, isi aminteste Talpes. „Practic, piata interna si piata regionala de solutii software s-au topit. A fost un remise a zero cum spun informaticienii, adica cererea era aproape zero, iar oferta era mare. Rezultatul? Intreprinzatorii din zona software s-au indreptat catre pietele in crestere din Vest si au abandonat pietele in cadere. Softwin e un exemplu in acest sens: pana in 1993 a lucrat 100% pentru piata franceza. Piata romaneasca de software a inceput cu adevarat sa se dezvolte abia in anii 2000, iar numarul specialistilor in software creste an de an.
Dupa ce a acumulat experienta, incepand cu 1998, Talpes s-a implicat in mai multe grupuri de strategii nationale vizand domeniul IT. In acel an, strategia pe care o crease impreuna cu alti colegi din institutiile statului, din industrie, cercetare si invatamant, a ajuns si hotarare de Guvern, insa nu a fost implementata niciodata.
Grupul Softwin cuprinde Softwin R&D, Ascenta, Intuitext si Paxato. Softwin R&D e un incubator de noi tehnologii, cu doua de proiecte: limbaje naturale si securitate biometrica. Investitiile in aceste doua linii au pornit in urma cu 3-5 ani si urmeaza ca lansarea pe piata sa se faca in 2011 sub forma de start-upuri.
16 milioane de euro in 3.500 mp
Manuela si Ion Nestor (foto) au lansat in februarie 1990, cu o investitie initiala de 1.000 de dolari, casa de avocatura Nestor & Nestor. Cinci ani mai tarziu, aceasta a fuzionat cu societatea de consultanta in afaceri Kingston & Petersen, pentru ca in 2001, Nestor Nestor Kingston Petersen sa fuzioneze cu Ana Diculescu-Sova. Inainte de fuziune, in 1999, firma a devenit membru exclusiv pentru Romania al Lex Mundi, cea mai mare organizatie internationala de case de avocatura independente. In urma fuziunii, denumirea firmei a devenit Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP).
Lansarea unei afaceri in acele vremuri nu a fost deloc usoara, isi amintesc antreprenorii: „Ne-am lovit constant, timp de cativa ani, de probleme generate in principal de contextul si instabilitatea socio-politice de la acea vreme”. La acestea s-au adaugat problemele de logistica, cele legate de lipsa unor instrumente de comunicare si a regulilor clare.
In cei 20 de ani de la infiintare, firma s-a dezvoltat din punct de vedere strategic, al cifrei de afaceri, al echipei si teritorial. Daca in 1990, casa de avocatura a inregistrat o cifra de afaceri de 100.000 de euro cu doar doi angajati, in prezent, firma are 115 avocati si un personal suport de 75 de angajati. Veniturile firmei s-au rotunjit de la an la an, ajungand de la 2,2 milioane de euro in anul 2000 la 14,8 milioane de euro in anul 2008.
Dupa un an, veniturile cumulate ale firmei, impreuna cu diviziile sale specializate de taxe si de proprietate intelectuala, s-au ridicat la 16 milioane de euro. De-a lungul timpului, firma a schimbat sase sedii, pentru ca in prezent sa functioneze intr-o locatie de 3.500 mp. In 2004, avocatii au inceput extinderea teritoriala, prin deschiderea primului birou, la Timisoara, urmat, dupa trei ani, de cel de la Brasov si, in acest an, de biroul de la Craiova.
Ghizii turistici de ieri fac acum afaceri de 29 de milioane de euro
Dupa o perioada in care au lucrat ca ghizi turistici in Organizatia Nationala de Turism, Carmen si Aurel Pavel s-au gandit ca e timpul sa aiba propria afacere. Cu 2.000 de dolari capital initial, a luat nastere agentia de turism J’Info Tours. Pornita la drum cu doar trei angajati, compania s-a dezvoltat rapid in cei 20 de ani, ajungand intr-un an de criza la o cifra de afaceri de peste 25,5 milioane de dolari fata de 250.000 de dolari in primul an de activitate. Varful performantei a fost inregistrat in anul 2008, cand firma a obtinut o cifra de afaceri de peste 27,6 milioane de dolari.
Sa revenim, totusi, la primii ani de evolutie: in 1990, J’info Tours debuta in afaceri cu 1.000 de turisti, iar primele excursii au avut ca destinatii Istanbulul, Budapesta, Egiptul si litoralul romanesc. (In 2009, numarul turistilor a depasit 44.500.) In urmatorii ani, antreprenorii au creat conceptul de circuit turistic si au achizitionat primul autocar, cu care organizau calatorii in principalele tari europene. In urmatorii doi ani, s-au realizat primele deplasari economice pentru Camerele de Comert romanesti. Tot atunci, agentia de voiaj incepe sa participe la cele mai importante targuri de turism nationale si internationale, iar in 1993, firma incheie primul contract cu Tarom si cu alte companii aeriene internationale.
Jumatatea anilor ’90 aduce si primele contracte de corporate travel, iar la sfarsitul anilor ’90, compania isi extinde birourile in principalele orase din tara. In 2000, J’info Tours semneaza parteneriatul cu Business Travel International si devine singurul lor reprezentant in Romania, pentru ca in 2006, J’info Tours/BTI sa se transforme in HRG Romania. Trei ani mai tarziu, se infiinteaza J’info Training, cu scopul de a sprijini dezvoltarea oamenilor si organizatiilor cu ajutorul consultantei de specialitate, al trainingului si al coachingului.
In prezent, holdingul are 50 de angajati si trei firme: J’info Tours HRG, J’info Training si J’info Invest – unde societatea J’info Tours este actionar cu 80%. Prin integrarea lor, holdingul va cumula profitul celor trei societati, crescand astfel cifra de afaceri, in perioada urmatoare, cu 20–25 %.
Fondatorii nu se opresc aici. Pana la sfarsitul anului 2010, compania va integra inca patru societati (J’info Management Invest, J’info Online, J’info Transporturi Rutiere si J’info Hospitality), care ar putea aduce o crestere a cifrei de afaceri cu 35-40%.
J’info Online se va ocupa de comertul online pentru firme si va constitui primul call center non-stop din turismul romanesc. Pentru inceput, acesta se va adresa pietelor din Italia si Spania. Sotii Pavel au studiat nevoile si cerintele pietei actuale, in aceasta perioada de criza, motiv pentru care serviciile de travel management vor fi extinse pentru sectiunea de leisure, dezvoltand in acelasi timp si conceptul de management al organizarii bugetului turistului.
Grupul RTC
Au pornit o afacere cu 7.000 de marci germane in 1990. Erau tineri si nu vedeau obstacolele din calea lor. Este vorba despre Octavian Radu (foto) si prima sa sotie, care au pus bazele afacerii RTC. Firma, la acea vreme, a fost inregistrata in Germania, iar completarea celor 7 documente necesare nu a durat mai mult de 15 minute. In 1990, compania a avut o cifra de afaceri de 1-2 milioane de marci germane, iar maximumul a fost atins in 2008, cand a inregistrat o cifra de 200 de milioane de euro. „Cresteri sustinute, vanzari, achizitii si cea mai cumplita criza imaginabila”, asa descrie Radu cei 20 de ani de existenta pe piata. Grupul RTC a ajuns sa aiba un maximum de 5.000 de angajati in 2008, dar acum, din cauza crizei, numarul lor s-a redus cu 2.000.
Potrivit Institutului National de Statistica (INS) si Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii nu exista o evidenta a afacerilor lansate in perioada 1990-1994, ci doar dupa anul 1995. Conform studiului „Intreprinderi noi si profilul intreprinzatorilor”, realizat de INS, in anul 2008, in Romania, au fost inregistrate si erau inca active in septembrie 2009 aproximativ 167.910 de intreprinderi noi, excluzand intreprinderile agricole. Comparand aceasta cifra cu numarul estimat de 388.180 de intreprinderi, care isi desfasurau activitatea la inceputul anului 1995, rezulta o rata de creare de aproximativ 43,3%, mai mare cu 1,1 % decat rata de creare din anul 2007 (42,2%).
Evolutia structurii intreprinderilor noi pe forme juridice si balanta dintre societatile comerciale si persoanele fizice arata o evolutie a mediului legislativ din domeniu. Perioada 1998-2001 corespunde unor mari transformari in legislatia referitoare la IMM-uri si persoane fizice autorizate. Intre 2001 si 2005 apare o noua legislatie, iar echilibrul se restabileste.