De la Jules Verne la publicitatea aeriană
Cu o investiţie iniţială de 50 000 de euro, John Istrate a venit cu o idee de business care a pornit mai mult din pasiune decât din dorinţa de a obţine profit. Proprietarul firmei a descoperit un potenţial uriaş din punctul de vedere al publicităţii pe care baloanele cu aer cald îl oferă însă, spune el, nu este o piaţă solidă, ci aflată în dezvoltare. Firma nu a avut parte de cereri ieşite din comun, ci doar de locuri de lansare neobişnuite, de la malul mării până în vârful muntelui.
Reprezentanţii Regional Air, una dintre cele mai vechi firme din domeniul serviciilor aeriene din România, spun că anul 2010 a adus o cerere mare a serviciilor de publicitate aeriană, iar trendul ascendent se menţine şi în prezent. Piaţa este în creştere şi datorită faptului că din ce în ce mai multe companii sunt nevoite, din cauza crizei, să îşi reducă cheltuielile de publicitate şi aleg spaţiul media care are cel mai bun „return on investment“. „Puţini îşi mai permit azi să arunce cu bani în publicitatea de Radio sau TV şi, dacă au buget de promovare, preferă ceva care chiar le stimulează vânzările. Avem clienţi care au declarat că au înregistrat creşteri de vânzări“, afirmă reprezentanţii companiei.
Cel mai uşor mod de verificare este creşterea vânzărilor în zona litoralului. Firma foloseşte aerodromul Tuzla pentru serviciile sale, singura locaţie autorizată să ofere publicitate aeriană în zona litoralului. Tractări de bannere cu avionul, lestări de fluturaşi inscriptionaţi, lansări de paraşutişti pentru activităţi de promovare sunt serviciile de promovare aeriană pe care firma le oferă. „Un avantaj este faptul că publicitatea neconvenţională captează atenţia în condiţiile în care oamenii sunt plictisiţi de campaniile de Radio sau TV şi aproape că nu le mai percep, sau le percep doar pe cele extrem de repetitive“, spun reprezentanţii Regional Air.
Piaţa din România
Deşi nu este o piaţă dezvoltată, cele câteva firme care oferă servicii de publicitate aeriană trebuie să se diferenţieze. Experienţa şi serviciile de calitate se numără printre deosebirile dintre firmele concurente – spun o parte dintre reprezentanţii domeniului.
„Piaţa este departe de a fi saturată, este eterogenă şi încă în formare, aşa că nu putem spune cu exactitate că există o concurenţă reală. Suntem de-abia la început“, afirmă John Istrate. Pe de altă parte, Călin Petre, proprietarul Inair, e de părere că firma sa este atentă la detalii şi la ce se întâmplă în afara ţării legat de serviciile publicităţii aeriene, adăugând că nu mai poate reinventa roata în acest domeniu.
Există premise serioase de dezvoltare, începând cu anul 2012, când va avea loc şi o schimbare de legislaţie la nivelul Uniunii Europene, ce va avea efecte şi în România. Actuala legislaţie din domeniul aviaţiei tratează baloanele cu aer cald la fel ca şi celelalte aparate de zbor, fie că vorbim de elicoptere sau avioane de tip Boeing. Agenţia Europeană de Siguranţă a Aviaţiei a propus Comisiei Europene ca până în 2012 reglementările de zbor din zona baloanelor cu aer cald să se modifice.
România vs alte ţări
În Germania sunt aproximativ 1400 de baloane cu aer cald, în Ungaria 120-130, iar în România sunt aproape 12 care zboară, conform estimărilor proprietarii de firme ce oferă servicii aeriene folosind balonul cu aer cald. Nu numai că nu ne putem compara cu ţări precum SUA sau Anglia, unde acest sport practic a fost reinventat, dar nici cu Ungaria sau Cehia, deoarece acolo există producători locali de baloane, lucru care a impulsionat dezvoltarea business-ului.
Deci, România este la început de drum în acest domeniu, început care însă a regresat şi din cauza situaţiei economice din ultimii doi ani. Bugetele de marketing oricum afectate au fost alocate către canalele tradiţionale verificate, fără să se ia în calcul alte alegeri mai îndrăzneţe.
„Mă aştept la o creştere accentuată în următorii 2-3 ani, poate chiar la o dublare a activităţii în domeniu.“ – John Istrate, proprietarul John Balon
Companiile din FMCG, agenţiile de publicitate, dar şi persoanele fizice, adică cei care vor o promovare neconvenţională şi doresc un focus puternic într-o anumită perioadă a anului sau într-un loc anume – sunt clienţii care preferă să-şi promoveze un produs sau un serviciu prin publicitatea aeriană. Printre firmele care oferă servicii de publicitate aeriană se numără şi John Balon.
Detalii legate de abonare găsiţi aici.