De la profesorat în outsourcing, pas cu pas
După ce a absolvit Facultatea de Geografie din București, Mihaela Rusu, care își dorea din copilărie să fie cadru didactic, a început să profeseze. Povestește că a încercat, atât cât a putut, să facă această materie mai atractivă pentru elevii ei: a reorganizat cabinetul de geografie, a achiziționat materiale didactice cu propriile mijloace. Cu toate acestea, nu după mult timp petrecut la catedră, s-a convins că mediul era prea restrictiv pentru ambițiile ei. „Doream dinamism, provocări, noutate, voiam să mă dezvolt mai mult decât mi-ar fi permis-o sistemul de învățământ”, spune Mihaela Rusu.
Astfel, după primul an petrecut în învățământ și după ce a obținut definitivatul, a început să caute un loc de muncă altfel. „Nu știam prea bine ce înseamnă acest altfel, dar eram curioasă și dornică să descopăr orizonturi noi.”
În timpul acestei căutări a găsit un anunț de angajare în ziarul România Liberă, unde principalul criteriu menționat era cunoașterea limbii franceze. A aplicat și a obținut postul respectiv. „Era bizar pentru mine, plecam dintr-un loc în care aveam o meserie, către necunoscut.” Spune că la început trebuia să caute informații pe Internet, într-o perioadă în care era aproape fantastic să ai acces nelimitat la acesta. Mihaela Rusu își amintește că era deopotrivă amuzant și frustrant când încerca să le explice cunoscuților ei cu ce se ocupă, pentru că puțini înțelegeau cu adevărat ceea ce făcea. „Vorbim despre o perioadă în care nu exista Google.”
După un an, firma pentru care lucra s-a orientat către gestiunea relațiilor cu clienții, modelul de business pe care îl cunoaștem astăzi. Era ceva nou pentru piața din România, iar ea a avut șansa să îi fie încredințate misiuni din ce în ce mai complexe. „Am avut șansa să fiu persoana potrivită în locul și contextul potrivite”, spune Mihaela Rusu.
Avea, desigur, cunoștințele care o ajutau să facă față acestor noi provocări: urmase cursuri de operare pe calculator și cunoștea bine pachetul Office, avea deja o disciplină a muncii dobândită în perioada profesoratului și își perfecționase nivelul de stăpânire a limbii franceze pe durata unei burse de studii de un an, la Bruxelles. Ulterior, a urmat multe traininguri de produs, de management, inclusiv la HEC Paris. „Experiența și entuziasmul ajută mult, dar este esențial să ai o bază teoretică solidă, pentru a putea construi o carieră”, spune Mihaela Rusu, care a implementat această idee și la Webhelp, unde a dezvoltat programe de training adaptate nevoilor și aspirațiilor angajaților.
Una dintre cele mai mari provocări, de când lucrează în cadrul Webhelp, a fost sincronizarea cu progresul tehnologic constant, dar și perfecționarea rețetei de creștere sănătoasă a businessului din România. „Webhelp activează pe piețe extrem de competitive, în care nivelul exigențelor este foarte ridicat, iar clienții finali, din ce în ce mai sofisticați. Clienții noștri sunt lideri în sectoarele lor de activitate, în Vestul Europei. Este un ritm amețitor pentru cineva neantrenat sau insuficient motivat”.
Care sunt principalele proiecte pe care le-aţi coordonat în România?
Cel mai mare proiect pe care l-am coordonat a fost extinderea activității Webhelp la Ploiești, Galați și București și lărgirea echipei de la 300 de angajați, în anul 2007, la 2.000 în 2015.
Lucrați de mai mulți ani în cadrul aceleiași companii. Cum ați rămas fidelă?
Lucrez pentru Webhelp din 2000, întâi ca angajat al partenerulu i său din România, apoi din postura de membru al echipei Webhelp. Din 2007, de când conduc filiala română a Grupului, provocările m-au motivat să-mi proiectez viitorul în această companie. Îmi place să construiesc, sunt perseverentă și ambițioasă, iar Webh elp este un mediu care încurajează acest comportament.
Câte ore din zi alocați muncii?
Sunt mama unui băiețel de șase ani și, deși unele zile sunt aglomerate, păstrez un echilibru între agenda zilnică și viața personală. Coordonez o echipă de profesioniști cu experiență și recunosc că este reconfortant să știu că sunt puține situațiile care i-ar putea surprinde.
Cum păstrați echilibrul între viața privată și cea profesională?
Am un principiu de viață care simplifică mult lucrurile: încerc să fiu prezentă 100% acolo unde mă aflu, fie acasă, fie la birou. În felul acesta le dedic întreaga mea atenție, iar eu reușesc să mă bucur de fiecare moment.
Aveți un model care vă inspiră în business?
Apreciez perseverența și echilibrul anumitor lideri și mai ales înțelepciunea pe care au căpătat-o în urma unor decizii mai puțin inspirate. Este greu să mă identific cu un singur model. Desigur, putem învăța din experiențele lor, dar este indicat să avem inteligența de a le adapta, de a le dezvolta sau evita.