Două business-uri, un antreprenor
Se întâmplă adesea să devenim ceea ce ne dorim de mici. Semne sunt, mai contează și drumul până la succes. În principiu, îți place ceva, te specializezi în domeniu și cauți un job sau mergi pe drumul antreprenoriatului. Ana-Elena Roșca, căci despre ea este vorba în acest material, ne-a povestit despre parcursul său profesional, de la dorința de antreprenor pe care și-a alimentat-o pe când era în facultate, până la reușitele sale.
Ana este managerul Traduce.re, un birou de traduceri cu activitate de 15 ani în domeniu și manager la Urban Mom Studio, un salon de înfrumusețare preluat în pandemie, la finele anului trecut.
„Absolventă a Academiei de Studii Economice din București – a Facultății de Management și a Masterului în Administrarea Afacerilor, trebuie să recunosc faptul că încă de pe băncile facultății cochetam cu ideea de antreprenoriat, doar că nu știam exact în ce domeniu. În acea perioadă începea să prindă contur ideea de fonduri europene. Împreună cu alte 3 prietene, am dorit să ne implicăm în acest domeniu, însă deoarece obținerea de fonduri europene se profila a fi un proces de lungă durată, ne-am gândit să ne deschidem un birou de traduceri. În realitate, domeniul traducerilor și interpretariatului mi-a plăcut atât de mult, încât aici am rămas, eu fiind atrasă încă din școală de limbile străine, deci pot să spun că business-ul m-a ales pe mine”, spune Ana.
Job în companie sau antreprenor direct?
Ei bine, Ana a ales antreprenoriatul imediat ce a finalizat facultatea. A fost o idee bună? „Faptul că am pornit pe drumul antreprenoriatului imediat cum am ieșit de pe băncile facultății, fără să lucrez în alte companii, de-a lungul timpului s-a dovedit a fi un dezavantaj întrucât companiile, mai ales cele multinaționale, își desfășoară activitatea pe baza unor proceduri bine definite, a unei structuri. Când ești tânăr, structura este exact ce îți lipsește, dar partea bună este că am conștientizat imediat faptul că fără a fi disciplinat și organizat, rezultatele nu vor apărea”, explică managerul.
Două business-uri, un om
De-a lungul timpului s-a demonstrat că antreprenorul vrea provocări, vrea să își depășească limitele, vrea să facă mai mult. Din punctul de vedere al unui antreprenor, atunci când ți se deschid ochii spre o nouă oportunitate, nu trebuie să o ratezi. „Cred că alegerea de a prelua un nou business a avut la bază mai mulți factori. În primul rând, cred că nouă, antreprenorilor, ne plac provocările și când am aflat de această oportunitate, mi-am spus că nu o pot rata.” Salonul de înfrumusețare Urban Mom Studio este situat chiar lângă biroul de traduceri, ceea ce a cântărit mult în luarea acestei decizii întrucât cunoștea deja echipa, Ana, la rândul ei, fiind clientă a salonului, deci știa faptul că serviciile oferite răspund celor mai exigente cerințe de calitate. „Personalul este foarte bine închegat, fetele sunt adevărate profesioniste, deci sarcina mea nu a fost atât de dificilă, nu a fost nevoie decât să aduc în salon expertiza mea de 15 ani în antreprenoriat”, adaugă Ana.
În ceea ce privește cele două domenii în care activează antreprenorul Ana Roșca, complet diferite de altfel, aceasta este de părere că tocmai diferențele o determină să învețe lucruri noi, să se confrunte cu situații care o pot pune în dificultate. „Am preluat salonul de înfrumusețare Urban Mom Studio pentru că, fiind mamă și antreprenor, am nevoie de momente de relaxare și m-am gândit că acest salon poate fi exact ceea ce caută multe alte mămici. Salonul este situat în centrul Bucureștiului, în Piața Victoriei, oferă toate serviciile, de la manichiură la diverse tipuri de masaj, deci este imposibil să nu găsești un serviciu care să te încânte. În plus, odată ce ai ajuns aici, este o atmosferă atât de relaxată încât sigur vei reveni, ceea ce este exact ce mi-am dorit: un loc unde femeile să se simtă în siguranță, să se deconecteze de toată agitația din jur, să simtă că sunt apreciate și că sunt în centrul atenției, așa cum merită. Urban Mom Studio îmi oferă posibilitatea de a vedea fericirea femeilor care se bucură de un serviciu, de a simți emoția și încântarea acestora, ceea ce este diferit de biroul de traduceri, care îmi oferă mereu oportunitatea de a mă documenta și de încerca să „citesc” exact ceea ce își dorește clientul dintr-un e-mail de câteva rânduri, care uneori e o adevărată provocare,” explică ea.
Provocările pandemiei
Dificilă sau nu, perioada pandemiei a adus multe schimbări pe toate planurile. Pentru un antreprenor, pandemia a fost mai mult decât o provocare. „Perioada pandemiei a fost dificilă, dar trebuie să recunosc faptul că domeniul nostru nu a fost atât de afectat ca altele. Biroul nostru de traduceri oferă servicii B2B, ceea ce înseamnă că modul de lucru online era ceva ce noi utilizam deja. În primele luni totul s-a desfășurat 100% online, după care, atunci când măsurile se relaxaseră, am revenit la birou doar câteva zile pe săptămână, când ne ocupam de legalizarea documentelor. Cred că la un moment dat, eram singurul birou de traduceri care se ocupa de traduceri legalizate întrucât ne sunau oameni nu numai din București, ci și din alte orașe ale țării. Practic, a fost nevoie să trecem peste acea barieră psihologică și să ne asumăm niște riscuri pentru clienții noștri. Sinceră să fiu, nu cred că este o rețetă magică a succesului, dar cred că în perioade de criză este nevoie de adaptabilitate și de mult mai mult efort decât înainte, cu alte cuvinte, muncești de două ori mai mult ca să obții jumătate din rezultate. De asemenea, faptul că ești antreprenor de mulți ani nu este o garanție a faptului că vei reuși să treci peste un moment de criză, doar efortul susținut și echipa sunt ingredientele care fac diferența”, povestește Ana Roșca.
Tips&tricks
Pentru ca o afacere să reziste, indiferent de domeniu, este nevoie:
- să fii pregătit,
- să faci sacrificii,
- să pui suflet.
Trebuie investit mult timp și este nevoie ca cine alege acest drum să înțeleagă faptul că în fiecare zi trebuie să încerci să fii mai bun decât ai fost cu o zi în urmă.
Antreprenoriatul nu înseamnă cafele în mijlocul zilei, este multă muncă până să ajungi la acest lux, dar diferența este că orele investite nu se simt ca fiind muncă, nu se simte oboseala, pentru că atunci când îți place ceea ce faci, totul este mult mai ușor.
Ana-Elena Roșca are și un motto după care se ghidează atât în viața personală, cât și în cea profesională: „Nu lăsa pe mâine ce poți face azi. ”
Care este povestea ta de succes?