E posibil drumul de la fotografia de eveniment, la un business cu o cifră de afaceri de 100.000 euro?
Câștiga 150-200 de lei pe eveniment. „Atunci activam doar în zona cluburilor, făceam poze clienților cu un aparat foto, le printam la o imprimantă de amatori, banală pentru acest domeniu, apoi aplicam folia magnetică. După aceea, căutam clienții și le vindeam pozele cu zece lei bucata. Așa a început totul”, povestește Cătălin Melinte, fondatorul Cutia cu Poze.
Conceptul avea să prindă foarte bine în rândul oamenilor din localuri. Pentru că, nu-i așa?, indiferent că un eveniment este special sau doar o petrecere între prieteni, pozele sunt indispensabile. Cătălin a înțeles acest lucru, așa că și-a construit cabina foto care printează poza imediat după ce a fost realizată.
Drumul spre o afacere de succes
Din dorința de a transforma acel job într-un business de succes, a venit cu ideea automatizării conceptului de poză printată în photobooth. „Ca să construiesc acest photobooth am lucrat aproape non-stop. Ziua mergeam la job, seara la evenimente, iar cu banii strânși am reușit să cumpăr echipamentele pentru prima cabină foto. O unitate PC, un monitor cu touchscreen și o carcasă de lemn”, rememorează Cătălin.
Drumul nu a fost ușor deloc: „Lipsit de somn și antrenant, așa l-aș descrie. Au fost momente când am zis că nu o să reușesc și că mai bine mă întorc la jobul meu. Însă, de fiecare dată îmi aduceam aminte motivul pentru care am început acest lucru și conștientizam că am ocazia să fac ceva remarcabil, să fiu printre inițiatorii acestui curent în România. Dacă e cineva hotărât să facă un business asemănător, îl sfătuiesc să se înarmeze cu multă răbdare și flexibilitate, fără a face rabat de la calitatea serviciilor pentru a oferi un preț mai mic. Ah, și încă ceva: să renunțe la weekendurile libere!”, explică Melinte.
După prima cabină a urmat investiția în partea juridică: taxe, site, marketing, consumabile, totul cu ajutorul unui credit. În urma încasărilor și întrucât cererea s-a dovedit mult mai mare decât estima, a construit și cea de-a doua cabină.
După alte trei luni, a apărut și a treia. Au funcționat toate timp de un an, până în vara lui 2016, când a făcut o investiție de peste 40.000 euro în upgrade-ul întregului business: modernizarea cabinelor foto, a site-ului, branding, marketing etc.
În acest moment, Cutia cu Poze este una dintre primele trei companii din domeniu. Se află printre promotorii curentului de cabine foto din țară, cu peste trei ani experiență și peste 600 de evenimente în portofoliu. În 2016, cifra de afaceri a companiei a ajuns la peste 100.000 euro, iar cabinele foto sunt de ultimă generație, cu un design minimalist, urban. Pentru viitor, Cutia cu Poze își dorește să francizeze conceptul de cabină foto și să dezvolte servicii conexe și complexe de fotografie.
De la fotografiile digitale la fotografiile „fizice”
De ce Cutia cu Poze? Numele te duce cu gândul la cutia cu fotografii a bunicii sau a mamei, care conține poze-document. De ce această denumire? „Inițial, totul a pornit de la forma primei cabine foto. Arăta destul de simplu, fix ca o cutie. Ulterior, am ajuns la concluzia că am ales cel mai potrivit nume, aceasta pentru că toate persoanele care se fotografiau nu o făceau o singură dată pe eveniment. Reveneau și, la final, strângeau o colecție impresionantă de poze. Practic, o cutie de poze!”
Melinte a exploatat și întoarcerea bruscă a omenirii către fotografiile „fizice”, de la cele digitale. Această schimbare neașteptată constituie un trend în ultima vreme. „Cu toții avem, în telefoane sau pe calculatoarele personale, câteva mii de poze, cel puțin. De regulă, ele rămân pierdute prin foldere și nu apucăm să ne mai uităm la ele. Nu neg utilitatea Instagramului – o parte din businessul meu se bazează pe această aplicație –, dar nimic nu va înlocui sentimentul acela pe care-l ai când privești o fotografie care a surprins un zâmbet, alături de cei dragi, la un eveniment important.”
În plus, un business cu cabine foto deschide noi orizonturi, mai ales tinerilor, dar și persoanelor interesate să dezvolte o afacere pe cont propriu. „Datorită faptului că 90% dintre evenimente au loc în afara orelor de program, oricine poate accesa o astfel de franciză pentru a-și rotunji veniturile și pentru a cunoaște o lume magică, cea a evenimentelor. Serviciile conexe de fotografie sunt asemănătoare soluției de hashtag print. La InstaBox, orice persoană aflată la un eveniment se poate poza cu telefonul, apoi să încarce poza pe Instagram cu un anumit hashtag, pentru ca aceasta să o regăsească la standul de print”.
„Cine ești și de ce fotografiezi?”
Dacă îl întrebi „Cine ești tu, Cătălin Melinte și de ce fotografiezi?”, el răspunde simplu: „Sunt fondatorul Cutiei cu Poze și fotografiez pentru că, adesea, uităm momentele frumoase din viața noastră. Noi nu fotografiem oameni, ci punem pauză emoțiilor și le oferim pe hârtie. Din aia de bună calitate!”
Fotografia preferată? Paradoxal, una din copilărie: „Am o poză cu sora și cu tatăl meu, de Crăciun, în sufragerie. Eram cu toții îmbrăcați elegant, iar în spate se vedea un brad micuț, specific acelor vremuri”. Ca un arc peste timp, Melinte e convins că exprimarea consacrată „Zâmbiți, vă rog!” înseamnă „că suntem mai frumoși, mai fotogenici când zâmbim; ori mai umani”.
„Oamenii se simt natural sută la sută când «intră» în jocul cabinei cu poze. Recunosc că unii oameni (chiar și eu) se simt intimidați de prezența unui fotograf care încearcă să le surprindă «părțile bune». Cutia cu Poze este ca o oglindă în fața căreia poți exersa toate părțile bune, ba chiar și pe cele mai puțin bune. De regulă, experiența ne-a demonstrat că nu există părți rele într-o poză veselă!”
Prin urmare, se poate face ceva cu ingrediente naturale sută la sută. Zâmbiți, vă rog, și ia ghiciți ce-i în cutie!
Articol preluat din numărul 236/aprilie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici