Ecobusinessul de familie care a dat lovitura
Este şi cazul cuplului Andrei şi Alexandra Barbu. Ei au vrut să-şi hrănească fetiţa cu alimente sănătoase, dar nu s-au oprit aici. S-au gândit să facă ceva şi pentru comunitatea din care fac parte şi au fondat un business micuţ. Mai mult din dorinţa de a insufla un mod de viaţă sănătos, prin produse bio, decât să câştige o avere din asta. Au început prin crearea unei mici ferme de legume în gospodăria proprie, promovând agricultura ecologică, deci nu la scară largă. Aşa a prins viaţă proiectul Coşul de legume, la ferma din Valea Măcrişului, Bărăgan. Şi, pentru că cererea era din ce în ce mai mare, un an mai târziu, mai exact la finele lui 2012, acestei afaceri i s-a alăturat Matei şi Sabina Dumitrescu, care au devenit asociaţi cu soţii Barbu.
În acest moment, cele două familii cultivă o suprafaţă de 16 hectare, cu legume, fructe şi plante aromatice. Produsele sunt lipsite de biostimulatori, pesticide şi îngrăşăminte chimice, însă antreprenorii au avut grijă şi de conţinutul de vitamine, minerale şi fitonutrienţi, la fel de importanţi, al produselor.
Schimbare în mai bine. Aici, în România
Practic, în 2009, Andrei Barbu, care avea pe-atunci doar 29 de ani, a renunţat la siguranţa unui viitor într-o corporaţie, la un post bun în IT, pentru un teren viran în Bărăgan, unde urma să „cultive” primul său vis, acela de a face agricultură. Trei ani mai târziu, le-a încercat aproape pe toate: de la săpat la negociatul contractelor. Ar lua-o de la capăt? „Cu siguranţă”, spune Andrei, care crede în schimbare şi în mai bine. „Aici, în România. Pornind cu un plan pe genunchi, aşteptările mele erau foarte vagi. Cum o să fie? Bine! 2009 a fost un an foarte dificil şi abia în 2010 au început să se contureze direcţii viabile. 2010 a fost un an bunicel, 2011 şi 2012, 2013 au fost nişte ani buni, însă, pentru ceea ce cred eu că poate produce acel pământ din Bărăgan, a fost încă insuficient”, adaugă Andrei Barbu.
Produsele, culese doar cu câteva ore înainte de a ajunge la client
Avantajul Coşului de legume este că produsele sunt culese cu doar câteva ore înainte de a ajunge la clienţi, iar o parte dintre aceştia optează să plătească în avans pentru abonamente lunare de legume proaspete. Oferta fermei include trei dimensiuni de coşuri: Coşul Micul Fermier – 50 de lei, Coşul Fermierul Harnic – 80 de lei şi Coşul Fermierul Familist – 120 de lei. „Coşurile sunt o selecţie echilibrată a produselor, în funcţie de sezon şi de perioada optimă de recoltare. Ele oferă o reducere de preţ faţă de selecţia individuală. Conţinutul acestora poate fi supus modificărilor în funcţie de condiţiile din câmp, spune Matei Dumitrescu.
Circa jumătate dintre clienţi sunt abonaţi la produsele noastre, restul sunt persoane care comandă ocazional. Ideal pentru o afacere este să creşti mereu numărul celor care îşi fac abonamente, chiar preplătite. Dintre cumpărători, 50% ne urmăresc pe Facebook, alţii află de noi de pe site sau din materiale de presă. Toţi sunt încântaţi că noi suntem cei care le răspundem la telefonul de comenzi, noi le livrăm coşul personal şi tot noi suntem şi cei pe care îi întâlnesc la prezentări şi degustări. Acest lucru conferă un plus de credibilitate produselor, mai ales când fermierul explică el însuşi calităţile unei roşii, spre exemplu.”
Ateliere despre alimentaţia sănătoasă
Cea mai dificilă perioadă o reprezintă lunile de iarnă, pentru care ferma a găsit oportun să comercializeze conserve care să compenseze lipsa legumelor proaspete. „Avem şi colaborări, dar promovăm în special produsele noastre. Cam în această perioadă susţinem împreună cu un nutriţionist ateliere despre alimentaţia sănătoasă. Suntem solicitaţi în săli de fitness sau la unităţi private de învăţământ, iar publicul este mereu foarte interesat să afle mai multe despre ce înseamnă o legumă cultivată în condiţii ecologice”, adaugă Matei Dumitrescu.
Afacerea dezvoltată în ultimii ani de cele două familii a reuşit să îşi formeze o reţea de clienţi. Astfel, potrivit declaraţiilor date presei de Alexandra Barbu, veniturile lunare pot ajunge la cifre cu patru zerouri, în lei, în perioada de vară. Ca investiţie, tinerii spun că ea se ridică la câteva zeci de mii de euro şi s-a concretizat în achiziţia terenului, a utilajelor, a realizării de puţuri şi a sistemului de irigare. Cheltuielile generate de producţie se ridică la circa jumătate din încasări, bani din care cele două familii au găsit şi resurse pentru a sprijini familii nevoiaşe din zonă. „Ne concentrăm să avem şi o latură de implicare socială. Am donat coşuri în scopuri caritabile, la licitaţii şi ajutăm un azil de bătrâni”, ne-a mai spus Matei Dumitrescu.
Agricultura după vechile reguli încă rentează
Experienţa celor patru tineri arată că a face agricultură după vechile reguli încă rentează, la scară mică, dacă o „asezonezi” cu o platformă de internet şi social media. „Noi de la început am avut o cerere mai mare decât am putut produce, iar din 2011 până acum am crescut cu aproximativ 100% în fiecare an”, susţine Andrei. Coşul de legume a trecut de la puţin peste 20 de comenzi pe săptămână la peste 100, iar punctul maxim e atins la peste 600 de comenzi pe lună în plin sezon. Comanda medie a crescut şi ea de la 50 de lei în 2011 la 85 în 2013. Din 2013, distribuţia a devenit mai uşoară, pentru că au deschis centre de livrare în diverse locuri din Capitală.
Articol preluat din Revista Cariere de aprilie. Pentru detalii legate de abonare, click aici