Efectul fluturelui
Irina Predescu este studenta la Drept, are 22 de ani, lucreaza in cadrul unei case de avocatura si, cand are timp sa mai respire, se ocupa de firma pe care a fondat-o in 2007, Butterfly Trading.
Ideea
Ideea afacerii a pornit de la vizionarea unui film in care, la o nunta, se eliberau fluturi. Gandul de a lansa o afacere cu fluturi i s-a parut atat de indraznet Irinei incat a inceput sa caute un inaintas care sa fi facut lucrul asta si in Romania. Nu a gasit pe nimeni. Pentru ca nu era familiarizata cu domeniul, in 2006 s-a inscris la cursurile de specialitate ale Asociatiei Mondiale a Crescatorilor de Fluturi din SUA denumite "Butterfly Handler", unde a invatat cum sa puna bazele unei afaceri cu fluturi.
"A fost mai mult un eveniment de PR, in care ne-am intalnit toti cei interesati de acest business din mai multe piete. Din Europa nu eram decat eu", povesteste tanara. Intregul curs a durat in jur de doua saptamani, insa si in prezent mai primeste informatii si notificari.
Continutul activ pe care l-a dobandit la curs nu a fost extraordinar. Nu a invatat, practic, cum sa lucreze cu fluturii. Cursurile prezentau mai degraba niste variante de marketing pentru cei de peste Ocean care vroiau ca la momentul respectiv sa deschida piata si in alte tari. Mai exact, a invatat notiuni de marketing, cum sa realizeze contacte sau cum sa cunoasca persoana care, la nevoie, sa o ajute in acest business.
Afacerea
Dupa finalizarea cursurilor, a lansat pe piata romaneasca businessul. De la zero. Nu si-a propus sa-si listeze afacerea la bursa in 12 luni, ci si-a lansat afacerea pornind de la faptul ca este o idee interesanta, pe care nu o valorifica nimeni si pe care o poate demara cu usurinta avand in vedere ca a invatat multe despre un astfel de business. Una peste alta, "primul an a fost unul de tatonare", recunoaste Irina.
Desi in acel an gasise o companie din Marea Britanie care sa ii distribuie fluturi, a renuntat rapid la colaborare din cauza transportului greoi si a pretului foarte mare.
In urmatorul an, antreprenoarea a fost contactata de un producator de fluturi din Romania. La inceput, acesta crestea fluturii din pasiune, pe care in timp a transformat-o intr-o afacere. Din datele oficiale, furnizorul Irinei este singura persoana din Romania care se ocupa de acest lucru. Asadar, crescatorul de fluturi ii asigura cantitatea de fluturi dorita.
Cei doi au stabilit si un parteneriat de exclusivitate. "Imi vinde numai mie", spune Irina, "iar eu ii aduc comenzi. Daca s-ar imparti intre mai multi clienti, ar trebui sa negocieze cu fiecare in parte. Asa ca negociaza numai prin firma mea".
Pe viitor, cei doi intentioneaza sa se extinda, adica sa mareasca numarul de fluturi in functie de comenzi si sa investeasca in sere. Tot in planurile de viitor intra si lansarea unui nou model de fluture, albastru, mai ales ca cererea pentru aceasta culoare e mare.
In cifre
Irina a lansat firma in 2007, insa oficial a debutat in 2008. Daca initial investitia in afacere a fost de 500 de dolari, pe parcurs suma a crescut la 3-4.000 de euro. Pentru ca avea nevoie de publicitate, Irina a onorat si multe comenzi fara bani, asa ca cifra de afaceri in 2008 a fost destul de mica, de aproximativ 5.000 de euro. In acest an, ea anticipeaza ca cifra se va dubla pentru ca deja are de doua ori mai multe cereri decat anul trecut. Are comenzi asigurate pana in luna iunie.
Strategie de iarna
Iarna este un anotimp mort pentru comenzi, iar Irina nu-si permite sa activeze doar sase luni pe an, adica numai vara. "Lumea ma uita repede si trebuie ca in primavara urmatoare sa ma promovez din nou". Asa ca, pentru a se mentine si iarna pe piata, firma Irinei a introdus produsele companiei frantuzesti, Magic Flyer. Sunt niste fluturi de hartie care zboara din invitatii. Este patentul firmei respective. Un fel de gadget. Pretul unui astfel de fluture incepe de la 1,5 euro si scade cu cat comanda este mai mare.
Clientii
Clientela este foarte diversa. De la tineri care doresc sa aiba o nunta de vis pana la persoane care considera ca eliberarea de fluturi reprezinta un capriciu pe care trebuie neaparat sa si-l
indeplineasca. "Credeam ca fiind un serviciu scump, voi avea clienti doar persoane cu anumite standarde si venituri.
Insa nu este asa. "Nici macar in viitor", afirma Irina, "nu prevad scaderi de preturi pentru ca si costurile mele sunt mari".
Evenimentele si eliberarea fluturilor
Comanda trebuie sa se faca cu aproximativ 20-27 de zile inainte de eveniment. Sunt persoane care vin si spun ca au nevoie de fluturi in trei zile, insa acest deadline e imposibil de respectat. Eliberarea lepidopterelor are loc la o ora prestabilita.
Exista si cateva conditii esentiale de eliberare a fluturilor: procesul trebuie sa se produca pe timp de zi, cu cel putin doua ore inainte de apusul soarelui, trebuie sa fie vara si sub nici o forma nu se va face pe o zi ploioasa. "Spectacolul fluturilor nu dureaza foarte mult, insa efectul este foarte frumos", povesteste Irina.
Modele
Alegerea modelelor este pentru unele persoane un lucru foarte complicat. "Unii vin ca la magazin sau ca la reprezentanta de masini. Incep sa-i tuneze. Trebuie sa fie albastri sau verzi…", spune amuzata Irina. Din pacate, aceste modele nu suporta climatul din tara noastra.
Firma Irinei are doua specii de baza: ochi de paun si coada randunicii. In aceasta perioada, firma detine si o specie alba de fluturi dupa care se dau in vant miresele. Insa, problema este ca fluturii albi nu se vad in poze.
Ochi de paun nu se vinde in cantitati mai mici de 50 de bucati si ajung sa coste si pana la 1.250 de lei. Pretul a 500 de astfel de exemplare se ridica la peste 4.300 de lei. In cantitati mai mici, de minimum 12 bucati, se poate comanda fluturele coada randunicii, al carui pret ajunge la 396 de lei. Iar numarul maxim al acestui model, de 120, costa putin peste 3.400 de lei.
Fluturii
Cand sunt transportati, fluturii sunt asezati individual in recipiente mici, speciale. Materialul din care este realizat recipientul variaza de la specie la specie. Si toate aceste recipiente mici cu fluturi sunt asezate la randul lor intr-un recipient mai mare menit sa pastreze o temperatura de maximum 8 grade Celsius.
Despachetatul fluturilor este o metoda putin mai complicata. Fluturii trebuie scosi din recipientele lor initiale pentru a-i introduce in cutiutele de diferite forme, asemanatoare cu cele de bijuterii, pe care clientul si le-a ales pentru eveniment. Fiecare fluture este luat individual, cu mana, si ambalat in cutii mai mari sau mai mici. El trebuie manevrat foarte atent, astfel incat sa nu i se rupa aripile. Trebuie spus ca, in functie de specie, un fluture traieste intre opt zile si trei luni.
Evenimentele la care a participat Irina nu au fost lipsite de intamplari neplacute. De exemplu, la o nunta, mireasa s-a speriat de fluturii pe care-i primise cadou. Se pare ca nu e o idee buna sa faci cadouri de genul asta unor oameni care nu gusta momentul.
Criza
Actuala situatie economica este resimtita dur doar de catre unii intreprinzatori. Irina nu face parte dintre ei. Pentru a intari acest lucru, ea subliniaza ca fata de anul anul trecut, vanzarile i-au crescut. Are comenzi si pentru vara anului 2010.