Este România o destinație de business pentru investitorii străini?
„Investițiile străine în România cunosc o perioadă de relansare. Un prim motiv este dat de faptul că România este parte din regiunea Central și Est Europeană, cea care a fost reconsiderată de către marii investitori și catalogată ca zonă de interes investițional. Un alt element care a ajutat la crearea unei imagini pozitive asupra investițiilor în România este însuși succesul investițiilor trecute, iar rezultatele pozitive ale României raportate în 2013, ca nivel de creștere a exporturilor și, implicit, al PIB, transformă România într-o țară de interes ridicat”, precizează Mihai Pop, Manager, M&A, Corporate Finance Department, EY România. Specialistul consideră că și relativa stabilitate a României, comparativ cu regiunea limitrofă, este un alt atu pe care țara noastră îl are în ochii investitorilor.
Haideți să vedem și care este percepția unor antreprenori străini care dețin un business în România. „Unul dintre principalele aspecte la care se uită un investitor atunci când dorește să demareze o afacere pe o piață străină este costul scăzut al forței de muncă. România oferă mai mult decât atât, dacă este să ne referim la cunoștințele foarte bune de IT sau la gradul înalt de calificare al persoanelor care vorbesc o limbă străină. Toate aceste caracteristici oferă un diferențiator puternic României”, afirmă Christophe Weller, Managing Partner Corporate Office Solutions, companie înființată în 1997 și care anul trecut a înregistrat o cifră de afaceri de peste 15 milioane de euro.
Un alt antreprenor străin, care a decis să pună bazele unei afaceri în România, este și Michael Whitfield, CEO al Thomsons Online Benefits, companie cu sediul la Cluj. Pentru Whitfield, România nu reprezintă doar o altă filială a grupului: la Cluj compania a pus bazele Thomsons Academy, care va reprezenta singura bază de formare și instruire pentru filialele din Londra, Singapore, Cluj și Silicon Valley.
„Pentru noi, Clujul reprezintă un centru-cheie pentru dezvoltarea businessului la nivel global. Mai mult, acest oraș devine rapid centrul tehnologic al României, ceea ce ne oferă șansa de a cunoaște un număr mare de oameni talentați. Pot spune că, de fiecare dată când vin aici, sunt inspirat de talentul și pasiunea angajaților noștri”, precizează Michael Whitfield.
Managing Partner-ul Corporate Office Solutions este de părere că, deși concurența pe piața locală a devenit mai acerbă, criza economică a adus beneficii României. „Mediul economic actual situează România drept o destinație de investiții mai bună și mai sigură decât statele din regiune. De aceea vedem mai multe companii care își mută afacerile aici sau care își extind business-urile actuale. Cred cu tărie că România a avut de câștigat de pe urma scăderii economice din Europa”, susține Weller.
Orice antreprenor care își desfășoară activitatea în România are de înfruntat o serie de piedici, care mai de care mai diverse. Care este principala dificultate pentru un investitor străin care derulează un business în România? „Cea mai mare provocare este reprezentată de lipsa de ajutor din partea statului, lipsa unei coerențe în ceea ce privește politica de taxe și problemele legislative. O strategie coerentă ar putea crea un mediu propice dezvoltării mult mai ușoare a unei afaceri și atragerea altor investitor străini”, afirmă Christophe Weller.
Opinia este împărtășită și de Mihai Pop, care susține că, „pentru a investi, este necesar să construiești un plan de afaceri pe termen lung, iar, cum schimbările ce afectează ipotezele unui model de afaceri sunt frecvente, se ajunge la a lua ipoteze generale pesimiste, în lipsa unei perspective unitare”.
Una dintre principalele „sperietori” pentru investitorii străini o reprezintă infrastructura. „O altă problemă este cea legată de comunicarea îmbunătățirilor care, din păcate, nu prea au avut loc. Alături de lipsa infrastructurii și a acestei comunicări, cred că guvernanții nu reușesc să promoveze suficient de bine această țară atât în ceea ce privește oportunitățile de business pe care le oferă, cât și din punctul de vedere al securității și condițiilor de viață excelente pe care le oferă expatriaților. România are nevoie de un minister al «drumurilor» și un minister al marketingului!”, conchide Managing Partner-ul Corporate Office Solutions.
Deși România prezintă o serie de obstacole în ceea ce privește ușurința cu care poți face afaceri, atâta timp cât capitalul uman va prezenta în continuare un nivel de expertiză ridicat, iar costurile forței de muncă vor rămâne la un nivel relativ scăzut, țara noastră va continua să atragă investitori străini.
Articol preluat din Revista Cariere de mai. Pentru detalii legate de abonare, click aici