Există un ADN al antreprenorului?
În ultimii 10 ani, am ascultat poveşti ale unor oameni care s-au hotărât să îmbrăţişeze antreprenoriatul. Unii mi-au povestit că au decis să iasă din contextul restrictiv, dar securizant al multinaţionalelor şi să caute calea unei afaceri pe cont propriu. Alţii spun că mereu au ştiut că nu aveau să lucreze ca angajaţi şi au pornit de timpuriu pe drumul antreprenoriatului.
Am evaluat și contribuit la dezvoltarea a sute de lideri aflați în diverse momente de carieră, pe diverse trepte ierarhice, angajați și antreprenori. Am căutat în literatura psihologică de specialitate şi am remarcat că există o convergenţă de puncte de vedere între practica de consultanţă și observaţiile mele empirice.
PORTRETUL ROBOT AL ANTREPRENORULUI
Îşi asumă riscuri şi ia decizii curajoase;
Vede oportunităţi acolo unde alţii văd frâne şi obstacole;
Găseşte soluţii inovatoare la probleme şi cu impact pozitiv în afacere;
Acţionează cu ideea de rezultate pe termen lung;
Are o naturaleţe în a-şi crea relaţii variate şi strategice;
Este hotărât, are iniţiative, spirit de lider şi îi mobilizează şi pe alţii spre acţiune.
Ca profil de personalitate (Hogan Assessments, Hogan Personality Inventory/HPI, date culese pe un eșantion de 100 de antreprenori români, în perioada 2016-2017), ceea ce este distinctiv la antreprenori este o configuraţie specială de trăsături mai pronunțate:
Sociabilitate ridicată: au o uşurinţă în a iniţia contacte sociale, în a crea reţele sociale pe care le fructifică.
Ambiţie/Dominanţă socială: au energie peste nivelul mediu, spirit de iniţiativă pronunţat, uşurinţă în a-i „trage” pe ceilalţi după sine şi a-i mobiliza spre acţiune; sunt perseverenți.
Prudenţă scăzută: au apetit pentru riscuri mai mare decât ceilalţi, sunt flexibili şi acţionează rapid, sesisează oportunităţi.
Curiozitate intelectuală: au interese intelectuale variate, sunt curioşi şi rezolvă creativ problemele cu care se confruntă, văd imaginea de ansamblu şi găsesc soluţii inedite, au nevoie de provocare în viaţa lor.
Studiul realizat de catre Hart Consulting pe 100 de antreprenori, cărora li s-a aplicat instrumentul MVPI de la Hogan Assessments (Motives, Values, Preferencies Inventory), arată că antreprenorii sunt ghidaţi de:
Nevoia de a lăsa ceva în urma lor, de a fi nr. 1 în ceva (Putere): vor să aibă succes, impact şi influenţă; iau decizii congruente cu viziunea lor extrem de ambiţioasă, pentru a-și pune în practică visul;
Nevoia de afliere ridicată: doresc să aibă relaţii variate, să fie contact cu alţii, să fie conectați;
Deschiderea spre a-și asuma riscuri și toleranță la ambiguitate, la lipsa unor reguli și tipare pe care sunt dispuși să le creeze (securitate scăzută);
Orientare spre comerţ ridicată: sunt interesați de aspectele economice, de mișcările pieței, sunt concentrați pe profit;
Interes pentru noutate, inovație, preocupare pentru calitate (estetică).
PARTEA ÎNTUNECATĂ A ANTREPRENORIATULUI – CEVA PREA BUN ÎN DOZE PREA MARI?
Studiile psihologice din ultimii 30 de ani arată că partea întunecată a personalității o constituie tiparele dezadaptative de comportament și credințele care se formează de-a lungul copilăriei și adolescenței, prin expunere la diverse situații pe care le percepem că fiind stresante. Sunt mecanisme de coping, prin care facem față lumii înconjurătoare. În doze echilibrate, acestea îi ajută pe unii oameni să se remarce într-o organizație, iar pe alții să aibă curaj peste normă, să își asume riscuri, să creeze valoare și să înceapă o afacere.
PORTRETUL ROBOT AL ANTREPRENORULUI ÎN SITUAȚII ATIPICE
Pasionat, cu o imensă energie și viteză ridicată de reacție;
Atent la oportunități și mai rapid în reacție decât alții;
Ușor de entuziasmat, dar și ușor de dezamăgit;
Distanțat de ceilalți, concentrat pe ceea ce este de făcut și pe obiective;
Curajos, hotărât, dar și încăpățânat;
Creativ, înaintea timpurilor, pune inovația pe primul loc, grăbit să schimbe des ce nu merge, fără răbdarea de a le explica și celor din jur.
Un business angel îmi spunea că nu se poate să te gândeşti dacă vrei să devii antreprenor sau nu. Acest lucru se simte din prima şi nu e loc de îndoială. Aş nuanţa, totuși: unii ajung la această concluzie mai devreme, alţii mai târziu, unii mai lin, alții mai anevoios, după ce au parcurs anumite experienţe de carieră și de viață.
Mădălina Bălan, Managing Partner HART Consulting
Articol preluat din numărul 246/aprilie 2018 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.