Franciza: Fructele de mare business
Dragostea pentru afaceri trece prin stomac. Asa s-a intamplat si in cazul lui Cristian Farmache, unul dintre actionarii restaurantelor Nordsee. El si-a dorit sa aduca acest lant de restaurante si in Romania, indragostit fiind de mancarea pe care a descoperit-o in timp ce se afla in Austria. Drept urmare, alaturi de Liliana Farmache si Darius Handrea, a pus la cale un plan pentru a obtine franciza de la proprietarii Nordsee, companie originara din Germania, cu o traditie de peste o suta de ani. Primul lucru pe care l-au facut, a fost un business plan in care au prezentat inclusiv studii de piata si o scrisoare de intentie. Apoi, au facut dovada ca pot sustine financiar acest proiect si a urmat intalnirea cu directorii companiei. In iunie 2007, contractul a fost semnat, iar cei trei actionari ai Darcom Sea Food au obtinut master franciza pentru deschiderea restaurantelor Nordsee in Romania.
Investitii
In Germania, Nordsee este cel mai mare lant de restaurante, magazine si snack shopuri cu preparate exclusiv din peste si fructe de mare. Primele locatii de acest fel, un restaurant si un snack shop, au fost deschise in Romania in aprilie 2008, in Baneasa Shopping City.
Pentru a porni afacerea, cei trei actionari au scos din buzunar, pe langa suma oferita pe franciza – pe care n-au dorit s-o dezvaluie – inca aproape 1 milion de euro. In plus, in fiecare an, un anumit procent din cifra de afaceri este virat spre bugetul companiei-mama.
"In urmatoarele trei luni, bucurestenii vor avea parte de inca doua locatii Nordsee, una desfasurata pe o suprafata de 300 m patrati in cladirea America House din Piata Victoriei si cealalta, in Cotroceni Park", spune Liliana Farmache, unul dintre proprietari. Tot ea a adaugat ca investitia pentru locatia din Piata Victoriei se ridica la 500.000 de euro.
Conditii
"Compania-mama nu ne-a impus nici o conditie, in afara de cele care tin strict de standardele de calitate a produselor pe care le oferim", ne-a declarat Liliana Farmache. In schimb, o data la trei luni, managerul international de francize Nordsee vine in Bucuresti pentru a discuta cu proprietarii despre problemele pe care le intampina si pentru a verifica daca sunt indeplinite conditiile cerute in restaurante. Orice viitoare locatie este aleasa cu ajutorul lor si, in general, relatia dintre francizor si francizat este una stransa. Toate detaliile referitoare la vitrine, podea, tavan si alte caracteristici specifice restaurantelor Nordsee sunt puse la dispozitie intr-un manual tehnic si, tot acolo, le sunt sugerati furnizorii. "Noi am preferat sa alegem furnizorii pe care compania-mama ni i-au sugerat, pentru ca sunt verificati si avem incredere ca ofera produse de calitate. Pestele si fructele de mare sunt achizitionate tot prin furnizorii Nordsee. Din Romania, cumparam doar bauturile racoritoare si legumele", explica Liliana Farmache. Meniul din restaurantele Nordsee cuprinde o gama variata de produse din fructe de mare (frigaruie thailandeza cu creveti, cocktail de creveti la gratar, langusta marinata, creveti la gratar), din peste (file de calcan, salau, somon, pangasius, pastrav, biban la gratar, doua feluri de supe), variate salate cu fructe de mare si peste, sosuri (balsamic, remoulade), garnituri (paella, orez salbatic, cartofi wedges), desert si bauturi. Inainte de deschiderea primelor locatii, Cristian Farmache, alaturi de viitorii manageri manageri ai restaurantelor alti cativa angajati, au fost instruiti timp de o luna in Germania. Trainingul a debutat cu o saptamana teoretica, apoi a urmat lucrul intr-unul dintre restaurantele Nordsee de acolo. Acestia au trecut prin toate posturile, de la cel care descarca marfa, la prepararea ei, pana la cel de casier sau manager.
Cifre
Ceea ce ii face pe oameni sa calce pragul restaurantelor Nordsee este pasiunea pentru peste si fructele de mare, care, pana acum, puteau fi consumate doar in restaurantele de lux la preturi foarte mari. Un alt atu, este servirea rapida, in regim de fast-food. In timpul saptamanii, in jur de 500 de clienti mananca la restaurantele Nordsee, iar in weekenduri, numarul acestora ajunge si la 1.200. Astfel, suma incasata pe zi ajunge la o medie de 7.000 de euro. In 2008, Darcom Sea Food a avut o cifra de afaceri de 1.750.000 de euro iar in 2009, cu deschiderea celor doua noi locatii, se previzioneaza o cifra de afaceri care depaseste 2.500.000 de euro. "Criza nu a afectat restaurantele Nordsee", spune Liliana Farmache. "Singura masura specifica de criza pe care am luat-o a fost sa nu crestem preturile odata cu noul curs valutar. Avem aceleasi preturi din luna aprilie 2008", adauga ea. Cat despre competitie, inca nu se poate vorbi despre asta, deoarece competitori nu au inca pe piata din Romania.
Franciza poate parea ca aduce cu sine totul, atat succesul, cat si banii, fara prea mare efort. Dar pentru a intra intr-o asemenea cursa, e nevoie de mult antrenament. Nu poti participa la Olimpiade daca nu ai trecut de faza nationala.