Ingredientele unui business de succes: resursa umană şi responsabilitatea
Antreprenori din industria bancară, HORECA, curieratului sau consultanţei au vorbit în cadrul unei întregi zile despre cum influenţează acţiunile viitorul României, ce presupune rolul lor şi care sunt abilităţile unui bun antreprenor.
„O calitate importantă a antreprenorului este o bună capacitate de analiză şi sinteză. Un buiness plan bun trebuie să fie inteligibil, concret, o scrisoare scurtă”, spune Radu Georgescu, partener fondator GECAD Group, care adaugă că „marile companii din zilele noastre nu au inventat nimic, ci doar au avut un business plan bine executat.” „Noi, românii, facem lucruri extraordinare, dar nu ştim să ne promovăm. Ar trebui să ştim să explicăm şi să vindem mai bine, după modelul americanilor”, sugerează antreprenorul.
Pentru Victor Cotrutz, CEO şi fondator Greentek reţeta de succes în antreprenoriat înseamna „să fii în locul potrivit la momentul potrivit”, în timp ce Nicolai Tand, proprietarul La Cantine de Nicolai crede că un antreprenor bun trebuie “să pună suflet, să muncească mult şi să fie pasionat de ceea ce face” într-un business performant.
Pentru Dragoş Petrescu, CEO City Grill, responsabilitatea este calitatea cea mai preţioasă a unui antreprenor. „Astăzi trecem mai mult ca niciodată prin momentul T zero, pentru că este un punct de schimbare majoră în industrie. Tragedia din clubul Colectiv ne obligă la rescrierea regulilor pentru
viitorul industriei. Nu oricine care are o idee bună şi un suflet mare de antreprenor poate să-şi deschidă un restaurant. Acea persoană trebuie să fie responsabilă. Cei care nu rezistă fiscalizării vor dispărea de pe piaţă. Este şi o oportunitate, atunci când piaţa se curăţă: cei care acţionează corect, după reguli, pot câştiga un loc bun în industrie.”
Într-un business rareori se întâmplă ca oamenii să fie puşi pe primul loc. Radu Tănase, CEO Calif, a povestit despre fidelizarea angajaţilor. „În primul rând oferim salariile la timp. Apoi am inventat o bancnotă internă Calif cu care ne răsplătim angajaţii performanţi la finalul fiecărei luni. Ei strâng aceşti Califi, cu care îşi pot cumpăra diferite produse. Am investit în trainingul angajaţilor.” Antreprenorul consideră că succesul unui business constă într-o îmbunătăţire continuă a serviciilor şi produselor oferite.
Şi dacă tot vorbim de perfecţionare, Adrian Răulea, expert în domeniul inteligenţei emoţionale, atrage atenţia antreprenorilor asupra emoţiilor oamenilor care pot fi măsurate în organizaţie şi care au un impact major asupra companiei. “Înainte să începem un business, trebuie să ne înţelegem. Oamenii performanţi au nevoie de cunoştinţe (stiu), abilităţi (pot) şi atitudine (vreau). Trebuie să ştim unde să încadrăm omul potrivit pe poziţia potrivită.”
Cum eşuezi cu succes într-un business?
“Cel mai sigur mod de a rata succesul unui business este să faci ce nu îţi place”, spune Radu Georgescu, CEO Gecad. O cale sigură către eşec: problemele din interior. „Businessurile nu se distrug din cauza crizei sau a concurenţei, ci din cauza problemelor din interiorul companiei”, crede Felix Pătrășcanu, CEO Fan Courier.
Un eşec al unui business ar putea fi lupta unui business cu mentalitatea românească, care nu crede în produsele autohtone. „Mă confrunt cu mentalitatea românilor care nu sunt foarte siguri că produsele autohtone sunt bune, nu au încredere în ele. Nu se simt mândri de România, aşa cum se simt americanii, de exemplu”, spune Victor Cotrutz, CEO Greentek.
Aşadar, un business de succes constă într-o echipă performantă care comunică eficient, responsabilitate şi pasiunea pe care o investeşte fiecare antreprenor în activitatea lui.