INNEROUT redefineşte brandingul personal din România
De la această nevoie a pieței a plecat și Mihaela Rădulescu atunci când a fondat compania de branding personal Innerout. Și-a setat standarde înalte și a pornit la drum convinsă că poate să dea brandingului personal din România un statut aparte: unul mai conturat, mai profesionalizat și mai fidel provocărilor cărora trebuie să le facă față actorii din mediul de business de aici.
Brandingul personal se face din afară
A simțit că trebuie să-i dea locul pe care îl merită în contextul în care, la noi, brandingul personal are de-a face mai degrabă cu un instrument de comunicare la modă, capabil să proiecteze în piață o anumită imagine despre cineva sau ceva, și nimic mai mult. Nu a ajuns încă ceea ce este cu adevărat: un instrument de management strategic care contribuie vital la deciziile importante luate în cadrul unui business și care trebuie să fie prezent încă din fazele incipiente ale dezvoltării acestuia. În cazul afacerilor solide, bradingul personal este capabil să declanșeze schimbări complexe, pentru că provoacă, prin natura lui, întrebări profunde de viziune și de rol.
„Sunt practicieni care fac asta ocazional. Sunt cei care vorbesc despre cum să-ți faci tu însuți brand personal, cei care vorbesc despre cum să-ți arate CV-ul sau despre cum să te îmbraci. Toate aceste aspecte sunt fațete ale brandingului personal. Nu e nimic greșit. Doar că nu poți pune semnul egalității între branding personal și sfaturi stilistice sau manuale de self-help. Sau, cel puțin, nu așa am ales să-l practic eu”, subliniază consultantul în branding personal.
Citește și De la PR la branding personal, un business încă nou în România
Care este definiția pe care o dă brandingului personal? „Este puterea de a articula şi promova valoarea pe care un om o aduce în domeniul său de experiență pentru a consolida cel mai valoros lucru pe care cineva îl poate avea vreodată: reputaţia. Paradoxul este că, cel puţin în definiţia mea, brandingul personal nu este self-promotion. Dimpotrivă. Şi, mai mult de-atât, nu e doar despre promovare. Nu se realizează personal de către cel care se hotărăşte că, de mâine, vrea să aibă un brand. Este un demers care necesită privirea limpede, obiectivă, din afară, a unui consultant, care îl scuteşte de miopie în autoevaluare, îl ajută să-și vadă într-o lumină nouă competenţele proprii, îl luminează.”
Pentru Mihaela Rădulescu, brandingul personal este un efort holistic de aducere laolaltă a omului și a businessului său, iar ceea ce rezultă este o imagine complexă, cu consecințe ordonatoare: „Îmi place să spun că brandingul personal este un complicat proces de simplificare. De asta are nevoie o afacere: de ordine, de clarificare, de reducere la o esență simplă, la o sămânță conceptuală suficient de generoasă încât să inspire totul în business – de la retorica unui site de prezentare, până la comportamentul ultimului angajat care muncește pentru el.”
Investiția în educație, o trăsătură de familie
A terminat Colegiul Național I.C. Brătianu, din Pitești, iar în 1993 a venit în București ca să studieze la Facultatea de Filosofie, unde s-a specializat în Estetică, apoi a urmat masterul în Filosofia Culturii. A făcut studii postuniversitare în Comunicare și Relații Publice la Școala Națională de Studii Politice și Administrative, un master în Științele Comunicării la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării și un master în Managementul Relației cu Clienții și Cumpărătorii la CODECS.
„Am investit în formare destul de mulţi ani. Asta a venit cumva firesc, din familie – tatăl meu e profesor de filosofie, iar mama mea, psiholog. Cu aşa start în familie, tot ce aveam de făcut era să învăţ”, povestește Mihaela Rădulescu. Pe atunci nu știa cum vor arăta oportunitățile de angajare, dar un lucru îi era clar: își dorea să lucreze în domeniul comunicării sociale. Indiferent sub ce formă.
Citește și Brandul personal: Imagine premeditată
Primul loc de muncă a fost în marketing politic, la compania Multimedia (ulterior Imola Communications), a lui Bogdan Teodorescu. Era copywriter și scria discursuri pentru politicieni. Dar și-a dat seama destul de rapid că nu asta voia să facă, așa că a început să lucreze pe partea de clienți comerciali ai aceleiași companii. După ce a învățat cu ce se mănâncă domeniul comunicării sociale și al relațiilor publice, a intrat în publicitate. Se întâmpla prin anul 2000 și a început cu funcția de Account Executive responsabil pe managementul și relația cu clienții în cadrul companiei DDB România. Aici și-a pus bazele ca om de publicitate și a crescut profesional: de la Account Executive a ajuns Account Director.
Spune că locul în care s-a maturizat ca executiv este compania Mercury 360, unde a ocupat funcția de Client Service Director: trebuia să conducă un număr foarte mare de oameni și de resurse, într-o piață competitivă, aflată în acea creștere vertiginoasă dinaintea crizei economice. Anul 2010 a găsit-o în poziția de Senior Brand Consultant la Brandient, un punct de cotitură, de trecere de la advertising la branding, despre care a înțeles imediat că i se potrivea ca o mănușă. La Brandient s-a îndrăgostit de brandingul personal și de employer branding.
INNEROUT, o apocalipsă personală
Mihaela Rădulescu crede că bariera de intrare într-un business de consultanță este la un nivel scăzut, astfel că singura investiție masivă pe care trebuie să o facă cineva care vrea să intre pe acest drum este investiția în propria persoană, ca expert. „Un consultant în branding își vinde valoarea propriei expertize. Și nu e simplu, pentru că vorbim despre un domeniu al intangibilelor. Concret, la momentul vânzării, tot ce poți pune pe masă este brandul pe care îl reprezinți tu însuți: charisma ta, puterea de convingere bazată pe a înțelege precis și rapid nevoile omului din fața ta. Dacă îți faci treaba bine, ești respectat și recomandat. Așa funcționează și așa e normal să fie.”
După ce a acumulat experiență, într-un moment favorabil a fondat compania de branding personal Innerout. De ce? Pentru că oamenii de business au nevoie să se definească pe o piață, să se pună pe o hartă mentală de așteptări, să aibă un reper personal în funcție de care să facă lucrurile și, în egală măsură, să fie reperați de cei cărora li se adresează. Mărturisește că nu a pornit cu aripi și pe cai mari, ci cu precauție în pași, cu o listă clară a ceea ce avea de făcut.
Lansarea oficială a Innerout a avut loc pe 12.12.2012, unul dintre momentele preconizate drept „sfârșitul lumii”. „A fost fix de… Apocalipsă. O mică apocalipsă personală, tradusă prin nevoia unui nou început. S-a nimerit, dar s-a nimerit frumos”, își aduce aminte consultantul în branding personal. Am întrebat-o „de ce Innerout?”. „Brandingul este despre autenticitate, despre a pune lumină pe un aspect real, tangibil, al persoanei, care stă la baza valorii pe care el o adaugă în lume prin businessul lui. Orice proces de branding începe printr-o sondare destul de profundă a omului din spatele businessului. Din interior către afară, dinspre esența autentică spre lume: Innerout.”
Citește și Importanța brandingului personal în găsirea unui job
Deși conduce o afacere care se află pe un trend ascendent din punctul de vedere al cifrei de afaceri și al profitului, nu-și definește demersul în branding personal drept un proiect antreprenorial propriu-zis. Crede că, într-adevăr, este antreprenorial în spirit, dar îl consideră mai degrabă un „hub de resurse senioare” adunate în jurul unui proiect și pe care le coordonează personal, în funcție de specificul proiectului. Funcționează în cerc restrâns și pe bază de recomandări.
Nu lucrează pentru vedete
Cine sunt cei care apelează la ajutorul Mihaelei Rădulescu și la experiența ei în branding personal? În principal, clienții cu educație înaltă: antreprenori în domenii liberale, care înțeleg și respectă limbajul brandingului și care, în paralel cu nevoia de promovare, reușesc să se descopere pe ei înșiși. „Evident, scopul final este punerea în piață a unei identități umane și antreprenoriale cât mai articulate și coerente, la pachet cu valoarea adăugată bine definită și perfect vandabilă.”
A pornit de la premisa că, spre deosebire de corporații, businessurile mici au un profil aparte: sunt mai legate din punct de vedere intim de personalitatea, caracterul şi destinul celor care le conduc. „Pe scurt, brandingul personal este despre buna reputaţie a unui lider, transformată în bani pentru afacerea lui. Omul vine cu datul lui personal, cu afacerea lui mică sau mai mare, la început de drum sau la răscruce de decizii, cu proiecţiile şi limitările proprii. Planul care iese în urma demersului trebuie să fie mai bun, mai clar, mai coerent, mai seducător pentru publicul lui, dar la fel de propriu lui, astfel încât să-l poată susține”, spune Mihaela Rădulescu.
Citește și Viața ta profesională este o competiție. Cu alții și cu tine însuți. Un instrument util: brandingul personal
Deși a avut solicitări, nu lucrează pentru vedete: „S-a dovedit că nu prea avem un limbaj comun. Caut esenţe umane frumoase, nu suprafeţe lucioase – ca să fiu sinceră. Printre vedete există oameni minunaţi, evident. Însă, în mod ciudat, cei care sunt atraşi de sonoritatea brandingului personal, ca domeniu, sunt cei care înţeleg prin el doar nevoia de a şti cum să dai în poză. Ori brandingul nu este un act de gratuitate şi nu e un cadou făcut egoului.”
Reputația înseamnă valoare reală
Una dintre cele mai importante lecții despre branding personal pe care o predă către clienții ei este concentrată într-un citat al lui Henry Ford: „Nu poți să-ți construiești reputația pe ceea ce intenționezi să faci.” Este convinsă că un expert în branding nu poate construi efectiv reputaţie în jurul afacerii altcuiva. Poate să-i gestioneze mai bine proiecţia în social, să-l ferească de greşeli viitoare pe lider, nu neapărat să i le şteargă pe cele făcute deja, să-i asigure un start sau un restart bun sau un cadru în care să ia decizii coerente de expunere. Brandingul reprezintă suma proiectelor, nu neapărat a proiecţiilor.
Iar clienții au revelații frumoase și constructive cu privire la cine sunt și la ce pot face mai bine. Fiecare găsește ceea ce căuta: „Exact asta sunt, asta e, dar n-am putut-o spune niciodată atât de bine!” Schimbarea, crede Mihaela Rădulescu, începe cu o clarificare esenţială: „Punerea unui business în piaţă comportă multe laturi, de la crearea identităţii şi a profilului digital, la suma de afirmaţii pe care acea afacere și liderul ei le lansează în lume. Reputaţia, acea pânză fină de reprezentări care se creează în spaţiul dintre ceea ce tu crezi despre ţine şi ceea ce alţii cred despre ţine se ţese încet, în timp, unificând expunerile şi dându-le o voce comună, recognoscibilă.”