Intră în joc și câștigă?!
Cât de dificil este să pui bazele unui startup care are ca domeniu de activitate dezvoltarea de jocuri video? Care sunt costurile necesare? Răspunsuri la aceste întrebări am aflat de la Ionuț Grozea, Director Dezvoltare Ubisoft Europa de Est, și George Lemnaru, fondatorul Green Horse Games şi rezident, împreună cu echipa sa, la TechHub Bucharest (spaţiu de co-working adresat profesioniştilor în tehnologie).
Românii încep să aprecieze din ce în ce mai mult jocurile video. „De la an la an, din ce în ce mai multe persoane încep să joace jocuri din categoria free to play (F2P) – jocuri în care monetizarea se face pe parcursul jocului și nu la început (PC sau mobile)”, afirmă Ionuț Grozea. În prezent, pe piața locală există două categorii de companii producătoare de jocuri: multinaționalele și startup-urile locale. „În cadrul primelor, (75% din piața de game developeri) în principal se dezvoltă jocuri pe console și PC. Startup-urile locale se orientează către platformele mai abordabile, adică mobilele, unde investiția inițială în hardware este mult mai mică – câteva sute de euro, și PC-uri”, precizează specialistul Ubisoft.
Cât costă crearea unui joc
„Nu există o valoare minimă. Poți să începi să lucrezi la un joc singur sau cu un prieten seara, după ce te întorci de la serviciu sau de la facultate”, susține George Lemnaru. Totuși, dacă nu ești tu cel care are cunoștințele necesare pentru a dezvolta jocul respectiv, costurile ar putea fi mai ridicate.
„Dacă vorbim despre un startup, suma inițială pentru realizarea unui joc simplu pe mobil poate fi în jur de 50.000 euro până la 100.000 euro. Există, de asemenea, și varianta să începi compania împreună cu câțiva prieteni, să lansezi un produs pe piața de mobile și apoi, dacă produsul are succes, să scalezi”, completează Ionuț Grozea.
Ce tipuri de jocuri sunt căutate
Piața de gaming a crescut datorită accesibilității telefoanelor inteligente și, odată cu această creștere, s-a înregistrat o extindere a segmentului casual. Zilele acestea, jocurile casual (de exemplu, Angry Birds sau Candy Crush Saga) sunt pe primele locuri în vânzări, dar, în principiu, numitorul comun al jocurilor de succes este calitatea. „Acum, dacă ai 5-6 minute la dispoziție este foarte ușor să scoți din buzunar un smartphone și să joci repede un nivel dintr-un joc F2P. Dacă ne uităm la primele 10 jocuri de pe appstore sau Google Play, vom vedea că sunt F2P și că majoritatea sunt jocuri casual”, afirmă Ionuț Grozea.
Dacă ai decis ce tip de joc vrei să creezi, probabil că următoarea dilemă pe care o vei avea este de unde vei obține banii. Există mai multe tehnici de a monetiza un joc online sau unul pe dispozitive mobile: vânzare de items, vânzare de avantaje, vânzare de timp etc. „În funcție de ce tip de joc avem (F2P, freemium, marketing app) decidem care este metoda cea mai potrivită de monetizare. Există un numitor comun pentru o monetizare de succes: calitatea produsului (grafică, game design, performanță), a serviciilor de suport (customer support, update-uri) și momentul în care propui către utilizator monetizarea”, explică specialistul Ubisoft.
În ceea ce-l privește pe George Lemnaru, cea mai bună metodă de a obține venituri o reprezintă varianta freemium. „Cea mai eficientă variantă de monetizare a unui joc, atât pentru jucător, cât și pentru dezvoltator, este conceptul freemium, în care jucătorul se înregistrează gratuit și poate juca 100% gratuit, având opțiunea de a cumpăra anumite bunuri virtuale.”
Cum creezi afinitate pentru produsul tău
Afinitatea este dată de mecanica jocului, care se rafinează după ce jocul a fost lansat pe piață, în funcție de feedback-ul primit de la jucatori. „Feedback-ul reprezintă inputul necesar optimizării veniturilor din joc. Lucrurile se schimbă pe măsură ce numărul de useri din joc crește, iar strategia de început, când jocul avea câteva mii de utilizatori, se va schimba pe măsură ce acesta ajunge la câteva milioane. De asemenea, pe măsură ce a trecut ceva vreme de la lansarea jocului, dezvoltatorii trebuie să vină cu conținut nou pentru a putea să mențină interesul comunității. Așadar, o bună parte din munca la un joc online sau pe dispozitive mobile ce merge pe modelul F2P se face după ce jocul a fost lansat”, menționează Ionuț Grozea.
Pe lângă aspectele mai sus menționate, George Lemnaru ne sfătuiește să fim atenți la două puncte foarte importante atunci când decidem să punem bazele unui business de acest tip: echipa și „să ai răspunsul la întrebarea «cu ce este jocul tău special față de restul?»”. Nu în ultimul rând, „dacă dezvolți un proiect online, dezvoltă-l pentru întreaga lume, nu te limita la România. Și da, poți reuși cu puțini bani. Lipsa banilor reprezintă în general scuza perfectă pentru a nu porni un proiect”, conchide fondatorul Green Horse Games.
Articol preluat din Revista Cariere de iunie. Pentru detalii legate de abonare, click aici