Laboratorul de idei, o soluţie pe termen lung
Colectarea de idei valoroase din organizație reprezintă un aspect important pentru orice companie. Ideea de a crea și implementa programe prin care să se stimuleze inițiativa, inovația și comunicarea este veche la Caroli, după cum spune Carmen Iancu, Executive HR. În ultimii trei ani au existat mai multe demersuri în această direcție. „Acestea au pus bazele unei culturi bazate pe deschidere, performanță și proactivitate. Căutăm, de fiecare dată, să ne perfecționăm și să avem programe foarte apropiate de nevoile businessului și ale angajaților noștri”, adaugă Carmen Iancu. Printre aceste programe se numără: „Descoperă Carolistul din tine”, „Dialog deschis” – cu versiunea mai nouă, „Adevăr și Provocare”, „Bucătarul”, „Concurs de idei la Pitești” etc.
Pasul următor, făcut în mai 2015, a fost lansarea platformei iCaroli. Decizia înființării ei a fost luată la începutul acestui an, după ce au fost analizate atent toate oportunitățile oferite de platformă, dar și posibilitatea efectivă de a implementa un asemenea program într-o companie de producție. CEO_ul Companiei Caroli Foods Group, Khaled El Solh, a girat proiectul și a semnat invitația de participare în program, aprobând existența unei comisii special dedicate inovației. Echipa de Resurse Umane a generat proiectul, iar ambasadorii acestuia au transmis mai departe mesajul. „După ce am avut acceptul și angajamentul directorilor executivi, am făcut designul comunicării acestui proiect în organizație (scrisori personalizate adresate fiecărui angajat şi semnate de CEO, promovare on și offline)”, spune Carmen Iancu. În plus, au avut loc workshopuri și traininguri cu manageri și ambasadori ai programului, iar apoi a urmat lansarea propriu-zisă.
Motivaţia intrinsecă, mai puternică decât premiile
iCaroli, un program realizat cu sprijinul Co-Factor (care ajută companiile să construiască niște culturi organizaționale sănătoase ce promovează performanța şi inovația), este, de fapt, un program amplu, ce presupune un management al proiectelor de inovație. Este o platformă web de colectare a ideilor valoroase în cadrul căreia se lansează recurent teme și se lucrează în etape. Platforma are mai multe secțiuni ce sunt împărțite în două zone principale: zona de comunicare și laboratorul de idei. În aria de comunicare se regăsesc sursele de inspirație, feedbackul pozitiv, înștiințările din partea managementului și se planifică evenimentele la nivel de echipă. Există și o secțiune de „sugestii și probleme”, unde angajații au libertatea să propună orice consideră că are impact asupra mediului de lucru.
În cadrul laboratorului de idei se postează în funcție de temele propuse de către management. Prima etapă este cea de colectare, după care urmează votul public. Ulterior, ideile se votează în Comisia de Inovație și, dacă au vot majoritar, merg spre implementare.
„Principiul de bază este că dai putere angajaților să se exprime. Îndrepți atenția către resursele umane și investești în echipă, pentru a valorifica la maximum capabilitățile interne ale companiei”, mai spune Carmen Iancu.
În același timp, platforma are la bază conceptul de „gamification”. În sistemul de joc, gradul de implicare aduce puncte și medalii. „Experiența ne-a arătat că motivația internă (aprecierea, sentimentul contribuției la ceva mai mare decât jobul de zi cu zi etc.) este mult mai puternică decât un sistem clasic cu premii pentru propuneri. Desigur, imediat ce vom avea idei implementate, vom putea calcula și valoarea lor, iar premiile vor fi în concordanță cu aceste lucruri”, explică Directorul Executiv de HR modul în care vor fi acordate recompense.
Platforma este deschisă tuturor, angajați din fiecare departament au avut propuneri care au fost evaluate și care au ajuns la următorul nivel, cel de implementare. Câteva sute de persoane s-au implicat activ, au fost generate aproximativ 220 idei la cele două întrebări punctuale de business (una a fost legată de produs și cea de-a doua de procese).
Comisia de Inovație a selectat 14 idei care sunt în prezent testate și analizate de către managerii din departamente dedicate: Cercetare&Dezvoltare, Producție, Marketing, Controlling etc. În această etapă a proiectului, propunerile sunt analizate din punct de vedere financiar și apoi testate în producție. Alte 99 au fost considerate propuneri punctuale, s-au întors către managerii din ariile de business direct implicate.