Lecție valoroasă. Cum confortul în echipă duce la excelență
Mihai Neagu, CEO al Perla Harghitei și Apemin Tușnad, este un exemplu de lider autentic într‑o industrie esențială și competitivă. Într‑un interviu exclusiv pentru Revista CARIERE, CEO‑ul ne‑a dezvăluit viziunea sa despre leadershipul autentic, valorile fundamentale care ghidează compania și măsurile strategice care asigură sustenabilitatea pe termen lung a brandului. Cu o abordare centrată pe confortul echipei și pe integritatea în decizii, Mihai Neagu ne arată cum transparența și comunicarea deschisă sunt esențiale pentru succesul pe termen lung.
Cum definiți conceptul de „lider autentic” în contextul industriei în care activați? Ce înseamnă pentru dvs. să fiți un lider autentic?
Cred că pentru ambele întrebări am același răspuns. Și spun asta pentru că la începutul parcursului meu profesional, manager fiind, eram puternic motivat de performanța mea și a echipei – mă refer la obiective din perspectiva cifrelor. Acolo se oprea totul. Am avut, de‑a lungul timpului, experiențe de tot felul, am parcurs culturi organizaționale diferite și am început să apreciez confortul pe care mi‑l dădeau anumiți superiori. Am întâlnit câțiva de‑a lungul vieții. De aceea, când mă gândesc la „autenticitate în leadership”, primul cuvânt care îmi vine în minte este confortul pe care îl oferi celor care lucrează cu tine. Chiar dacă dă o notă de relaxare nu este așa. Confortul apare când transmiți clar obiectivele și când implici echipa la realizarea lor. Liderul autentic are un mod de lucru integru, astfel că angrenează echipele într‑un proces de lucru deschis, facilitând o comunicare onestă și o rezolvare transparentă a problemelor care pot apărea pe parcurs. Cineva m‑a întrebat, la un moment dat, ce înseamnă să fii empatic. „Să te pui în pantofii celuilalt”, am răspuns. E atât de simplu. Cred că doar atunci știi „ce butoane să apeși”, ca lider. Personal, consider că devii lider în momentul în care echipa îți dă spațiu să respiri, să creezi, să te gândești la noi strategii. Eu îmi văd locul în mijlocul echipei, nu deasupra ei. Deleg sarcini acolo unde există capabilități și capacități, fără să irosesc energia oamenilor pe sarcini care nu li se potrivesc sau care i‑ar pune sub o presiune nejustificată.
Modestia este o trăsătură de caracter din ce în ce mai rară la liderii de astăzi sau la cei care vor să devină lideri. Lider te naști mai mult decât te formezi. A fi lider nu e un obiectiv de carieră. Și în niciun caz nu este un job, ci un proces continuu.
Care sunt valorile fundamentale pe care le promovați ca lider la Perla Harghitei și Apemin Tușnad și cum le reflectați în deciziile zilnice?
Chiar cred că nimic nu este durabil fără onestitate. Personal, am o obligație față de această organizație și față de beneficiarii ei, iar dacă un anumit eveniment poate periclita bunul mers al lucrurilor este de datoria mea să le fac cunoscute. Încurajez pro‑activitatea și cred că este prima valoare practică pe care o promovez. Lumea e mult prea dinamică, schimbările sunt mult prea rapide ca să ne permitem luxul de a le ignora.
Respectul față de munca celuilalt, înțelegerea nevoii unui departament de către liderul altui departament stau la baza fluidizării dialogului și a proceselor interne. Toți contribuim la bunul mers al companiei. Fiecare rol în organizație este important, începând cu portarul. Promovez recunoștința și gesturile firești, omenești, cum ar fi strângerile de mână, zâmbetul și o vorbă bună spusă la timpul ei. Acestea pot face minuni.
Ce rol joacă transparența și comunicarea deschisă în crearea unei relații de încredere cu echipa și partenerii dvs.?
Cum gestionați eventualele discrepanțe între așteptările echipei și realitatea organizațională? Consider că suntem o echipă care comunică deschis, câteodată chiar prea mult, însă cu folos. Suntem o organizație care are așteptări și care transmite aceste așteptări într‑un mod transparent. Au existat și vor exista și de acum încolo discrepanțe, iar ele de obicei apar pe parcursul execuției bugetare. Toată lumea vorbește de dinamica societății actuale, de lipsa de coerență legislativă, câteodată de nivelul unor cheltuieli neprevăzute, iar toate aceste lucruri schimbă situația poate chiar din prima lună de execuție. Avantajul nostru este că toți stake‑holderii Perla Harghitei și Apemin Tușnad sunt parte din echipă. Când finalizăm un plan și când setăm așteptările toată lumea este aliniată.
Discrepanțe apar într‑un moment sau altul. Important este modul în care le abordăm. Noi, ca și echipă, angrenează echipele într‑un proces de lucru deschis, facilitând o comunicare onestă și o rezolvare transparentă a problemelor care pot apărea pe parcurs.
Cineva m‑a întrebat, la un moment dat, ce înseamnă să fii empatic. „Să te pui în pantofii celuilalt”, am răspuns. E atât de simplu. Cred că doar atunci știi „ce butoane să apeși”, ca lider. Personal, consider că devii lider în momentul în care echipa îți dă spațiu să respiri, să creezi, să te gândești la noi strategii. Eu
îmi văd locul în mijlocul echipei, nu deasupra ei. Deleg sarcini acolo unde există capabilități și capacități, fără să irosesc energia oamenilor pe sarcini care nu li se potrivesc sau care i‑ar pune sub o presiune nejustificată.
Modestia este o trăsătură de caracter din ce în ce mai rară la liderii de astăzi sau la cei care vor să devină lideri. Lider te naști mai mult decât te formezi. A fi lider nu e un obiectiv de carieră. Și în niciun caz nu este un job, ci un proces continuu.
Care sunt valorile fundamentale pe care le promovați ca lider la Perla Harghitei și Apemin Tușnad și cum le reflectați în deciziile zilnice?
Chiar cred că nimic nu este durabil fără onestitate. Personal, am o obligație față de această organizație și față de beneficiarii ei, iar dacă un anumit eveniment poate periclita bunul mers al lucrurilor este de datoria mea să le fac cunoscute. Încurajez pro‑activitatea și cred că este prima valoare practică pe care o promovez. Lumea e mult prea dinamică, schimbările sunt mult prea rapide ca să ne permitem luxul de a le ignora.
Respectul față de munca celuilalt, înțelegerea nevoii unui departament de către liderul altui departament stau la baza fluidizării dialogului și a proceselor interne. Toți contribuim la bunul mers al companiei. Fiecare rol în organizație este important, începând cu portarul. Promovez recunoștința și gesturile firești, omenești, cum ar fi strângerile de mână, zâmbetul și o vorbă bună spusă la timpul ei. Acestea pot face minuni.
Ce rol joacă transparența și comunicarea deschisă în crearea unei relații de încredere cu echipa și partenerii dvs.? Cum gestionați eventualele discrepanțe între așteptările echipei și realitatea organizațională?
Consider că suntem o echipă care comunică deschis, câteodată chiar prea mult, însă cu folos. Suntem o organizație care are așteptări și care transmite aceste așteptări într‑un mod transparent. Au existat și vor exista și de acum încolo discrepanțe, iar ele de obicei apar pe parcursul execuției bugetare. Toată lumea vorbește de dinamica societății actuale, de lipsa de coerență legislativă, câteodată de nivelul unor cheltuieli neprevăzute, iar toate aceste lucruri schimbă situația poate chiar din prima lună de execuție. Avantajul nostru este că toți stake‑holderii Perla Harghitei și Apemin Tușnad sunt parte din echipă. Când finalizăm un plan și când setăm așteptările toată lumea este aliniată.
Discrepanțe apar într‑un moment sau altul. Important este modul în care le abordăm. Noi, ca și echipă, comunicăm foarte des și țintit pe situație. Discrepanțele nu ne prind nepregătiți pentru că le adresăm într‑un mod liniar și progresiv.
Avem o echipă de management matură, cu experiență, care are capacitatea să își calibreze așteptările. Această maturitate de lucru este cascadată la nivelurile de mai jos, astfel încât pot spune cu tărie că funcționăm aproape simbiotic, iar intervențiile neplăcute apar rar spre deloc.
Cum vedeți viitorul industriei apei minerale naturale și ce măsuri strategice luați pentru a asigura sustenabilitatea și relevanța brandului Perla Harghitei pe termen lung?
Consumul de apă îmbuteliată crește constant, de la an la an, cu o medie de 5‑7% anual în ultimii 4‑5 ani. Consumatorii încep să facă diferența între apa minerală naturală (unde activăm noi) și apa de izvor sau de masă, așa că nu cred că avem îngrijorări în privința viitorului acestei industrii. Cel mai „rău” scenariu ar fi ca acest trend de consum de apă minerală îmbuteliată să se păstreze și în anii următori, însă este un scenariu puțin probabil, noi mizând pe o accelerare a acestui trend.
Suntem 70% apă. După nevoia de oxigen și soare, nevoia de apă este primordială. Mai mult de două zile nu putem rezista fără apă. Până acum, atât Perla Harghitei, cât și Apemin Tușnad au demonstrat, pe parcursul celor 50 de ani de existență, că sunt două organizații capabile să aibă grijă de sursele de apă, să îmbutelieze responsabil și să mențină o calitate a apei constantă, astfel încât consumatorul să beneficieze de un aport de minerale naturale benefic.
Știm că există o nevoie din ce în ce mai mare pentru protejarea mediului și a resurselor. Spre bucuria mea, o avem în ADN‑ul organizației încă de la înființare și a fost transmisă din generație în generație. Suntem una dintre puținele companii care cred și promovează consumul de apă la sticla de sticlă, fiind poate cel mai important promotor al apei minerale naturale îmbuteliate la sticla returnabilă de 1L.
Ultimele investiții făcute într‑o nouă stație de management al apei, precum și în noile tancuri de depozitare de 900 mc, ne ajută ‑ pe lângă creșterea siguranței îmbutelierii ‑ să reducem considerabil pierderile, reușind o economie anuală de 5 milioane de litri de apă minerală naturală.
Îmi place să cred că toate cele menționate, precum și multe altele legate de organizație și de oamenii ei, ne plasează în rândul companiilor cu un respect deosebit față de mediu, dar și cu o cultură de brand care scoate în evidență calitățile apei și beneficiile pentru consumator.
Ce sfaturi aveți pentru liderii în formare care își doresc să îmbine cu succes autenticitatea cu performanța și excelența în afaceri?
Un sfat este legat chiar de păstrarea autenticității: „schimbă cât mai puțin la ce te definește”. Caracterul te însoțește toată viața, indiferent de jobul pe care îl ai.
Ca să devii lider și să ai și succes trebuie să accepți că nu vei performa oriunde, în orice companie sau în orice industrie, indiferent de capabilitățile pe care le ai. Provocările care ne scot din zona de confort sunt necesare, dar limitele nu trebuie forțate.
Modestia, mai precis lipsa ei, este tocmai bariera pe care câteodată nu o putem trece, astfel încât să putem fi considerați lideri. Aroganța va fi mereu penalizată.
Personal, număr pe degetele de la o mână companiile în care m‑am simțit într‑adevăr liber și provocat într‑un mod constructiv. Acolo am obținut și cele mai bune rezultate. Am ajuns, după aproape 30 de ani de activitate, să știu exact în ce fel de companii vreau să lucrez și cu ce fel de oameni. Nu există o rețetă universal valabilă, însă cea pe care o aplic funcționează perfect pentru mine. Iată‑mă în locul în care îmi doresc să lucrez, obținând rezultate fără precedent, acționând alături de o echipă de mare excepție, formată din oameni de caracter și super‑profesioniști în ariile lor de expertiză.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 292