Ajutor… de stat
Forma ajutorului este neimportanta pentru ca pot fi considerate ajutoare de stat inclusiv: emiterea unor garantii, asistenta financiara temporara, vanzarea unor terenuri la preturi avantajoase si, mai ales, reesalonarile unor obligatii fiscale.
Prohibitia acordarii unor ajutoare de stat cunoaste insa si exceptii, cunoscute ca "ajutoare orizontale" si "ajutoare sectoriale". Ajutoarele orizontale sunt acordate pe industrii sau regiuni si vizeaza in principal dezvoltarea cercetarii si a angajatilor, traininguri, protectia mediului etc. Ajutoarele sectoriale privesc in special dezvoltarea unor anumite sectoare economice.
Exceptiile mentionate mai sus tin de stricta interpretare si trebuie sa respecte urmatoarele conditii:
- scopul, durata si valoarea ajutorului trebuie sa fie direct proportional cu avantajele obtinute;
- scopul final trebuie sa fie interesul comunitar si nu doar interesul statului membru UE;
- ajutoarele nu trebuie sa incalce prevederile tratatului de aderare;
- valoarea ajutoarelor nu trebuie sa depaseasca limitele prevazute de ghidul detaliat publicat de Comisia Europeana.
Ca regula generala, orice ajutor de stat acordat de catre un stat membru trebuie aprobat de catre Comisia Europeana. Pentru a nu se bloca activitatea comisiei, au fost dezvoltate asa-numitele "scheme de ajutor de stat". Aceste scheme sunt practic programe de ajutor de stat prin care un stat membru poate acorda ajutor de stat societatilor eligibile fara a cere aprobarea Comisiei. In multe cazuri, pentru a putea fi puse in aplicare, statul membru trebuie sa elaboreze mai intai aceste scheme si sa le notifice sau sa obtina aprobarea Comisiei.
Pentru acordarea unor ajutoare, in afara schemelor aprobate este obligatoriu sa fie notificata Comisia. Notificarile sunt facute de Consiliul Concurentei care emite un aviz privind conformitatea, corectitudinea si indeplinirea obligatiilor prevazute de legislatia comunitara.
Ajutoarele de stat nu pot fi acordate, nici macar prin scheme, in domenii: precum industria carbonifera, siderurgica, pescuit si acvacultura, activitati legate de export catre state membre sau terte. Prin Hotararile de Guvern de infiintare a schemelor se prevad in mod expres care sunt obiectivele schemei, beneficiarii schemelor, definiti in mod general si abstract, criteriile care trebuie indeplinite, cheltuielile eligibile, precum si valoarea maxima a ajutorului.
Un aspect deosebit de important pentru posibilii beneficiari ai acestor scheme este faptul ca un proiect este eligibil doar daca lucrarile, asa cum sunt ele definite de fiecare schema in parte, nu au fost inca demarate.
Printre cele mai importante scheme aplicabile in Romania se numara:
- Schema pentru dezvoltarea regionala prin stimularea investitiilor. Aceasta se adreseaza societatilor romanesti sau straine care realizeaza o investitie de cel putin o suta de milioane de euro prin care se creeaza mai mult de 500 de noi locuri de munca;
- Schema pentru sprijinirea investitilor mari. Sunt eligibile investitiile cu o valoare de cel putin 30 de milioane de euro prin care se creeaza mai mult de 300 de noi locuri de munca.
- Schema pentru dezvoltarea investitiilor in parcuri industriale. Aceasta are in vedere, in principal, scutirea de taxe pentru achizitie de teren si cladiri cu destinatia de parc industrial.
Ajutoare de minimis. Acestea nu reprezinta in sine o schema aparte. Ele sunt ajutoare a caror valoare nu depaseste suma de 200.000 de euro. Acest tip de ajutor de stat nu necesita nici notificarea Comisiei, nici autorizare prealabila.
MODIFICARI TEMPORARE
De la inceputul lunii aprilie 2009 au fost aduse unele modificari sistemului comunitar de ajutor de stat. A fost introdus un cadru temporar in scopul contracararii efectelor crizei economice. Astfel, statele vor putea, pana la 31 decembrie 2010, sa acorde:
- un ajutor de maximum 500.000 de euro pentru ajutorarea companiilor in dificultate, dar care nu erau in aceasta situatie in iulie 2008;
- garantii suplimentare sau reducerea costurilor cu astfel de garantii;
- ajutoare pentru plata dobanzilor la imprumurile contractate;
- reducerea dobanzii pentru imprumuturile obtinute in scopul investitiilor cu impact deosebit pentru protectia mediului.
Aceste ajutoare pot fi acordate de statele membre doar sub forma unei scheme de ajutor de stat. Pana in acest moment insa, Romania nu a implementat aceste dispozitii prin elaborarea si obtinerea permisiunii din partea comisiei.
PENTRU TRAINING
Printre exceptiile mentionate mai sus se afla si posibilitatea obtinerii de fonduri pentru trainingul angajatilor. Valoarea ajutorului difera in functie de mai multi factori, cum ar fi: tipul de training, marimea si localizarea geografica a societatii. Costurile eligibile sunt: onorariul trainerului, costuri de transport si costul materialelor de studiu. Avantajul acestui tip de ajutor consta in faptul ca el nu trebuie aprobat de Comisie, ci doar notificat, daca nu depaseste un milion de euro.