CUM SI DE CE comertul electronic?
… cand deschidem un magazin online
In primul rand, trebuie stiut ca pentru a opera un magazin electronic trebuie sa existe o entitate juridica prin care sa se desfasoare operatiunile. Legea Comertului Electronic nu impune o anumita forma juridica, astfel ca cel mai simplu este sa se opteze pentru constituirea unei societati comerciale cu raspundere limitata (SRL), chiar cu asociat unic. Acest SRL va fi constituit si va functiona dupa regulile generale aplicabile in domeniul comercial. Pe langa Legea Comertului Electronic (LCE), orice comerciant va trebui sa respecte si dispozitiile legilor care guverneaza comertul in general, in special Codul Comercial si Legea Societatilor Comerciale.
Una dintre principale obligatii ale retailerului este sa informze corect clientul. LCE enumera toate elementele pe care comer- ciantul trebuie sa le comunice, cele mai importante fiind denumirea si sediul comerciantului, datele de identificare, tarifele percepute, includerea sau neincluderea in pret a costurilor de livrare/transport s.a. Legislatia locala si cea internationala cuprind prevederi specifice, prin care se interzice trimiterea de mesaje electronice nesolicitate ("spam"-uri).
Cel mai des intalnite contracte electronice sunt cele de tip "click-wrap", in care acceptarea ofertei se realizeaza prin bifarea unei casute denumite "Acceptare conditii". Acceptarea trebuie sa ajunga la ofertant si sa fie stocata intr-o baza de date.
In ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal, daca un comerciant a obtinut in mod direct adresa electronica a unui client cu ocazia vanzarii unui produs sau serviciu, atunci comerciantul va putea sa utilizeze adresa respectiva numai daca va oferi clientului posibilitatea de a se opune acestei practici printr-un mijloc simplu si gratuit. Pentru securizarea tranzactiilor electronice LCE recunoaste incheierea contractului electronic, acesta fiind considerat valabil in momentul in care acceptarea ofertei a ajuns la retailer.
Pentru a putea prelucra datele cu caracter personal este necesar ca retailerul sa se inregistreze ca operator de astfel de date confidentiale. Inregistrarea se face prin trimiterea unei notificari catre Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal. Aceasta va trebui sa cuprinda o serie de informatii cerute de articolul 22 alin 3. din Legea 667/2001 privind protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date.
… cand cumparam online?
Cand decidem sa achizitionam produse de la un magazin virtual trebuie sa stim ca legea privind protectia consumatorilor si incheierea contractelor la distanta impun existenta unei clauze de denuntare unilaterala in favoarea clientului. Aceasta da cumparatorului drepturile de a rezilia contractul si de a returna produsul cumparat, intr-un termen de minimum 10 zile de la primirea acestuia, fara a fi necesara invocarea unui motiv si fara ca vanzatorul sa poata impune penalizari. Cumparatorul va fi obligat doar la plata cheltuielilor de returnare a bunului. Daca retailerul nu si-a indeplinit obligatia de a informa clientul in legatura cu modalitatile prin care se poate denunta contractul, atunci legea prevede ca termenul de denuntare va fi extins la 90 de zile.
O alta prevedere care vine sa-l protejeze pe cumparator se aplica in cazul primirii unor produse nesolicitate. Daca cineva a inceput demersurile pentru achizitionarea unui bun, dar nu s-au realizat toate conditiile pentru incheierea valabila a contractului, atunci cumparatorul va fi scutit de orice plata a contravalorii serviciilor sau bunurilor livrate.
Piata locala a comertului electronic a cunoscut o dezvoltare foarte puternica in ultimii ani, datorita cresterii economice sustinute si a evolutiei mijloacelor de comunicare electronice, situatie care a permis unui numar din ce in ce mai mare de oameni sa faca achizitii online semnificative. Pentru ca beneficiile unei astfel de forme de comert sunt evidente, este important ca ambele parti, atat comerciantul, cat si cumparatorul, sa acorde atentie sporita legislatiei suplimentare din acest domeniu.