Drepturile angajatilor dupa vanzarea companiei
Legea nr. 67/2006 privind protectia drepturilor salariatilor in cazul transferului intreprinderii, al unitatii sau al unor parti ale acestora, este menita sa protejeze salariatii in cazul schimbarii angajatorului. Drepturile si obligatiile cedentului (fostul angajator) existente la data transferului, care decurg din contractele individuale de munca si din contractul colectiv de munca vor fi transferate integral cesionarului (noul angajator). Exceptie face numai situatia in care chiar angajatorul este subiectul procedurii de reorganizare judiciara sau faliment.
Potrivit legii, transferul firmei, al unitatii sau al unor parti componente ale acestora nu poate fi considerat un motiv de concediere individuala sau colectiva a salariatilor de catre cedent ori de catre cesionar. Mai mult, daca transferul implica o modificare substantiala a conditiilor de munca in detrimentul salariatului, angajatorul este responsabil pentru incetarea contractului individual de munca.
Noul angajator nu poate incalca drepturile salariatilor prevazute la momentul vanzarii companiei si are obligatia sa respecte prevederile contractului colectiv de munca valabil in momentul transferului pana la data rezilierii sau expirarii acestuia. Totusi, prin acordul dintre noul angajator si reprezentantii salariatilor, clauzele contractului colectiv de munca valabil in momentul efectuarii transferului pot fi renegociate. Acest lucru se poate intampla dupa cel putin un an de la data transferului.
In ceea ce priveste reprezentarea salariatilor, la momentul transferului pot exista doua situatii: fie compania, unitatea sau partile acestora isi pastreaza autonomia, fie nu sunt absorbite de compania cesionara. In primul caz, reprezentantii salariatilor afectati de transfer isi mentin statutul, atributiile si functia, daca sunt indeplinite conditiile de reprezentare. In cel de-al doilea caz, salariatii transferati vor fi reprezentati, cu acordul lor expres, de catre reprezentantii salariatilor din intreprinderea cesionarului, pana la constituirea sau investirea unor noi reprezentanti. In acest caz, dintre contractul colectiv de munca de la vechea companie si cel de la compania noua, salariatilor transferati li se va aplica contractul cel mai avantajos.
In cazul in care fostul sau noul angajator preconizeaza masuri in privinta salariatilor proprii, acesta se va consulta cu reprezentantii salariatilor, in scopul ajungerii la un acord, cu cel putin 30 de zile inainte de data transferului.
In vederea protejarii si apararii drepturilor de care dispun, salariatilor li se ofera posibilitatea de a cunoaste conditiile si efectele transferului. Potrivit art. 12 din lege, fostul si noul angajator au obligatia de a informa in scris reprezentantii propriilor salariati sau pe salariati direct, cu cel putin 30 de zile inainte de data transferului, cu privire la:
- data transferului sau data propusa pentru transfer;
- motivele transferului;
- consecintele juridice, economice si sociale ale transferului pentru salariati;
- masurile preconizate cu privire la salariati;
- conditiile de munca si de incadrare in munca.
Legea prevede sanctionarea angajatorilor in cazul in care acestia nu respecta prevederile legii nr. 67/2006 si consta in aplicarea unei amenzi de la 1.500 lei la 3.000 lei. Pentru nerespectarea de catre fostul si noul angajator a prevederilor legii, salariatii ori reprezentantii salariatilor afectati de transfer se pot adresa instantei judecatoresti competente pentru solutionarea conflictelor individuale sau colective de munca.