Ianuarie 2011: Vechimea in munca se va reface doar in instanta
Incepand de anul viitor, dispozitiile Decretului 92/1976 privind carnetul de munca se abroga si odata cu intrarea in vigoare a noilor dispozitii legale, carnetele de munca vor disparea, iar evidenta muncii se va realiza electronic, prin registrul general de evidenta a salariatilor.
Astfel, angajatorii care pastreaza si completeaza carnetele de munca le vor elibera titularilor in mod esalonat, pana la data de 30 iunie 2011, acelasi lucru urmand sa fie facut si de catre inspectoratele teritoriale de munca, care detin carnetele de munca ale salariatilor, si care vor trebui eliberate angajatorilor pana la aceeasi data.
"Inspectia Muncii a elaborat un plan de propuneri privind eficientizarea activitatii Inspectiei Muncii in domeniul relatiilor de munca, care a fost aprobat de catre Ministrul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, care cuprinde etapele de urmat pentru predarea in conditii optime a carnetelor de munca catre angajatori dar si eficientizarea activitatii Inspectiei Muncii in ceea ce priveste activitatea de control prin preluarea inspectorilor de munca de la evidenta muncii la corpurile de control din cadrul inspectoratelor teritoriale de munca", precizeaza Inspectia Muncii, intr-un raspuns remis agentiei de presa.
Astfel, pentru respectarea termenelor prevazute in Codul Muncii, a inceput inventarierea carnetelor de munca pastrate si completate la sediile inspectoratelor teritoriale de munca, completarea si certificarea inscrierilor efectuate in carnetele de munca ce se afla la inspectoratele teritoriale de munca si certificarea si contrasemnarea pentru legalitate a inscrierilor efectuate in carnetele de munca de catre angajatorii carora li s-a aprobat pastrarea si completarea acestora la sediu, precum si alte activitati specifice.
"Angajatorii vor fi instiintati de catre inspectoratele teritoriale de munca prin mijloace proprii, cu privire la activitatile ce urmeaza a se desfasura in vederea predarii carnetelor de munca", precizeaza IM.
Pentru a proba vechimea in munca a persoanelor care au lucrat inaintea datei de 1 aprilie 2001 datele inscrise in carnetele de munca trebuie preluate, prin copiere si scanare, la Casa Judeteana de Pensii.
"Termenul limita pana la care s-au putut prelua datele de pe aceste carnete a fost septembrie 2010 pentru preluare si noiembrie 2010 pentru scanare. Pentru preluarea datelor de catre Casa Judeteana de Pensii carnetul de munca trebuie insotit de o copie dupa actul de identitate din care sa rezulte Codul NumericPersonal. Astfel ca pentru carnetele de munca abandonate de titulari si pentru care detinatorul nu are copie dupa actul de identitate nu pot fi predate caselor judetene de pensii. Este o ultima ocazie pentru cei cu carnete de munca «uitate» la fostii angajatori sa-si faca ordine in documente. Dupa decembrie 2010 refacerea vechimii se poate realiza numai in instanta", atrage atentia IM.
Pentru functionarea registrului de evidenta a salariatilor, la nivelul Inspectiei Muncii a fost organizata o baza de date la nivel national, in care fiecare angajator are obligatia sa transmita, prin inspectoratul teritorial de munca, registre de evidenta a salariatilor in format electronic.
Angajatorul poate transmite in mai multe feluri informatiile catre inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala isi are sediul sau domiciliul, on-line prin intermediul portalului Inspectiei Muncii, prin e-mail pe baza de semnatura electronica sau le poate depune la sediul inspectoratului teritorial de munca.
"Cheltuielile necesare pentru realizarea aplicatiei informatice si pentru administrarea bazei de date precum si pentru perfectionarea ei au fost suportate din bugetul Inspectiei Muncii, iar angajatorii beneficiaza de aceste facilitati cu titlu gratuit", se mai arata in raspuns.