Pasiune egal business
Joaca dupa munca
Cu un background in sociologie si psihologie, Horia Codrean si Elena Marineci sunt initiatorii, inca din 2009, ai unui business „jucaus“, Life After Work, care este conceput dupa modelul „invatare prin joaca“. „Eu vedeam, uitandu-ma in jurul meu, ca activitatile oamenilor sunt, in general, foarte limitate, variind de la «statul pe canapea la TV» pana la «iesitul la o bere», spune Horia. Elena, care este trainer, vedea ca oamenii cu care lucra erau plictisiti, si „nu aveau culoare“. Pentru ei nu exista altceva in afara de munca. Sau mai degraba: nu exista altceva pe langa munca. „Asa am inceput: am gandit niste activitati care sa devina alternative destepte de petrecere a timpului liber.“
Tinand cont ca afacerea se afla inca in faza de start-up, debutul crizei a fost unul benefic, adica a oferit impulsul necesar de a iesi din sfera de confort. Ca in orice alta afacere, exista si masuri neinspirate. „Noi credem mult in principiul invatarii continue. «Dusuri reci» am tot facut, insa am cautat sa le anticipam prin planificari si am cautat sa invatam cat mai mult din ele. De exemplu, la inceput, am facut cateva greseli la crearea site-ului Life After Work, in planificarea evenimentelor si poate si in alegerea anumitor tematici.“
„Credem in principiul invatarii continue. «Dusuri reci» am tot facut, insa am cautat sa le anticipam prin planificari si sa invatam cat mai mult din ele.“ ― Horia Codrean, Senior Wizard, Life After Work
Afacerea ta vs afacerea lor
„Diferentele sunt multe si de impact major“, crede Horia. In primul rand, satisfactia este foarte mare cand iese ceva bine, cand un client este multumit de servicii. O provocare pentru cei doi a fost si managementul timpului personal. „Cand lucrezi pentru tine, devii brusc mult mai atent la timpii morti, pe care inainte nici nu ii observai. Desi din perspectiva financiara stabilitatea si marimea veniturilor sunt cel mai greu de consolidat, pentru un business tanar, satisfactiile sunt net mai mari, oportunitatile mai multe si viata mai frumoasa“, detaliaza acesta.
Planuri
In 2011, businessul se indreapta in trei directii. Pe langa workshopurile cu inscrieri deschise si produsele dezvoltate pentru companii, se va dezvolta si linia de cursuri si workshopuri fun pentru parinti si copii. In plus, echipa va iesi cu acest concept si in afara Romaniei, unde este posibil sa prinda foarte bine.
Inovatia, secretul unui business de durata
Sorin Petcu si Radu Manea sunt doi antreprenori-corporatisti. Sunt angajati in cate o multinationala unde detin functii de conducere si se ocupa inca din iunie 2008 de propria afacere, nascuta din pasiune, „Ferma animalelor“. „Ideea ne-a venit in urma cu cativa ani cand copiii nostri luau pentru prima oara contact cu animalele din ferma. Erau fascinati de interactiunea cu ele. Dupa calatorii de documentare in Marea Britanie, am ajuns sa punem in practica conceptul de «farm park» si la noi“, spune Sorin Petcu.
Promovarea afacerii a inceput la Baby Expo, unde cei doi au impartit flyere. In cateva luni, in septembrie, ferma era neincapatoare. Pentru inceput, activitatile au avut loc exclusiv in aer liber, urmand ca in planurile de dezvoltare ale fermei sa intre si construirea unor zone acoperite in care copiii sa poata sa cunoasca animalele domestice pe tot parcursul anului.
Actiuni neinspirate
Cele mai neinspirate miscari in business au fost de natura administrativa. „Prima oara cand am construit tarcurile nu ne-am gandit decat sa punem niste plase sustinute de niste pari. Iar cand copiii vroiau sa le dea de mancare caprelor, acestea se urcau pe plase si le daramau. Am facut la inceput niste garduri care nu s-au dovedit prea rezistente, drept urmare a trebuit ca in acest an sa schimbam cca 40% din ele“, ne povesteste Sorin Petcu.
Planuri
Ferma animalelor, a carei investitie initiala a fost de cateva miliarde de lei, este un business care functioneaza opt-noua luni pe an. Pentru a functiona si iarna, antreprenorii trebuie sa aloce aproape 400.000 de euro. Conform master planului, acest lucru este posibil in doi ani. „Avem in plan sa mai construim un magazin tip fast food, sa investim in hidrobiciclete, caci ferma dispune si de un lac“, spune unul dintre proprietari. Ferma si-a dublat suprafata amenajata, de la an la an. „Am adus bivoli, struti, tot timpul trebuie sa vii cu ceva nou.“ Se gandesc serios la extinderea afacerii in sistem de franciza, insa, sunt putine locuri potentiale pentru o ferma. Potential exista langa orasele mari precum Brasovul, Clujul sau Timisoara.
Afacere hand-made
„O pasiune care a capatat in timp dimensiunile unei afaceri“, aceasta este caracterizarea pe care David Sandu o face businessului sau. Face bijuterii de la 13 ani. Este singura „slujba“ pe care a avut-o vreodata, iar de aproape cinci luni, a inceput sa tina un curs de bijuterie care are rezultate peste asteptari.
„Am inceput sa invat sa confectionez bijuterii fara sa ma gandesc la partea comerciala. Pentru ca nu am facut obiecte comune sau clasice, acestea au avut si succes. In momentul in care nu mai puteam onora comenzi decat la un termen de o luna, o luna si jumatate, am angajat part-time un bijutier. Si comenzile au continuat sa creasca“, spune David Sandu.
De cand pasiunea a capatat si culoare de business, si veniturile artistului au crescut. Cum era de asteptat, au crescut si cheltuielile fixe, dar si alte aspecte legate de birocratie, aspecte juridice etc. Totusi, partea buna este ca in prezent dispune de o infrastructura proprie prin care isi poate realiza proiectele.
Criza
Cei care au o inclinatie spre bijuteriile iesite din mana lui David Sandu sunt cei care, pe langa pregatire si instructie culturala, au si un nivel financiar mediu sau peste mediu. „In general, patura aceasta sociala a fost mai putin afectata de criza. In atelierul meu a crescut numarul comenzilor si valoarea lor e unitara. Pe de alta parte, au scazut achizitiile din show-room. Asa ca, tragand linie, nu am prea simtit criza.“
Miscari neinspirate
„Cred ca la un moment dat am fost mult prea entuziast si am luat decizii de extindere pripite. Pe de alta parte, am fost excesiv de precaut in alte decizii care aveau in mod evident un grad foarte mic de risc“, spune David. Una peste alta, el a invatat ca, daca are o idee buna si nu o pune in aplicare in trei luni, aceasta se pierde.
Reguli de succes pentru lansarea unui business din pasiune
• Antreprenorii trebuie sa fie perseverenti. Daca afacerea e sustinuta de un model de business clar, simplu si aplicat si, nu in ultimul rand, de o echipa unita, acesta reprezinta un drum sigur catre succes.
• Ei trebuie sa-si urmeze primul gand, sa nu faca compromisuri si sa se inconjoare de oameni care sa-i consilieze in problemele lor si pe care sa-i asculte pana la capat.
• In cazul unui business care presupune sa lucrezi cu publicul, conteaza foarte mult modul in care-i tratezi pe clienti, atat la telefon, cat si fata in fata. Acestia nu trebuie sa plece dezamagiti.
• In momentul in care businessul are profit, nu trebuie sa devii opulent sau sa faci manevre gresite in afacere, pentru a nu scapa de sub control gestionarea lui.