Pasiunea pentru cifre şi artă i-au adus succesul
Fondatoarea şi-a propus încurajarea consumului de artă, promovând pictori români aflaţi la început de drum şi oferind consiliere gratuită la cumpărarea lucrărilor. Proiectul a avut un start neaşteptat de bun: la doar doi ani de la lansare, AtelierMix.ro reuşeşte deja să se autofinanţeze, iar pentru anul următor se preconizează că va aduce şi profit.
Deşi a început această afacere în an de criză, când numeroase firme au pus lacătul pe uşă, tânăra a fost încrezătoare în şansele de reuşită încă de la început: „Nu mi-a fost deloc teamă de eşec. Asta pentru că nu am început proiectul ca pe un business. A fost o pasiune pe care am materializat-o în ceva concret. Un atuu a fost şi că am avut banii necesari pentru această afacere, aşa că nu am fost nevoită să fac un împrumut special şi nici să mă restrâng de la altceva.“ În acel timp lucra la Vodafone, în departamentul financiar, domeniu în care a activat încă de când a terminat facultatea. Interesul pentru artă a început ca un hobby care o ajuta să îşi umple timpul liber, însă lucrurile au evoluat. Aşa că a renunţat la job şi s-a dedicat 100% businessului.
După ce a realizat că acest proiect are potenţial de succes, Floriana a făcut numeroase cursuri în domeniu: de design interior, istoria artei şi desen. Aşa a reuşit să acumuleze cunoştinţe tehnice care au ajutat-o foarte mult în ceea ce face. A urmat şi un curs de evaluare a operelor de artă, însă acesta nu este foarte folositor în România. La noi nu se aplică regulile de peste hotare. „În mod normal, atunci când evaluezi o lucrare cu istoric ar trebui să te uiţi la caligrafia semnăturii, la detaliile de lumină, dar şi la istoricul operei de artă – prin ce galerii a trecut, cum a ajuns în posesia diverşilor proprietari. Toate aceste lucruri certifică autenticitatea. Însă pe piaţa internă se urmează mai mult o procedură tehnică: evaluarea lucrării presupune să «cântăreşti» calităţile tehnice ale pictorului, autenticitatea lucrării, în acest caz fiind necesare cunoştinţe ale istoriei artei, nu de evaluare.“
Şi-a transformat pasiunea în business
Ideea businessului i-a venit Florinei Ionescu acum trei ani, după ce a participat la câteva cursuri de pictură şi a cunoscut mai mulţi artişti. „Pictura este o mare pasiune a mea. Toată viaţa am urmărit ce se întâmplă în galerii şi în muzee. Deci nu eram chiar o necunoscătoare a acestei lumi“, spune Floriana Ionescu.
Ca un adevărat profesionist care ştie că o afacere nu poate ajunge de top dacă cel care o conduce nu este la curent cu tot ce mişcă în acest domeniu, tânăra a făcut un studiu de piaţă ca să-şi cunoască concurenţa. A avut surpriza să constate că în mediul online nu existau magazine care să vândă doar lucrări autentice. A găsit şi câteva shopuri în care se regăseau astfel de tablouri, însă alături de lucrări reproduse, goblenuri şi sticlărie, acest lucru făcea extrem de dificilă găsirea unui obiect de calitate. După acest prim pas, Floriana a vizitat galeriile „fizice“ ca să vădă care este atmosfera, iar mai apoi a vizitat atelierele pictorilor, a intrat în comunitatea lor şi a strâns o bază de date cu artişti. Antreprenorul s-a implicat personal în toate etapele care au decurs până când afacerea a fost pusă pe picioare.
Ea a discutat cu toţi artiştii pe care mai apoi i-a cooptat pentru a lucra împreună şi le-a văzut lucrările. „Este foarte important să cunoşti exact calităţile şi valoarea unei lucrări de artă ca să poţi să o prezinţi cât mai bine clienţilor. Doar văzând-o într-o fotografie este destul de dificil să faci aceste aprecieri corecte. Există riscul să ai surprize extrem de neplăcute. De exemplu, am primit poze care arătau foarte bine şi când am primit lucrările am constatat că în mare parte erau printate şi doar lucrat puţin pe deasupra“, mai spune tânăra.
Succesul nu vine de azi pe mâine
Încă nu se poate vorbi despre profitul obţinut de AtelierMix.ro. „Suntem în momentul în care reinvestim tot ce câştigăm, dar important este că proiectul se autofinanţează. Pentru anul viitor, preconizez că vom avea şi profit. Tuturor celor cu care am discutat, le-am spus că nu este un business care să aducă succes în trei luni, nu este un bar. Este un business care poate să evolueze pozitiv doar într-o perioadă de patru-cinci ani, cu o activitate susţinută. În acest timp noi trebuie să avem proiecte, să plimbăm artiştii în diferite medii şi să le oferim o promovare cât mai mare“, adaugă Floriana.
Tânăra lucrează cu zece artişti, însă pe întreaga perioadă a colaborat cu 25. În funcţie de comenzile primite şi ce ceea ce solicită publicul, i-a reconectat şi pe cei vechi. Anul acesta a început colaborarea cu renumitul artist Mircea Pop. Cea mai scumpă lucrare a fost vândută în cadrul magazinului online cu 800 de euro. Preţurile nu sunt foarte mari, AtelierMix.ro promovând noua generaţie de artişti, practic tineri la început de drum. „Lucrările se vând, în general, undeva la 500-600 de euro. Însă, este important că lucrările artiştilor cu care am colaborat de la început au acum creşteri de preţ. Au fost pictori cărora le-am vândut lucrările cu 300-350 de euro, preţul acestora a ajuns acum la 600-650 de euro. Nu este un boom, dar este o creştere evidentă. Dintr-un astfel de business se poate câştiga foarte mult, dar nu de azi pe mâine, mai întâi trebuie să-ţi faci un nume şi piaţa să capete încredere în tine, să vadă că eşti constant şi că pe termen lung ai avut rezultate bune“, afirmă Floriana Ionescu.
Arta este o investiţie
Achiziţionarea tablourilor autentice este o investiţie. În timp ce un produs de serie cu acelaşi scop decorativ se devalorizează într-un sezon, o operă de artă autentică îşi creşte valoarea în timp, poate fi revândută sau transmisă mai departe. „Conform instituţiilor cu profil financiar, arta este una dintre cele mai sigure investiţii, în special în astfel de perioade economice“, mai spune ea.
Anul trecut, Floriana a reuşit să vândă 150 de lucrări şi spera ca anul acesta volumul tranzacţiilor să se dubleze. Lucrările se vând atât direct de pe site, dar şi în cadrul unor evenimente specifice.
„Pentru perioada următoare avem în continuare vernisajele de la hotelul Novotel din Capitală, dar suntem şi în căutarea unui nou partener. În septembrie vom avea vernisaje la Paris şi ar trebui să participăm în ţară la Târgul de Design. Florianei nu-i este dor de ceea ce făcea înainte şi asta nu pentru că nu îi plăcea. „Prin acest proiect am reuşit să îmbin perfect pasiunea mea pentru pictură şi finanţele, adică ceea ce lucram eu înainte. Businessul acesta include şi partea de financiar: gestionarea banilor, cunoştinţe de investiţie. Ceea ce mi-a adus afacerea aceasta în plus este diversitatea de care aveam nevoie şi aceste proiecte care se concretizează într-un rezultat palpabil. Într-o corporaţie eşti parte într-un mecanism care funcţionează foarte bine, dar rezultatul tău e mai puţin palpabil decât într-un cadru antreprenorial unde vezi exact ce obţii după fiecare chestie pe care o faci“, mai spune Floriana.