Piedicile din calea dezvoltării antreprenoriatului feminin din România
Chiar dacă situația femeilor antreprenor se îmbunătățește treptat, balanța rămâne înclinată în favoarea bărbaților și în restul lumii, nu doar la noi, în unele state discrepanțele fiind mult mai mari. Care sunt cauzele implicării mai mici a femeilor în afaceri?
Rezultatele studiului Mastercard Index of Women Entrepreneurs 2018 arată că, din totalul afacerilor din România, 28,9% sunt deținute de femei. Țara noastră se află pe locul al nouălea la nivel global, înregistrând o creștere la această categorie, în contextul în care, anul anterior, ne aflăm pe locul 13, cu o pondere de 27,5%.
Într-un alt studiu, publicat anul acesta, analiștii KeysFin au realizat un profil al femeilor care sunt acționare majoritare într-o companie din România în 2018: 42 de ani, inteligente, educate, interesate de business din sfera activităților de retail, consultanță și înfrumusețare. Potrivit KeysFin, cele mai multe firme în care sunt implicate femei în calitate de acționar majoritar (peste 50%) au, în medie, cinci salariați și o cifră de afaceri de până în 550.000 lei.
Potrivit studiului, domeniile servicii, sănătate și asistență socială și învățământ se bucură de o prezență mai mare a femeilor comparativ cu barbații. La polul opus se află construcțiile, agricultura și transportul, precum și depozitarea.
Alexandra Cernian – doctor în ingineria sistemelor, senior consultant și trainer în digitalizare, expert evaluator în inovație IT pentru Comisia Europeană –spune că un motiv pentru acest dezechilibru este felul diferit în care suntem construiți: ”Bărbații sunt mai competitivi și mai motivați de putere decât femeile. Iar pozițiile de management le oferă un cadru bun în care să se desfășoare din acest punct de vedere“.
În al doilea rând, femeile sunt mai puțin orientate pe viziunea de ansamblu și mai axate pe detalii de proximitate. ”De aici rezultă și o abilitate mai ridicată a bărbaților de a defini strategii și a femeilor de a se ocupa de familie și gospodărie. Extrapolând, modul nostru diferit de funcționare ne ghidează și în alegerile de carieră pe care le facem”, adaugă Alexandra Cernian.
Un alt motiv principal pentru care unele femei nu își deschid propriile afaceri, deși și-ar dori, este teama: teama de eșec, teama de necunoscut, teama de responsabilitate, teama de a nu avea sprijinul familiei sau al prietenilor etc.
„Femeile, față de bărbați, simt mai mult nevoia de siguranță și sunt mai puțin dispuse să își asume riscuri. De multe ori, un job cu o funcție mai mică de răspundere chiar li se pare mai atractiv, pentru că implică riscuri mai mici. Ceea ce le permite să aloce mai mult timp și resurse familiei și creșterii copiilor“, punctează aceasta.
Antreprenoriatul feminin – provocările specifice țării noastre
„Este interesant că, deși România a căzut 9 locuri la ușurința de a derula afaceri în ultimul raport al Băncii Mondiale, antreprenoriatul feminin este în creștere și acum ne aflăm pe locul 9 la nivel global, cu aproape o treime din afaceri conduse de către femei în România. Cu toate acestea, prezența femeilor în antreprenoriatul românesc este mai mică decât cea a bărbaților. Româncele sunt motivate să își dezvolte afaceri proprii, deși încă au de depășit atât limitări sociale, cât și specifice mediului de business antreprenorial. Pe plan social, încă ne confruntăm cu o mentalitate limitativă, care consideră că lumea afacerilor aparține bărbaților.
Apoi, există și o oarecare înclinație misogină în mediul de afaceri, care pune femeile pe o poziție de inferioritate. De multe ori, femeilor nu li se acordă încredere în relațiile de business. Surprinzător este că statisticile arată că înseși femeile preferă să angajeze bărbați pentru rolurile de conducere din companiile pe care le conduc“, mai precizează Alexandra Cernian.
Vestea bună? Imaginea antreprenoriatului feminin din România se îmbunătățește, chiar în condiţii mai puțin prielnice de sprijin şi oportunităţi de dezvoltare.
Articol preluat din numărul 256/aprilie 2019 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.