Publicitatea pentru antreprenori. Facebook sau TV?
Am încercat să aflăm care este cea mai bună abordare pentru un antreprenor. Reclame pe Facebook sau la TV? Ce trebuie să știe antreprenorii că i-ar ajuta în construcția și în creșterea brandului?
Lumea de astăzi este diferită de cea a părinților noștri. Viteza, globalizarea, faptul că oriunde în lumea asta este cineva care ne poate lua jobul pentru că ne poate face treaba mai ieftin și mai bine. Unde mai pui că inteligența artificială, în dezvoltare, se pregătește și ea să înlocuiască factorul uman din tot mai multe funcții.
Lumea le este deschisă tinerilor
Aceștia nu mai au încredere în branduri, în politicieni, în ei înșiși. Millennials, cea mai sofisticată generație de consumatori, au fost marketați de mici și, în prezent, nu mai pot fi păcăliți.
10 din 10 oameni au adBlock. Ce publicitate mai sparge barierele astăzi?
Poveștile umane, spun speakerii de la Zilele Biz.
„Mergi cu brandul în rândul consumatorilor și vorbește despre ei. Creează comunități interesate de mesajul tău. E vorba despre ei, despre consumatori. Nu falsificați poveștile!”, spune Costin Velicu, General Manager al Vice România.
Cine cumpără, cumpără povestea. Nu obiecte sau servicii
„Fiind a loophole, there is always a loophole” și construiește ceva în jurul ei. Oamenii nu mai vor să fie spectatori, s-au schimbat. Vor să fie participanți. Tu nu vrei să intervii în poveste, la un talkshow? Din păcate, poți interveni doar pe Facebook. El te lasă să faci asta.
Prin urmare… Facebook ADS sau TV ADS?
Audiențele de vârf din TV adună, individual, mai puțin de 2 milioane de telespectatori. În jurul unei povești de peste 60 de minute. În tot acest timp, la fiecare secundă care se scurge din zi, Facebook adună 2 milioane de vizitatori.
„Ce faceți când încep pauzele la TV? Intrați pe Facebook, nu?!”, ne-a întrebat Mugur Pătrașcu, Digital Director la Leo Burnett.
Statisticile o confirmă: 60% din conținutul de la TV este văzut în paralel cu un alt ecran, adică Facebook, în cea mai mare proporție.
Și, dacă tot suntem la statistici, tot 60% dintre banii de publicitate din România sunt investiți în reclamele la TV, în timp ce pe Facebook sub 10%.
În alte țări, precum în Marea Britanie, veniturile din publicitatea pe TV au crescut cu 7%, aceasta fiind cea mai mare creștere din 2009 încoace, datorită faptului că Facebook și Google au investit în această zonă.
Matei Psatta, Head of Digital Strategy la Leo Burnett, susține că “AdBlock-er-ul TV-ului este Facebook-ul”.
“Chiar și la Game of Thrones oamenii s-au uitat online, nu la TV. Avantajul online-ului este faptul că ai acces la conținut de oriunde”.
Într-adevăr, un spot publicitar va atrage mai greu în online decât pe TV. La televizor știm ce emisiuni și ce public vom întâlni și, dacă este comunicat mesajul care trebuie și cum trebuie, poate avea un impact mai mare decât în online.
Secretul reușitei este însă mai simplu decât toată această dezbatere, aparent fără rezultat: investiția. Investiția în calitate, indiferent de mediul de propagare.
Bob Marley spunea că, “atunci când crezi că ai găsit toate răspunsurile, vine viața și îți schimbă întrebările”. Angajații și clienții schimbă regulile jocului. Social Web-ul a schimbat întrebările, iar promovarea nu mai este despre povestea spusă, ci și despre experiența creată. Am să închei cu un alt citat auzit în sală, la Zilele Biz: “Spune-mi și voi uita, învață-mă și s-ar putea să țin minte, dar implică-mă și voi ține minte”. Benjamin Franklin.
Astfel, pe primul loc în piramida unui brand, în vârful acesteia, ar trebui să se situeze beneficiile emoționale, urmate de cele funcționale, pentru ca la bază să existe atributele acestuia.
În speranța că am reușit să vă „vând” câteva tips-uri despre branding și promovare, vă doresc succes în antreprenoriat!