Seriozitatea – o lectie de business in criza
Primul business a fost un joint-venture cu o companie romaneasca si cu o alta americana de servicii in-store marketing. A fost un demers de un an, timp in care lucrurile nu au functionat cum trebuie. Pentru prima oara, antreprenorul a descoperit cum este sa faca lucrurile de unul singur. Nu dispunea de un departament specializat care sa se ocupe de fiecare sarcina. Cel de-al doilea business, din care s-a retras, dar care functioneaza si in prezent, se ocupa de automatele de vanzare.
Dupa cele doua incercari, antreprenorul s-a gandit sa-si valorifice experienta de peste zece ani in marketing si advertising. Pentru ca in 2005 era nevoie de know-how in aceste domenii, a infiintat, alaturi de alti parteneri, compania Trout & Partners Consulting Romania. Este un business in care se implica si in prezent.
Ideea
Afacerea de suflet a lui Tudor este libraria buybooks.ro. Ideea si website-ul librariei au fost dezvoltate de Relu Botinant, partenerul de business al antreprenorului, intre 2005-2006. La vremea aceea, piata de vanzare online de carte era foarte mica. Astazi, aceasta piata reprezinta un procent important din vanzarea de carte: aproximativ 10-15% dintre titluri se vand prin mediul virtual. Principalul avantaj al comenzii online il reprezinta comoditatea. (In plus, toti cumparatorii beneficiaza de protectia impusa de legislatia romana.) E mult mai comod sa stai acasa in fata PC-ului si sa rasfoiesti o biblioteca virtuala. Totusi, exista si cateva bariere de patrundere pe aceasta piata. Una dintre ele ar fi aceea ca nu este o industrie bine structurata. Atat distribuitorii en-gross (depozitele de carte), cat si retailerii finali sunt neseriosi, multi dintre ei avand ca scuza lipsa resurselor pentru a-si imbunatati serviciile.
Tocmai pentru ca cei doi antreprenori nu au gasit un distribuitor serios de la care sa cumpere carti, care sa aiba o oferta suficient de mare dar, mai ales, care sa poata reactiona prompt la comenzile lor, si-au realizat propriul distribuitor si propriul depozit de carte.
Potrivit lui Adinel Tudor, in prezent, buybooks.ro este cea mai mare librarie din Romania pentru ca detine cele mai multe titluri in stoc – peste 11.000. Estimativ, numarul total de titluri editate in ultimii ani este situat intre 30.000-40.000. O mare parte dintre acestea si-au epuizat tirajele si nu se mai gasesc nici macar la edituri. In depozitul de carte numit „Pavilionul cu Carti” exista aproape toate titlurile in limba romana disponibile. Mai exact, din intreaga oferta, la ora actuala, in depozit exista 70%, iar acest procent creste. „Nu vom ajunge la 100% pentru ca e imposibil, din cauza pietei fragmentate, insa sunt sanse mari sa depasim 90% in maximum un an”, spune antreprenorul.
Provocari
Cea mai importanta provocare a partenerilor a fost sa convinga editurile intr-un an de criza ca sunt un partener serios. Cum? Este primul depozit de carte complet transparent. Adica fiecare editura poate intra online in orice moment in sistemul de gestiune al depozitului pentru a-si vedea propriul stoc si vanzarile. „Am mizat pe ideea ca transparenta da intotdeauna incredere partenerilor. Ne platim partenerii (edituri sau orice alt furnizor) mai precis decat un ceas elvetian”, precizeaza Tudor.
Angajatii
In octombrie anul trecut, libraria online avea un singur angajat. Ca librarie virtuala, spune antreprenorul, nu aveai nevoie de mai multi angajati. Omul prelua comenzile, trimitea cartile prin curier si mentinea relatia cu clientii. Acum, in afara de cei doi parteneri, mai sunt patru angajati si trei posturi disponibile. „Ne e foarte greu sa gasim oameni cu dorinta de munca. Am avut o serie de interviuri in februarie, am selectat doua persoane, insa acestea au decis ca e prea mult de munca pentru ei, desi aveau un program part-time. Nu au rezistat decat o zi”, povesteste Adinel Tudor. Pentru a indeplini toate functiunile de care are nevoie libraria online, pana la finalul anului, numarul angajatilor va creste la zece.
Ca orice companie careia ii pasa de angajati, si buybooks.ro organizeaza traininguri interne. Important este ca angajatii sa stie sa foloseasca softul de gestiune care este foarte complex. Fiecare dintre cei doi parteneri isi imparte sarcinile. Trainingurile sunt sustinute de Relu Botinant, in timp ce Adinel Tudor se ocupa de interfata businessului cu publicurile lui si cu clientii. Numai dupa intregirea echipei, cei doi antreprenori vor externaliza trainingurile pentru customer relationship.
Criza
Actuala situatie economica a afectat si afecteaza companiile, antreprenorii si actionarii organizatiilor. Businessul cu carti este construit pe termen lung. In 2015, Adinel Tudor crede ca industria de vanzare online de carte va acoperi 40% din vanzarile totale. Criza a afectat compania, insa actionarii au continuat sa investeasca, iar numarul angajatilor nu a avut de suferit. Din contra, a crescut. Tudor estimeaza o cifra de afaceri situata intre 800.000 si 1.000.000 de euro pentru acest an.
Ce s-a intamplat cu businessul din 2005 si pana in 2009? „Afacerea a crescut cat i-a permis piata”, spune antreprenorul. Din octombrie 2009, partenerii au investit peste 100.000 de euro in afacere. Investitia s-a realizat in promovare, in oameni noi, in depozitul de carte si in regandirea interfetei soft. Cererea pentru libraria online creste cu 10-20% in fiecare luna.
Concurenta
In Romania, exista peste o suta de librarii online. Multe dintre ele reprezinta doar o interfata de vanzare catre consumatorul final care se bazeaza, pe un lant de distributie deficitar. Prin urmare, Adinel Tudor nu-si simte businessul amenintat de concurenta pentru ca libraria pe care o detine este singura din mediul virtual care are si un depozit de carte cu foarte multe titluri in raft. In plus, cartile comandate pot fi trimise catre destinatar in 24 de ore.
In cazul majoritatii competitorilor, cititorii intra, vad aceleasi titluri pe rafturi, insa acele carti nu sunt reale, ele nu exista in stoc. Singurul lucru de care se tem cei doi parteneri sunt produsele de substitutie: ebookurile. In prezent, este dificil sa vinzi ebookuri pentru ca numarul lor in limba romana este prea mic. Urmatorul pas dintre cartea tiparita si ebook este audiobookul. Editurile au inceput de cativa ani sa scoata audiobookuri, iar libraria online sta bine si la acest capitol, semn ca antreprenorii sunt atenti si reactioneaza la orice schimbare din piata.
Deocamdata, lumea citeste cartea tiparita, in limba romana. Adinel Tudor crede ca hartia tiparita nu va disparea niciodata. Zona de ebook va avea un segment important, insa nu va putea inlocui mirosul de carte.
Modele de business
Steve Jobs este un model de business pentru Adinel Tudor. Daca vorbim despre viziune si personalitate, Jack Welch ar fi modelul lui de urmat in afaceri. In opinia antreprenorului, acesta este cel mai „complet” om de business. Horia Ciorcila, presedintele Bancii Transilvania este modelul autohton de urmat in afaceri.