Acces către nivelul următor
De ceva vreme tot întâlnesc mulți profesioniști care, exact ca ea, au pășit de câțiva ani în lumea fascinantă a coachingului. Dar, pentru diverse motive, bat pasul pe loc, într-o realitate din care nu pot evada.
Printre simptomele caracteristice se numără, de exemplu, lipsa clienților necesari ca business-ul lor să poată deveni full-time. Tot aici intră și discuția eternă despre ce este coachingul și despre prețuri, deși focusul ar trebui să fie clienții și rezultatele lor.
Ce se află în spatele acestor simptome? De foarte multe ori, coach-ii păstrează obiceiurile din școlile de formare. Astfel, toată lumea are cam același limbaj, stil de lucru, se poziționează cam la fel și caută cam aceiași clienți. Nu tocmai o rețetă a succesului. Pentru că astfel are loc o uniformizare a ofertei, de multe ori neadaptată nevoilor și dorințelor din piață.
Clienții își doresc să poată apela la servicii diferite. Fiecare se confruntă cu un alt tip de problemă, personală, de business sau în carieră. Mulți coach-i nu sunt pregătiți pentru acest gen de abordare, în care unicitatea clientului trebuie înțeleasă și conversația de coaching poziționată ca atare, ci rămân blocați în abordarea inițială.
În cele trei grupuri de supervizare pentru coach-i pe care le-am condus până acum am observat și măsurat exact punctul schimbării de paradigmă. Surprinzător sau nu, de fiecare dată, acest moment e legat de înțelegerea elementului-cheie într-o sesiune. Adică adâncimea discuției, pe de o parte, ori instrumentul sau procesul folosit pentru schimbarea cadrului de referință, pe de altă parte. La ICA Balkans de exemplu, eu predau despre așa-zisele „power tools”.
Întorcându-mă la colega mea din comitet, îi dau perfectă dreptate să-și dorească să acceadă mai sus. În România situația este la fel de întâlnită. Doar că aici încă vorbim de primul nivel al acreditării! Iar până la următorul nu există un lift. Ci mai degrabă o cale. Întrebarea e: cine se avântă pe ea?
Șerban Chinole e Managing Partner la I'Consultants, companie de consultanţă startegică specializată în executive coaching şi mentoring, unde lucrează cu manageri, antreprenori şi echipe. Din 2011 e profesor invitat la International Coach Academy.