Când ai timp pentru pasiunile tale, ești mai fericit
Ȋnceputul carierei la Microsoft
„Mi-ar plăcea să spun că mi-am plănuit cariera ȋn marketing încă de la început și că decizia a fost luată după o analiză îndelungată. Adevărul este ȋnsă altul”, spune Michal Golebiewski despre ȋnceputurile carierei sale. El a ştiut cum să profite de şansele care i-au apărut ȋn viaţă, chiar dacă la prima vedere acestea nu păreau să îl poarte ȋncotro ȋşi dorea el să ajungă.
„Într-o zi, am răspuns unui anunț al unei edituri de business IT din Polonia care căuta jurnaliști. Am acceptat jobul, iar în timpul activității mele în editură, am intrat în contact cu persoane de la Microsoft. Tot ce am făcut a fost să aplic pentru un loc de muncă acolo. Așa am început. Mi-am asumat riscuri”, povesteşte Michal. Aceasta, pentru că, spune el, la mijlocul anilor ‘90 industria IT era ȋncă emergentă. „Când mi-am început cariera în 1996, Microsoft nu era considerată o companie mare. Era vremea când Windows ‘95 abia se lansase, internetul nu era prea cunoscut, iar aplicațiile de productivitate WordPerfect și Lotus 1-2-3 erau cele mai populare.
Microsoft era un jucător nou în multe arii și abia începea să câștige cotă de piață. Era clar ȋnsă că aveam în față o mare oportunitate”, își amintește Michal.
Citește și 10 companii care au demonstrat că NU strategia contează cel mai mult
Prima sa funcţie a fost cea de product manager. Astfel, el s-a ocupat de dezvoltarea produselor Office şi Windows ȋn cadrul companiei. Aici şi-a descoperit şi pasiunea pentru marketing, pornită din dorinţa de a duce mai departe viziunea companiei şi de a-i promova produsele. „Ca product manager, aveam posibilitatea de a-mi dezvolta cariera în direcția marketing-ului sau într-un domeniu mai tehnic. Mi-am dat seama că în marketing voi avea mai multe oportunități să vorbesc despre viziunea Microsoft şi despre modul în care putem ajuta oamenii. Lansarea unor noi produse, promovarea tehnologiilor, construirea unor noi canale de vânzare ‒ toate acestea pot schimba viețile oamenilor, iar eu am vrut să fac parte din acea schimbare. Pot spune că domeniul marketing-ului mi-a oferit cele mai multe oportunități”, declară polonezul.
Urmarea pasiunii
De-a lungul celor 18 ani petrecuți la Microsoft, organizația s-a schimbat mult și a trecut prin câteva mari reorganizări și schimbări de strategie. Aceste schimbări au însemnat de fiecare dată, noi oportunități de creștere și dezvoltare, atât la nivel profesional, cât și la nivel personal. „Din nou, am ştiut să profit atunci când ocazia mi-a surâs. Astfel, am trecut prin toate rolurile în marketing, iar acum conduc echipele operaționale și de marketing”, spune Michal.
Nu trebuie uitat ȋnsă că ȋn viaţă este bine să ȋţi laşi timp şi pentru activităţile din afara serviciului. Aşa cum ne spune şi Michal, şeful ar trebui să ȋl ȋncurajeze pe angajat să ȋşi găsească acel work-life balance, situaţie care duce pe termen lung la o productivitate mai mare ȋn viaţa profesională decât ȋn cazul ȋn care toate resursele angajatului sunt concentrate pe job: „Cred că dacă vrei să ai succes în viață, trebuie să îți îmbini pasiunile cu munca. Nu trebuie neapărat ca acestea să coincidă. Este vorba despre a găsi un echilibru între cele două. Când ai timp să îți realizezi pasiunile, ești mai fericit și ai mai multă energie să îți faci treaba. Dacă munca îți este recunoscută, poți să te întorci acasă cu un zâmbet pe buze și cu un sentiment de împlinire. Desigur că apar și provocări. Proiecte în plus, o piață fluctuantă sau pierderea unui contract, toate acestea înseamnă un stres în plus și mai multe ore la birou. Dar vorbim despre o problemă temporară, așa că e important să găsești apoi timp să îți încarci bateriile.”
Mutarea ȋn România
Din anul 2010, de când a fost mutat la reprezentanţa din România, Michal a sesizat câteva dintre oportunităţile de afaceri prezente la noi ȋn ţară. „În primul rând, vorbim despre IMM-uri. Știm că ele sunt coloana vertebrală a economiei europene și situația nu este diferită în România, dar știm și că ele devin tot mai ocupate de la an la an, după cum arată un studiu Ipsos Mori realizat în 2014. Aceste companii caută soluții care să le ajute să își crească afacerea, să fie mai agile și mai competitive în economia digitală.
Astfel, modernizarea infrastructurii IT reprezintă oportunitatea de a răspunde la nevoile afacerilor lor și aici se observă un mare potențial de impact. De asemenea, cealaltă piață care este într-o rapidă creștere şi care reprezintă un atu pentru un investitor din domeniul IT este mobilitatea, atât a dispozitivelor cât și a serviciilor. În momentul de față, indiferent de device-ul folosit (laptop, tabletă sau smartphone) avem nevoie de acces la informații și servicii. La rândul lor, companiile au nevoie să înțeleagă comportamentul angajaților lor și să adopte tehnologii care fac față lumii în care aceștia trăiesc – una care pune preț pe mobilitate și care este în permanență conectată.”
Citește și AirStrato, cea mai nouă dronă lansată de ARCA
Ȋntrebat dacă observă vreo diferenţă ȋntre piaţa din România şi cea din Polonia, ȋn ceea ce priveşte software-ul, Michal spune că acestea sunt oarecum similare. Ambele state au acces la ultimele tehnologii, iar companiile de top producătoare de software sunt prezente cam cu aceeaşi ofertă. De asemenea, el observă că ambele piețe fac trecerea de la cumpărarea de software la utilizarea serviciilor on-line, atât în afaceri, cât și în ceea ce privește consumatorii. „Dacă intri în detaliu, observi că românii sunt mai reticenți cu tranzacțiile online, în special cu metoda de plată online. Cum nu este ceva popular, de obicei experiența nu este una uşor accesibilă şi ar trebui îmbunătățită. Sunt convins ȋnsă că această piață va crește rapid.”
Michal a ţinut să confirme mitul potrivit căruia româna ar fi printre cele mai vorbite limbi la Microsoft, aceasta clasându-se chiar ȋn primele trei locuri din acest punct de vedere. „Nu ştiu exact statisticile, dar cel mai important este că avem mulți români care lucrează în echipele de dezvoltare la Microsoft. Multe companii au recunoscut că românii sunt foarte talentați din punct de vedere tehnic și lingvistic. Dacă ai cunoștințe vaste și ești un bun comunicator, ușile către o carieră ți se deschid” declară polonezul.