Cartea electronica este echivalentul digital al unei carti tiparite. In esenta, un e-book este un fisier care poate fi citit pe mai multe dispozitive, cum ar fi un PC, un smartphone sau o tableta de tipul iPad. Odata cu inventia computerului, textul a devenit accesibil in pixeli, insa industria editoriala a fost revolutionata de aparitia dispozitivelor dedicate lecturii digitale, numite e-book readere. Avantajele pentru cititori sunt evidente: un dispozitiv de doar 250 de grame poate gazdui peste 3500 de titluri. De asemenea, e-readerele au capacitatea de a mari sau micsora corpul de litera dupa necesitatile utilizatorului, iar majoritatea dintre acestea ofera un dictionar inclus si posibilitatea de a pune semne de carte sau de a face adnotari.
Si pentru publisher cartea electronica ofera numeroase avantaje. Costurile de productie sunt substantial mai mici, intrucat sunt eliminate costurile de tipar, de depozitare si de gestiune a stocului fizic, iar distributia devine mult mai dinamica. Investitiile initiale sunt mai mici si recuperarea este lor mai rapida.
Cum au prins cartile electronice in lume?
Vlad Puescu: Putem vorbi cu siguranta de un fenomen. In Statele Unite, in perioada ianuarie-august 2010, cartea electronica a reprezentat peste 9% din totalul pietei de carte, cu 193% in crestere fata de aceeasi perioada a anului anterior. Desi 9% ar putea parea putin, vorbim deja de o piata de 263 de milioane de dolari, iar previziunile pentru urmatoarea perioada iau in calcul cresteri de peste 150%. Ar mai merita mentionat si ca singura crestere a pietei americane de carte in aceasta perioada de recesiune se datoreaza volumelor digitale.
Cum va evolua cererea de carte electronica la noi?
Cresterea in urmatorii ani va fi fulminanta. Practic, in momentul de fata pornim de la zero absolut. Insa cererea care exista deja ne-a depasit cu mult asteptarile. Publicul este mult mai informat si mult mai deschis noutatii decat am fi tentati sa credem. Singura bariera pentru multi dintre cei care doreau sa isi achizitioneze un e-reader era lipsa editiilor electronice de calitate in limba romana. Odata cu lansarea librariei de e-books Nemira am depasit acest prag, iar feedback-ul pe care l-am primit de la cititori este mai mult decat entuziasmant.
Cat costa o carte electronica? Dar care sunt preturile dispozitivelor cu ajutorul carora se pot citi astfel de carti?
Cartile electronice au in general preturi intre 4 si 60 de lei. In ceea ce priveste platforma de e-books Nemira, am ales sa mergem pe patru mari categorii de preturi: 4,99 RON, 9,99 RON, 14,99 RON si 19,99 RON. Cartile electronice publicate de Nemira sunt cu cel putin 50% mai ieftine decat editiile tiparite, iar editurile concurente s-au alaturat pana acum acestei politici de preturi stabilite de noi. Avantajul pentru cititori este mai mult decat evident, cu atat mai mult cu cat oferim in mod gratuit cate o carte electronica tuturor clientilor nostri.
Referitor la dispozitivele de lectura electronica, oferta de pe piata romaneasca de retail nu este in acest moment foarte bogata. Cel mai vizibil producator este iRiver, care ofera doua modele cu preturi intre 799 si 999 RON. Pe piata sunt prezenti si Serioux sau Prestigio, cu preturi in jurul a 700 RON.
O alternativa fata de ceea ce ofera piata autohtona este achizitionarea unui e-reader Amazon Kindle, livrat international in o suta de tari. Pretul modelului dotat cu WiFi este 159 USD (transportul inclus, aproximativ 470 RON), iar modelul cu functie 3G are acoperire si in Romania si este disponibil la 209 USD (transportul inclus, aproximativ 640 RON).
Isi permit romanii sa achizitioneze aceste dispozitive? In ce conditii poate scadea pretul acestora?
Preturile dispozitivelor au scazut in ultimii ani dramatic, pe masura ce au aparut mai multe modele si concurenta s-a intetit. Cererea pe piata romaneasca va creste rapid in urmatoarea perioada, iar oferta se va diversifica si ea, fiecare producator incercand sa propuna preturi cat mai competitive. Potrivit estimarilor, in decursul urmatorilor ani costul unui e-reader va scadea pana la jumatate, mai ales avand in vedere recenta ofensiva a tabletelor. Noi modele apar aproape saptamanal, iar in cativa ani e-readerul si tableta vor deveni dispozitive la fel de comune ca telefoanele mobile.
O mare parte din investitia intr-un astfel de device va fi recuperata intr-un timp relativ scurt datorita preturilor sensibil mai mici ale cartilor electronice prin comparatie cu versiunile tiparite. Noile dispozitive incorporeaza din ce in ce mai multe functii, cum ar fi conexiune 3G, functie mp3 player sau servicii de presa in format digital, ceea ce le face cu atat mai atractive.
Care este profilul cititorului de carte electronica?
Cumparatorul de carte electronica traieste in mediul urban, are studii medii si superioare si este utilizator de Internet de cel putin doi ani, familiarizat cu comertul electronic. Majoritatea sunt persoane active, angajate, consumatori constanti de carte, de presa si de produse media online. In privinta varstei, cred ca nu ar trebui sa consideram ca doar cei tineri vor fi atrasi de lectura digitala, intrucat usurinta de folosire a e-readerelor si capacitatea lor de a mari corpul de text dupa dorinta utilizatorului a starnit deja interesul persoanelor mai in varsta, pentru care un font prea mic sau o spatiere prea stransa reprezenta pana acum un impediment.
Ce se va intampla cu cartea tiparita?
Se vorbeşte foarte mult despre „moartea cartii tiparite” si diferiti analisti propun tot felul de date pana la care cartea in format clasic va deveni o raritate. Cu toate acestea, fiecare suport are atuurile si dezavantajele sale, astfel incat cele doua mai degraba se completeaza decat intra in competitie. Exista voci care sustin ca succesul cartilor electronice ajuta vanzarile editiilor print, intrucat majoritatea cititorilor isi cumpara cartile preferate si pe hartie. Reciproca este de asemenea valabila: multi dintre cei care detin o carte in format tiparit achizitioneaza si versiunea electronica.
Probabil in viitorul nu foarte indepartat vom ajunge sa citim 90% din timp in format digital. Insa acel moment este inca departe.
Spune-ne despre proiectul Nemira…
In ultimii ani, Nemira s-a impus ca editura cu cea mai puternica prezenta in online, iar proiectul de carte electronica, dezvoltat impreuna cu editiadigitala.ro, a rezultat ca o consecinta fireasca a filozofiei noastre de business. Suntem prima editura din Romania care vinde e-books pe platforma proprie –
ebooks.nemira.ro – si avem la momentul actual cel mai insemnat portofoliu de volume digitale. Intentionam sa extindem rapid acest portofoliu in perioada urmatoare si sa continuam sa inovam.
Principala noastra dorinta a fost sa oferim editii electronice de calitate, compatibile cu toate dispozitivele importante de pe piata, si am reusit acest lucru. Planurile de viitor sunt mari si ne propunem sa ne intarim pozitia ca lider pe piata. Celelalte edituri care dezvolta programe de publishing digital, deocamdata foarte putine la numar, sunt mai degraba parteneri decat concurenti la acest moment. Principala provocare este sa generam awareness si sa convingem cititorii de avantajele acestei noi modalitati de lectura.
De ce unii editori sunt in continuare reticenti?
Editorii sunt in general oameni destul de traditionalisti, iar in cazul cartilor digitale cred ca motivul principal este teama de schimbare. Multi dintre ei agita sperietoarea „mortii cartii” sau chiar a culturii. Dar adevaratul resort nu este teama ca industria lor ar putea disparea, ceea nu se va intampla niciodata, ci ca industria lor ar putea sa se schimbe. Publishingul digital ofera noi oportunitati si ridica alte provocari, iar o mare parte din reticenta actuala este simpla inertie: cei mai multi dintre editori vor ca lucrurile sa ramana in orizontul familiar in care s-au asezat pe parcursul ultimilor doua sute de ani. Singurul lucru care le poate afecta businessul este tocmai incapacitatea de a ramane sincronizati cu epoca actuala. Iar aceasta epoca, fie ca ne place sau nu, este una digitala.
Care e evolutia pietei de carte electronica la momentul actual?
In Romania suntem inca la nivelul de pionierat si de „evanghelizare”. Cartea electronica este o noutate si publicul inca se acomodeaza cu ea. Exista insa foarte multa curiozitate si foate mult interes. Desi piata este inca in statu nascendi, va avea o dezvoltare fulminanta in urmatoarea perioada. Pe masura ce tot mai multe carti vor deveni disponibile in format electronic iar oferta de e-readere se va diversifica si preturile vor scadea, va deveni de neinteles sa nu ai un dispozitiv pe care sa poti citi cartile sau ziarele preferate.
Vlad Puescu este Foreign Rights & E-book Project Manager la Editura Nemira
Post Views: 941