Care este legătura între sport și cultura organizațională? Răspunsul te va surprinde
În cele două zile, nu am putut să nu observ pasiunea cu care fiecare dintre cei prezenți trăia fiecare clipă petrecuta în sală, energia cu care, indiferent de vârstă, încercau să urmeze cât mai corect pașii și mișcările instructorilor, bucuria de a fi acolo împreună și de a împărtăși plăcerea de a dansa.
Veniți din toate colțurile țării, erau acolo pentru un scop comun, acela de a se întâlni, a se cunoaște și de a arăta tuturor frumusețea acelui sport. Nu am putut să nu observ limbajul comun pe care îl aveau și manifestarea cu mândrie a apartenenței la grup.
Nu de puține ori am auzit cuvântul „familie” atunci când discutau despre ceea ce înseamnă pentru ei comunitatea din care evident toți făceau parte.
Probabil că deja vă întrebați ce legătura are ceea ce tocmai v-am povestit cu organizațiile din piața de business actuală.
Simplu! Am regăsit acolo aspecte clare pe care o cultură organizațională sănătoasă le are, o cultură la care oamenii să adere din plăcere, cu valori în care să creadă și pe care le interiorizeze.
Cultura organizațională, indiferent de organizație, este cea care „leagă” oamenii din interior, cea care întărește credințele comune, încurajează membrii organizației să depună eforturi pentru realizarea obiectivelor și îndeplinirea viziunii, care devin din obiectivele și viziunea companiei, obiectivele și viziunea oamenilor.
Se spune că „organizația nu are cultură, ea însăși este cultura” și din acest motiv este foare greu să încercăm să o manageriem, este ineficient să încercăm ca manageri să o impunem, ideal este să o dezvoltăm împreună din interior.
Dacă privim cele două perspective ale culturii organizaționale, cea vizibilă sau exterioară și cea din profunzime, din interior, primul pas ca manager, ca membru al organizației este să mă orientez prima dată către nivelul profund, către valorile și credințele echipei, pentru că ele sunt cele care influențează comportamentul și dau naștere la aspectele culturii exterioare.
Cultura organizațională nu este tangibilă, nu poți pur și simplu să o scrii într-un manual de proceduri interne, dar se regăsește în toate aspectele vieții organizaționale, de la poveștile interne cu eroii care au obținut rezultate remarcabile, la „ritualurile” specifice (celebrarea succesului, integrarea oamenilor noi, evaluările periodice etc), la modalitatea în care sunt așezate birourile și până la maniera în care un angajat vorbește despre compania în care lucrează.
Cultura organizațională influențează productivitatea și performanța și reprezintă un ghid și un standard în serviciile oferite de companie, în interesul față de fiecare angajat, față de clienți, față de mediu. Influența ei se regăsește în tot ceea ce organizația înseamnă, este unică pentru fiecare companie și este unul dintre cele mai grele lucruri de schimbat.
Oamenii influențează cultura organizațională la fel cum cultura organizațională influențeaza oamenii.
Dar cum ajunge o companie să dezvolte o cultură împărtășită de fiecare angajat?
Etapele sunt numeroase și se întind pe perioade diferite, dar pentru a putea face primii pași în direcția aceasta, e bine ca prima dată să înțelegem care sunt elementele esențiale care stau la baza unei culturi organizaționale solide.
- Viziune – o cultură solidă începe cu o misiune și o viziune a companiei care oferă tuturor membrilor echipei un scop către care tind să ajungă, un scop care influențează decizia fiecaruia.
- Valori – valorile unei companii sunt „inima” culturii organizaționale, influențează comportamentele și atitudinile oamenilor în sensul atingerii scopului companiei. Sunt identificate de echipa de management și promovate intern prin comunicare permanentă și respectarea acestora în fiecare acțiune.
- Oameni – nicio companie nu poate construi o cultură organizațională solidă și sănătoasă fără aportul oamenilor din interior, fără ca aceștia să manifeste valori similare cu cele declarate și demonstrate de organizație. Comportamentul angajaților este caracterizat de valorile culturii organizaționale și este ceea ce organizația transmite celor din afara ei.
Oricât de controversată ar fi această idee de cultură organizațională, existența și beneficiile ei, atunci când vorbim de o cultură pozitivă, sănătoasă și solidă, nu pot fi contestate.
Indiferent dacă e comparată cu un „lipici” care unește angajații sau cu o busolă care arată direcția spre succes, valoarea ei se vede în plăcerea angajaților de a veni la birou, în creșterea gradului de apartenență la brand-ul organizației, în mândria și bucuria fiecărui membru al echipei de a contribui la obiectele strategice.
Aristotel spunea că „Plăcerea adaugată muncii, aduce perfecțiune”, iar plăcerea vine și din ceea ce organizația face pentru fiecare angajat.
Deci, ca leader, știi ce le face plăcere angajaților tăi?
Sunt Iulia Nechita, psiholog și trainer, și cred cu tărie că oricine poate să fie și să facă orice atât timp cât își dorește suficient de mult, muncește și crede în visul său.
Experiența acumulată atât în mediul organizațional, cât și în compania de training humans m-a ajutat să creez programe în care oamenii și-au conștientizat resursele personale și potențialul, s-au dezvoltat personal și profesional și au descoperit că atitudinea este cea care face diferența și care te poate transforma într-un învingător.