Certificatul calificat: Un instrument cu o utilitate redescoperită
Semnătura electronică este modalitatea prin care cineva poate să „semneze“ un document în format electronic, înlocuind astfel clasica semnătură olografă dată „in personam“. Acest instrument modern a ridicat (şi a rezolvat) problema securităţii şi autenticităţii actelor semnate pe suport electronic.
A apărut, astfel, semnătura electronică extinsă bazată pe un certificat calificat eliberat de un furnizor de servicii de certificare. Acest mecanism oferă „semnatarului electronic“ garanţia exprimării unui consimţământ valabil, prin caracterul eminamente unic şi personal al datelor care formează semnătura electronică. În egală măsură, oferă partenerilor comerciali ai semnatarului posibilitatea verificării autenticităţii semnăturii obţinute, care are o valoare juridică egală cu cea a semnăturii olografe.
Sesizăm astfel avantajele unui astfel de sistem: celeritatea, comoditatea, reducerea costurilor şi siguranţa sistemului. Este drept că s-a pus problema în ce măsură certificatele calificate pot să asigure protecţia împotriva fraudelor. Certificatul calificat foloseşte de regulă un sistem software de criptare foarte sofisticat bazat pe o cheie publică şi un PIN care elimină practic posibilitatea de fraudă. Totuşi, problema rămâne actuală în cazul în care deţinătorul pierde PIN-ul sau cineva îl accesează în mod neautorizat.
O altă problemă este dată de recunoaşterea certificatelor calificate şi în alte jurisdicţii în afara României. Spre exemplu, în ciuda reglementărilor adoptate la nivelul Uniunii Europene menite să armonizeze aplicarea şi recunoaşterea certificatelor calificate, în practică, acest obiectiv este de multe ori diminuat din cauza unor cerinţe tehnice şi organizatorice necoordonate între state. Un raport al Comisiei Europene arăta că utilizarea certificatelor calificate la nivelul statelor UE este mai mică faţă de cât se anticipase, iar cauza poate fi căutată chiar în acest hiatus de colaborare.
Cine este cel mai probabil utilizator?
De principiu, este permis oricărei persoane fizice să deţină un certificat calificat de semnătură electronică. Totuşi, din cauza costurilor asociate emiterii şi reînnoirii certificatelor calificate, în mod practic, de avantajele utilizării acestora se pot bucura profesioniştii a căror activitate presupune utilizarea în mod curent a acestui mijloc de semnare (e.g. reprezentanţi ai persoanelor juridice, contabili, notari care desfăşoară activităţi electronice notariale etc).
Semnătura electronică beneficiază la nivel naţional de o consacrare legislativă de peste zece ani (i.e. Legea nr. 455/2001). Totuşi, mediul de afaceri local a fost în general rezervat să folosească acest instrument în toată această perioadă, preferând mijlocul clasic de exprimare a consimţământului.
Ultimele modificări normative în materie fiscală tind să „dezgheţe“ această apatie. Prin Ordinul ANAF nr. 2520/2010 s-a impus contribuabililor mari şi mijlocii obligaţia de a depune o serie de declaraţii fiscale utilizând mijloace electronice de transmitere la distanţă (prin intermediul Sistemului Electronic Naţional). Astfel, ca urmare a acestor reglementări, câteva mii de contribuabili au fost constrânşi să utilizeze mediul electronic de depunere a declaraţiilor fiscale şi, inclusiv, pe cele ale utilizării certificatelor calificate.
Totuşi, astfel cum am arătat, domeniul de aplicare al certificatelor calificate este unul mult mai larg. Întrucât legea recunoaşte documentelor purtând semnătura electronică bazată pe un certificat calificat forţa juridică a înscrisurilor sub semnătură privată, potenţialul de utilizare al certificatelor calificate este extrem de vast (este extins la toate categoriile de acte care necesită simpla semnătură olografă).
Este totuşi de aşteptat ca armonizarea legislativă, corelată cu o graduală acomodare a mediului de afaceri cu acest instrument, să conducă la o utilizare tot mai frecventa a semnăturii electronice. Dezideratul reducerii birocraţiei mai ales în administraţia publică va conduce cel mai probabil la noi utilizări ale certificatului calificat de semnătură electronică. Amendamente legislative precum cel privind depunerea declaraţiilor fiscale folosind acest sistem sunt un nou început, dar ele trebuie dublate de eforturi de creştere a cunoaşterii utilităţii acestui instrument şi în mediul privat.
Cu titlu de exemplu, pot fi menţionate următoarele domenii în care îşi găseşte utilitatea certificatul calificat, pe lângă cel al reprezentării în faţa autorităţilor fiscale: la negocierea, încheierea şi executarea contractelor la distanţă; în relaţiile cu băncile; cu ocazia procedurilor de vot şi reprezentare în cadrul adunărilor generale ale societăţilor comerciale; în diverse activităţi notariale electronice; în faţa diverselor autorităţi publice care utilizează această modalitate de semnare cum ar fi Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, ITM, primării etc.
Horia Ispas, Managing Associate, Ţuca Zbârcea & Asociaţii