Consecventa, trasatura fundamentala a leaderilor
O cunostinta imi povestea despre managerii unei companii care au spus ca vor aduce toate cadourile primite de la partenerii externi in perioada sarbatorilor de iarna si le vor redistribui prin intermediul unei tombole catre angajatii de la nivelul de executie. S-a aflat pana la urma ca au introdus in tombola doar cadouri de valoare redusa, pastrandu-le pentru ei pe cele importante.
Ce se intampla in cazurile expuse mai sus? Discrepanta dintre ceea ce spun acesti manageri si ceea ce fac duce la pierderea credibilitatii, care este fundamentul pe care se sprijina intregul concept de leadership. Credibilitatea se construieste prin consecventa intre actiunile intreprinse de lideri si prioritatile stabilite si exprimate de ei. Contrar imaginii dezvoltate de catre conducatorii narcisisti, un leader trebuie sa fie previzibil fata de echipa sa. Doar asa poate crea un climat de incredere, propice pentru depasirea barierelor ce stau intre situatia actuala si obiectivele curajoase ce trebuie indeplinite.
Nivelul de credibilitate pe care il are un leader va fi hotarator in privinta timpului, talentului, energiei si creativitatii pe care cei care il urmeaza sunt dispusi sa il investeasca in indeplinirea viziunii exprimate de conducator.
Oamenii au nevoie sa stie ca leaderii sunt demni de increderea lor. Au nevoie sa stie ca leaderul are principii etice si standarde clare si ca spune adevarul, chiar si in situatiile in care acesta este inconfortabil.
Atunci cand angajatii percep un nivel de credibilitate scazut la cei care ii conduc, incep sa reproduca comportamente negative pentru companie:
- muncesc serios doar cand se simt monitorizati;
- incep sa fie motivati doar de recompensele materiale;
- spun lucruri frumoase despre companie in public, dar o critica atunci cand discuta in particular;
- incep sa isi caute joburi in alte companii;
- nu se mai simt apreciati si sprijiniti in activitatea pe care o fac.
O viziune motivanta, care sa creeze sinergie, este data de schimbarea status quo-ului, insa daca doresti sa faci o schimbare majora, menita sa ii motiveze pe ceilalti, ii scoti din zona de confort si le ceri sa isi asume riscuri. Ce fac insa oamenii daca leaderul nu este dispus sa treaca personal prin tot disconfortul pe care il solicita de la ei? De cele mai multe ori inceteaza sa il urmeze, sau daca o fac, este doar pentru ca trebuie si nu pentru ca isi doresc sa o faca.
Renumitul istoric John Keegan sustine ca de sute de generatii, cei mai buni conducatori de armate s-au supus acelorasi riscuri si conditii grele ca si soldatii pe care ii conduceau. In cartea sa, “The Mask of Command”, John Keegan spune : “Prima si cea mai importanta regula pentru un conducator este sa fie prezent alaturi de soldatii sai. Cei care le impun celorlalti sa-si asume riscuri, trebuie sa fie vazuti la randul lor cand si le asuma.”
Regulile nu s-au schimbat in ultima vreme si leaderii din business trebuie sa le respecte in continuare daca vor sa fie urmati de cei pe care ii conduc. E adevarat ca leaderii din business nu trebuie sa isi riste viata, precum Iulius Caesar, Alexandru cel Mare sau Ducele de Wellington la Waterloo, insa viata nu este lipsita de riscuri. Reputatia, banii, joburile pot fi riscate atunci cand cineva este un lider de business.
Deciziile legate de consecventa isi au originea mai mult in caracter decat in abilitati educate. Se spune ca o proba de caracter este ceea ce faci atunci cand nu te vede nimeni.
Daca oamenii nu vor crede in tine, nu te vor urma de bunavoie, ci din alte considerente, precum securitatea jobului , insa vei beneficia de o mica parte din potentialul lor. Suntem totusi intr-o piata concurentiala in care sunt alti leaderi care folosesc la maxim potentialul angajatilor. Oare cine va iesi invingator pe termen lung?
Andrei Ristea,
Consultant in cadrul grupului Trend Consult