Cum atingem succesul în carieră?
Dar pentru a ajunge acolo unde ne dorim, este important să ştim UNDE anume ne dorim să ajungem. Poate că întrebarea “Unde te vezi peste 5 ani?” a devenit un clişeu pentru mulţi dintre noi, dar ea constituie un punct de plecare, un “declanşator”. Spun asta şi pentru că am întâlnit foarte mulţi candidaţi care “nu se văd”, adică nu ştiu ce îşi doresc. Este adevărat, această întrebare ultra folosită de recrutori ar putea fi înlocuită de alte întrebări asemănătoare care să vizeze totuşi acelaşi gen de răspuns (obiectivele profesionale), spre exemplu: V-aţi stabilit un ideal profesional? Unde v-aţi dori să ajungeţi?
Unde îmi doresc să ajung?Luaţi-vă timp, un răgaz pentru a vă gândi la prezent, la ce anume vă place să faceţi şi la ce sunteţi buni, pentru că nu e de ajuns să ne dorim, trebuie să şi putem face lucrul respectiv. După stabilirea şi vizualizarea clară a obiectivului este necesar să identificaţi paşii care vă vor duce către îndeplinirea lui.
De ce am nevoie ca să ajung unde mi-am propus? De bani, de timp, de aptitudini, cunoştinţe şi abilităţi noi, iar lista poate continua în funcţie de obiectiv. În funcţie de “necesarul” stabilit veţi lua deciziile potrivite, respectiv veţi face un împrumut, vă veţi organiza programul în aşa fel încât să aveţi timp pentru obiectivele dumneavoastră, veţi merge la cursuri sau programe de dezvoltare.
După aceste două etape-cheie, care sunt de fapt baza unui plan de carieră, puteţi începe planificarea pe termen scurt, mediu şi lung. Nu vă spun că trebuie să aveţi o planificare la zi, minut sau secundă a vieţii profesionale, însă pentru a avea succes sunt necesare câteva “milestones” şi o anumită rigoare.
Ce îmi doresc de la următorul an? Care este următorul pas în carieră pe care vreau să îl fac şi în cât timp? Sunt fericit cu ce sunt acum pe plan profesional? Vreau să conduc oameni sau să devin un bun specialist? Care ar fi cea mai mare reuşită pe plan profesional pentru mine? … Sunt întrebari utile ale căror răspunsuri ne pot ajuta să luam decizii în carieră.
Succesul în carieră este responsabilitatea fiecărei persoane, nu a managerului direct sau a companiei în care se află. Tenacitatea, concept folosit poate prea des în mediul organizaţional, este totuşi o calitate esenţială. În realitate oamenii care deţin consecvenţă/ perseverenţă sunt cu un pas înainte în atingerea ţelurilor profesionale pe care şi le doresc.
Este foarte importantă compania în care lucrăm şi modul în care aceasta ne susţine să avansăm în cariera (prin planuri de carieră, expunere internaţională, proiecte), însă nu este suficient. Chiar şi în cazul în care o companie îi creează unui angajat un plan de carieră, tot de eforturile acestuia depinde realizarea planului. Aşadar, revenind la ce spuneam şi la începutul articolului, înainte de toate este foarte important să ştim unde vrem să ajungem, apoi totul depinde de noi şi de eforturile pe care suntem dispuşi să le depunem pentru a ajunge acolo.
Laura Pissea este Partener în cadrul companiei de executive search Qualia.