Cum îți dai seama dacă ești un manager bun?
Ca manager, una dintre cele mai interesante și provocatoare experiențe este aceea de a conduce o echipă. Maureen O'Hara, psiholog, spunea că pentru a avea succes cu o echipă, un manager ar avea nevoie de “deschiderea către o învățare permanentă, capacitatea de a fi critic cu el însuși și abilitatea de a procesa multiple valori și percepții.”
Din experiența mea de manager, dar și din cea culeasă lucrând cu manageri și echipele acestora în programe de team coaching, am observat că un manager bun are câteva caracteristi esențiale:
- Comunică eficient. De exemplu, când se ivește vreun conflict, se ivesc și taberele și, inevitabil, adevăratul înțeles al cuvintelor scăpa tuturor, iar fiecare înțelege exact ceea ce vrea și ce-i convine Aici intervine managerul pentru a clarifica situația, asigurându-se că fiecare înțelege același lucru, dar și că există dialog, adică se și ascultă, nu numai se vorbește.
- Critică constructiv. Un manager bun se concentrează pe comportament, nu pe persoană. Gregory Bateson a sesizat că în fiecare proces de comunicare, dar și de învățare și schimbare, există nivele naturale ale trăirii, așa-numitele nivele neuro-logice ale schimbării. Comunicarea pe un plan inferior nu trebuie neapărat să acționeze asupra planului de mai sus, în timp ce comunicarea pe un plan superior va modifica planurile inferioare.
- Planurile sunt, de la inferior către superior: context / mediu, comportament, capacități, valori / credințe / convingeri, identitate, spiritual. Este ușor de înțeles acum de ce “ești un angajat slab” face mult mai multe ravagii decât “raportul tău are nevoie de îmbunătățiri înainte de a fi trimis mai departe”.
- Este asertiv, dar nu agresiv. Își expune punctul de vedere într-un mod onest și răbdător. Deși asertivitatea aceasta mie mi se pare a fi o găselniță (mai mult sau mai puțin americană), găsesc că ea este de fapt o valoare, specifică persoanelor integre: aceea de a spune lucrurilor pe nume. Iar dacă ești integru, înseamnă că ai respect pentru ceilalți, și atunci nu ai de ce să fii agresiv!
- Este deschis și receptiv la diverse opinii. Dacă un manager “taie și spânzură” doar pentru faptul că este manager, atunci sunt șanse foarte mici să existe o comunicare reală între el și echipa lui. Plus că oamenii din subordine, în aceste condiții, nu vor crește. Dacă, din contra, este defensiv și nu își apără punctele de vedere (și echipa) poate sfârși ca o simplă marionetă. Important este să își dea seamă că oamenii sunt diferiți, au opinii diferite și că probabil aceasta este una dintre cele mai frumoase trăsături ale noastre, ale oamenilor, aceea de a fi diferiți! Un manager bun construiește pe această fundație, nu o dărâma!
- Nu bârfește. Bârfitul nu este un obicei bun și este de preferat să nu îl practici dacă ești manager. Dacă este absolut necesar să spui ceva despre o anume persoană, atunci spune-i acelei persoane și numai în particular. Pe de altă parte, nu ai cum să stopezi bârfa, așa că mai bine folosește-te de ea. Dacă vrei ca o anumită stare de spirit (evident bună) sau o activitate să se inițieze, fă în așa fel încât să o introduci în bârfă. Îți vei atinge și obiectivul și vei iniția și o bârfă pozitivă.
- Oferă suport echipei. Fiecare dintre oamenii tăi are ceva bun de oferit sau ceva de care să fie mândru. Complimentele și încurajările, chiar și pentru realizări personale întăresc coeziunea echipei și vei vedea că în timp și echipa se va comportă la fel, atât între ei, cât și cu tine.
- Știe când să ia pauză sau să se retragă. Dacă discuțiile se aprind într-un meeting sau la o evaluare, de exemplu, atunci este bine să se ia o pauză de gândire. Cele mai bune decizii nu se iau la nervi, și atunci de ce să riști? Iar dacă înveți să iei o pauză atunci când tu ești cel nervos, să știi că acest lucru îți va aduce mult credit în față oamenilor tăi.
Și nu uita: echipa este reflexia managerului!
_______________________________________________________________
Dana Burghel este Executive and Team Coach la 'Oblio Learning'