Cum să îți omori afacerea când promiți și nu livrezi
În perioadele cu vârf de vânzari pentru comerțul online, precum 1-8 martie, unul dintre riscurile frecvente cu care se confruntă magazinele online este întreruperea stocului pe anumite produse, fapt ce conduce, implicit, la pierderea de comenzi.
„O estimare cât mai bună a vânzărilor îl poate ajuta pe manager să prevadă stocurile necesare și să le procure din timp. Estimările se fac pe baza istoricului, însă și a mișcărilor pieței. E-commerce-ul românesc crește, însă, semnificativ, de la an la an, iar asta înseamnă că estimarea bazată exclusiv pe experiența din anul anterior poate fi insuficientă”, explică Bogdan Colceriu, CEO Frisbo.
Un alt risc specific vârfului de vânzări este timpul de livrare promis clientului final. Pentru că majoritatea magazinelor online își asumă un termen de livrare de 24 sau 48 ore către clienți, acestea riscă probleme la nivelul calității serviciilor. Întârzierile și erorile sunt tipice în astfel de cazuri, iar brand-ul are de suferit tocmai datorită succesului său.
Mai mult, dacă apar sincope și erori în livrări, deja brandul în sine este afectat, iar pierderea pe termen lung poate fi semnificativă.
Stocul de marfă în perioadele de vârf poate fi ușor dublat sau triplat, vânzările pe perioada campaniilor puternice putând fi și de 10 ori mai mari față de restul anului.
„Pentru orice magazin online, gestionarea perioadelor de vârf este o provocare foarte mare. Creșterea numărului de comenzi procesate determină un efect direct proporțional în nevoia de oameni și spatiu. De aceea, în țările vestice, este deja o obișnuință ca magazinele mari să lucreze atât cu logistica proprie, cât și cu e-fulfilleri pentru a suplini resursele”, afirmă Colceriu.