Cum supraviețuiește echipa când subalternii sunt mai calificați decât managerul
Ce spun experţii
Promovarea pe un post care conţine responsabilităţi ce ies din afara ariei tale de expertiză poate fi de-a dreptul înfricoşătoare. Te poţi trezi că oamenii din departamentul tău te întreabă lucruri la care nu ai răspunsuri sau pe care nu le înţelegi în totalitate. Rolul tău în companie nu mai este cel al unui individ care prestează pentru un post, ci acela de a seta o strategie şi de a da o direcţie. Asta presupune, bineînţeles, că vei avea în departament oameni mai experimentaţi decât tine, mai bine puşi la curent cu noutăţile din domeniu şi cu o expertiză mai serioasă decât a ta în multe aspecte. Partea bună este că, deşi te vei simţi uşor descurajat la început, e extrem de benefic pentru viitorul tău profesional.
Specialiştii de la Harvard Business School vin cu câteva sfaturi pentru ca această situaţie de tranziţie să devină o experienţă cât mai plăcută, atât pentru tine, cât şi pentru oamenii tăi:
Înfruntă-ţi fricile
E normal să ai emoţii atunci când trebuie să conduci oameni care îţi sunt superiori ca nivel al experienţei. Locul de muncă (dacă vorbim despre unul competitiv) poate fi un mediu copleşitor în asemenea situaţii. Primul pas în înfruntarea lor este să analizăm dacă această frică care derivă din lipsa experienţei este justificată şi să verificăm care este adevărata ei sursă. E foarte important să nu ignori această îndoială, din două motive:
1. Oamenii îşi vor da seama că eşti nesigur pe tine şi că te simţi ameninţat şi vor exploata aceste semnale pe care le transmiţi.
2. Dacă nu te simţi confortabil în a conduce pe cineva care are mai multă experienţă decât tine, rişti să obţii şi mai multe efecte nedorite.
Caută îndrumare
Încearcă să accesezi comunități de manageri care sunt în aceeaşi situaţie, care au trecut prin aceiaşi experienţă. Nu doar că vei scăpa de ideea că eşti singurul asuprit, ci vei găsi noi metode utile în momentele în care vei întâmpina probleme la serviciu. Nici o discuţie cu managerul tău nu ar strica. Ai putea să îl întrebi, printre altele, ce l-a făcut să te aleagă pe tine pe o funcţie de conducere, deşi există oameni mai experimentaţi în subordinea ta. Îţi va reaminti calităţile care te fac un lider bun şi îţi va reda încrederea în propriile forţe.
Fii informat permanent
Dacă până de curând şeful era cel care îi învăţa permanent pe subalterni, în zilele noastre şi şeful are de învăţat în aceeaşi măsură de la oamenii lui. Ai grijă să le spui şi tu asta constant oamenilor tăi. Lasă-i să înţeleagă că eşti dornic să înveţi de la ei, să îţi împărtăşească din experienţa lor şi din ceea ce ştiu să facă în domeniul lor de activitate. Nu e nevoie să ştii şi tu să faci acelaşi lucru la fel de bine ca ei, dar ai nevoie de informații cu care să îi poți sprijini în rezolvarea unei probleme.
Mai mult decât atât, fii la curent permanent cu problemele oamenilor din departamentul tău. E important să ştii ce îi macină, ce îşi doresc, ce nu le place, la ce se pricep foarte bine sau ce domeniu le dă de furcă. E cel mai motivant lucru pe care îl poţi face.
Permite-ţi să fii vulnerabil
Dacă vreun membru al echipei exprimă vreun dubiu în ceea ce priveşte abilitatea ta de a conduce sau dacă auzi zvonuri despre acest lucru, încearcă să înfrunţi situaţia şi nu să te faci că n-ai auzit. Permite-ţi să fii vulnerabil – e un semn de putere, oricât de paradoxal ar suna. O abordare corectă ar fi următoarea: „Ştiu că ai mai multă experienţă decât mine şi de asta îţi înţeleg reticenţele în ceea ce mă priveşte.” Nu încerca să îţi protejezi orgoliul, ci discută cu oamenii acest aspect, ţinând cont de singurul tău scop: de a lucra corect şi eficient cu ei şi de a deveni un lider bun.
Oferă şi primeşte feedback
Dar nu oricum. Fereşte-te să dai feedback pe domeniile în care nu ai o experienţă suficient de consistentă. Părerea ta trebuie să fie relevantă şi punctuală, pe un aspect pe care l-ai remarcat ca fiind bun sau mai puţin bun şi pentru care îţi permiţi să o oferi. De asemenea, trebuie să le arăţi oamenilor că eşti dispus să primeşti un feedback constructiv şi civilizat din partea lor. Nu doar declarativ, ci şi prin comportamentul tău.
Adu valoare
Cea mai autentică metodă prin care poți câștiga credibilitate în fața echipei este să aduci valoare oamenilor din departamentul tău. În ce constă valoarea? În felul în care sudezi relațiile dintre oameni. În felul în care te folosești de propriile relații pentru a rezolva o problemă. Sau prin modalitățile în care poziționezi departamentul tău în interiorul firmei, dar și prin capacitatea de a rezolva problemele interne fără a implica conducerea.
Oamenii tăi trebuie să simtă de asemenea că îi ajuți să evolueze în carieră, fie că o vor face în aceeași companie sau în alta. Nu trebuie să le fi mentor; trebuie doar să îi ajuți să crească profesional, oriunde o vor face.
Reține că, deși angajatorul te-a ales într-o funcție de conducere pentru că ai caltăți reale de lider și pentru că știe că ești omul potrivit, ai permanent de la învățat de la oamenii din jurul tău. Orice experiență, pozitivă sau negativă, are rolul de a te face mai înțelept și de a te perfecționa profesional și personal.