Cum supravietuiesti unui conflict la locul de munca?
Natura umana este conflictuala – suntem presetati sa luptam pentru spatiu, resurse, contacte cu ceilalti, recunoastere si control. Acest instinct este in mod obisnuit tinut sub control de sistemul de ranguri sociale, ce reduce numarul de conflicte in cadrul unui grup. Uneori, insa, acestea ies la suprafata si nu le putem ignora. Ce putem face cand se intampla acest lucru?
1. Evaluarea pozitiei proprii si a persoanei cu care a izbucnit conflictul. Exista trei variante: a) Ne aflam pe pozitii egale: cealalta persoana va percepe drept un competitor fie pentru resursele acelui nivel (acceptare, apreciere sau influenta), fie pentru dorinta sa de a accede la nivelul urmator; b) Are un rang superior: se teme ca i-ati putea lua locul; c) Are un rang inferior: doreste sa aiba acces la resursele pe care vi le confera rangul actual.
2. Luarea deciziei strategice: intarirea pozitiei proprii, in cazul in care evaluati ca aveti sanse de reusita sau schimbarea locului de munca, daca exista diferenta majora de rang. A doua optiune este cea mai realista in cazurile de hartuire la locul de munca (mobbing).
3. In cazul acesta, pasul trei este documentarea hartuirii, prin salvarea mesajelor, gasirea de martori, semnalarea catre manager a acelei situatii. In felul acesta se poate actiona si pe cale juridica, legea romana acordand despagubiri victimelor hartuirii. In cazul alegerii primei strategii, pasul trei este acumularea de resurse: a) Formarea unui grup de persoane cu valori si interese similare, care sa-si acorde sprijin reciproc si sa creeze o zona sigura, in care se poate vorbi deschis despre situatie si evolutia ei; b) Cresterea performantelor individuale, prin finalizarea unor proiecte importante, aducerea de solutii inovatoare sau depasirea angajamentelor anterioare; c) Obtinerea sprijinului persoanelor cu rang superior, ierarhic sau moral, fata de propria persoana sau grupul pe care l-ati format.
4. Confruntarea cu cealalta persoana, cu respectarea acestor indicatii: a) Merita sa o declansati doar atunci cand ati acumulat suficiente resurse (sprijin, recunoastere si influenta) pentru a reusi; b) Scoateti la lumina obiectivele ascunse pe care le urmareste adversarul si mentineti discutia exclusiv asupra lor; c) Lansati cel putin o varianta de negociere in care nevoile sociale ale adversarului pot fi satisfacute, fara a va mai afecta; d) Existenta unui grup de sprijin va permite sa fiti mai putin sensibil/a fata de atacurile emotionale; e) Siguranta ca la randul dvs. aveti mai multe alternative va permite sa va mentineti calmul si relativa detasare.
5. Refacerea structurii de relatii in interiorul grupului. Daca sunteti managerul unei echipe ce a supravietuit unei asemenea situatii: a) Incurajati comunicarea directa intre oameni; b) Semnalati contributiile fiecaruia, dar acordati mai multa recunoastere acelor performante ce au la baza cooperarea; c) Delegati celor cu veleitati de control puterea de a decide lucruri neimportante, dar care le asigura vizibilitate (cine aduce cafeaua sau se ocupa de serbarea de Craciun pentru copiii angajatilor din departament).
In felul acesta, locul de munca poate sa fie din nou o sursa de satisfactie si mobilizare a potentialului fiecarui angajat.
Daniel Bichis
training partener
Competent Consulting