De ce goneste Claudiu David
In curtea bunicilor a copilarit printre masini, mirosuri de combustibil, surubelnite, piulite si alte piese. Si asta pentru ca bunicul si tatal sunt soferi profesionisti. De fapt, inca din pantece crede ca a fost influentat de zgomotele produse de motorul masinii pe care mama sa a condus-o pana cu o zi inainte de a-i da nastere. Cand era mic, se oprea din plans doar cand tatal sau imita sunetul produs de motor. Si atunci, va mai intrebati de ce si-a dedicat viata performantei in motorsport?
Atunci cand pui pasiune in ceea ce faci, exista doar un drum, la capatul caruia te asteapta succesul. In tot ceea ce face, pilotul de raliuri Claudiu David se ghideaza dupa acest crez. In favoarea performantei, a renuntat mai intai la lucrurile pe care un adolescent le face in mod obisnuit. Apoi, a fost dispus sa sacrifice tot. A pierdut prieteni, momente si sarbatori in familie, si-a neglijat studiile, a dormit in cort sau in portbagajul masinii.
Claudiu a investit foarte multi bani in pregatirea competitiilor (Formula 1 si celelalte ramuri ale motorsportului reprezinta unele dintre cele mai scumpe sporturi din lume). Din aceasta cauza a pierdut casa mamei sale. Apoi a pierdut tot. I-a ramas in schimb viitorul. Luand incercarile, care ii pareau adesea amare, drept binecuvantari deghizate, a castigat viata pe care si-a dorit-o si care acum il face fericit.
Increderea esentiala
Amintindu-si de cele 20 de victorii din palmares, David sustine ca printre ingredientele succesului in pilotaj se numara curajul, determinarea, un psihic echilibrat, o conditie fizica de exceptie, disciplina si talentul. Dar ca sa ajungi sa ridici deasupra capului trofee este nevoie de toate acestea si de inca ceva pe deasupra: de motivatie care, impreuna cu experienta, constituie reteta de succes pentru „bataia cu sampanie“, spune David.
El este convins ca si o femeie are toate calitatile necesare pentru a fi un pilot de succes, si ca rolul i se potriveste la fel de bine ca unui barbat. „Este adevarat ca sunt intalnite mai rar femei in aceasta postura. In schimb, din ce in ce mai multe evolueaza la nivel maxim de performanta.“ In foarte multi kilometri de competitie, Mihaela Beldie (n.r. – Mihaela este si medic de medicina sportiva) i-a fost copilot. „Este cel mai bun co-pilot din lume. Am ajuns din intamplare sa concurez impreuna cu ea.“ El si Mihaela au invatat impreuna si au evoluat, iar astazi increderea unuia in celalalt este de 100%. Nici nu s-ar putea altfel.
Sportivul a fost convins ca performantele ii vor aduce alaturi parteneri care sa-l ajute sa-si continue cariera, dar si pe care sa-i reprezinte cu succes. Asa s-a si intamplat. „Echipa OMV, ulterior OMV-Petrom, m-a cooptat si mi-a oferit sansa sa ating apogeul carierei mele. Dupa ce compania a decis sa se retraga din motor-sport, am avut onoarea sa concurez pentru Vodafone.“
In cautarea fricii
De foarte multe ori simte frica in competitii, in schimb, considera ca, cine nu are pentru ce sa moara nu are de ce sa traiasca. Asa isi depaseste frica. „Viata mea nu inseamna sa astept sa treaca furtuna, ci sa invat sa dansez in ploaie.“
Fiecare traseu este dificil in felul sau. Unele pentru ca bolidul atinge viteze ametitoare la peste 2.000 de metri altitudine pe marginea prapastiilor, altele pentru ca pilotezi pe gheata la Monte Carlo in varfuri de munte, sau pentru ca in Suedia rulezi cu 200 de km/h, pe zapada. „M-am aflat in foarte multe situatii periculoase. Cel mai probabil, pe multe le-am traversat fara sa le constientizez, dar au fost destule momente in care am constientizat pericolul.“
Isi aminteste de o cursa in care pilota cu „titlul de campion pe masa“. La rotile din spate ale masinii de concurs au aparut niste zgomote puternice si dubioase. In astfel de situatii, orice om incetineste, ceea ce initial a si facut. „Instinctul de conservare te avertizeaza ca masina are defectiuni tehnice si, in consecinta, esti expus pericolelor, daca continui. Dar in urmatoarea fractiune de secunda a intervenit spiritul de sportiv care l-a facut sa-si spuna: OK, incetineste, si titlul de campion se va indeparta! Singura varianta este sa accelerezi la maximum, cu incredere. Asta a si facut. A continuat sa accelereze si sa ruleze cu viteze de peste 200 km/h, cu acele zgomote puternice la rotile din spate. A fost pentru prima si singura data cand i-a trecut prin minte ca este posibil sa moara. „M-am gandit ca, la viteza aceea, daca se va rupe o roata, o sa ma descompun in multe bucatele, impreuna cu masina de concurs. Dar am terminat cu bine.“
Prin „Claudiu David Driving Academy“, sportivul sustine de mai bine de trei ani cativa tineri pasionati. Unul dintre ei este Radu David care deja are rezultate bune si un potential deosebit. Academia se adreseaza si celor care doresc sa invete sa stapaneasca mai bine masina, in conditii de circulatie deschisa: „Vreau sa transmit cunostintele mele, dobandite in competitii si astfel sa contribui la scaderea accidentelor rutiere soldate cu raniti si morti.“
Visul american
Claudiu David a avut o perioada in care si-a dorit sa traiasca visul american. Stia ca in SUA, daca performezi intr-un domeniu, esti descoperit si ai parte de sustinere din partea americanilor. Interesul lor este ca prin tine sa obtina maximum posibil. A concurat in United States Rally Championship la raliul New York Winter Rally, pe care l-a si castigat la grupa sa. Nivelul competitional era acelasi ca in Romania iar el isi dorea mai mult. Specialistii l-au orientat catre NASCAR. In America, motorsportul inseamna NASCAR si altele, pe cand la noi, raliurile, viteza in coasta si kartingul sunt cele mai raspandite discipline de motorsport. „Noi nu avem un circuit si de aceea temerarii (doi la numar) care isi incearca sansele in lumea circuitelor sunt nevoiti sa o faca in afara tarii.“ Avand in vedere distanta fata de continentul american si modul in care aceasta competitie se desfasoara, poti sa intelegi de ce un pilot roman nu viseaza in mod serios la NASCAR.
La televizor i se parea ca n-o sa poata niciodata sa urmareasca o astfel de cursa, de la start la sosire. I se parea usor plictisitor. Cand a ajuns ca spectator la celebra cursa de la Daytona 500, lucrurile s-au schimbat. Acolo a vazut cum peste 400 000 de spectatori ascultau cu mana la inima imnul national, ca pe finalul ultimului vers a aparut o formatie de avioane de vanatoare care au turat motoarele deasupra circuitului. Atunci i s-a facut pielea de gaina. „O data ce s-a dat startul, peste 40 de masini care rulau cu 330 km/h au trecut la 30 de centimetri de mine, moment in care am fost izbit de un suflu atat de puternic, incat am observat in jurul meu sepcile zburand de pe capetele oamenilor si paharele scapate din mana.“
Experienta i-a dictat sa urmeze cursurile uneia dintre cele mai bune scoli de pilotaj din NASCAR, pe celebrul circuit Darlington, cu intentia de a concura in aceasta competitie: „Toti pilotii isi doresc sa castige pentru ca circuitul este unul aparte. NASCAR reprezinta, in schimb, doar o etapa din cariera mea si, in acelasi timp, o modalitate de a ma apropia mai mult de obiectivul meu principal, acela de a concura din nou in Campionatul Mondial de Raliuri.“
Chiar daca i-ar placea sa fie sprijinit in eforturile sale pentru performanta si de statul roman, David isi pastreaza oricum optimismul. E convins ca, in viitor, deschiderea tarii noastre fata de sprijinirea performantei de orice tip va fi mult mai mare.
Programul lui Claudiu contine intre 8 si 12 antrenamente pe saptamana. Pe langa o pregatire fizica de exceptie, beneficiaza de antrenamente specifice pentru control neuro-muscular, viteza de reactie, echilibru si psiholog sportiv la Institutul National de Cercetare pentru Sport. Nutritia si controalele medicale periodice au rolul lor foarte important. Din trei in trei luni, Institutul National de Medicina Sportiva monitorizeaza sanatatea lui si a copilotului.
Claudiu David, 32 de ani
• a luat startul in 65 de curse si a urcat de 37 de ori pe podium;
• are 20 de victorii in palmares;
• a participat in World Rally Championship (Argentina, Japonia si Marea Britanie);
• campion national al Romaniei in 2004 si 2005 la grupa N2;
• vicecampion national in 2006;
• a practicat mountain bike si schi-coborare de performanta;
• organizator si director de curse.