De ce (nu) se întorc angajaţii într-o companie?
În urmă cu aproximativ 5 ani a plecat pentru că voia să vadă cum este şi în alte părţi, dar după trei încercări şi-a dat seama că standardul de companie este compania X. În momentul în care i-am spus că avem o poziţie potrivită în compania X (care este clientul nostru) reacţia a fost următoarea: „Dar…Eu am plecat de acolo… Nu ştiu dacă e bine să mă întorc… Dar oare compania X va fi deschisă?”
Pornind de la acest exemplu, vă propun să identificăm mai multe scenarii. De ce (nu) se întorc angajaţii într-o companie? De cele mai multe ori datorită așa ziselor bariere. Uneori intervine orgoliul. Am întâlnit candidaţi care considerau că odată luată decizia de a pleca dintr-o companie, nu există cale de întoarcere. Am întâlnit şi candidaţi care îşi doreau să revină, însă nu ştiau cât de deschisă este compania (politici, reguli şi proceduri). Dar am avut ocazia să întâlnesc şi candidaţi care şi-au manifestat interesul pentru întoarcerea în companie şi procesul s-a derulat natural, aceştia revenind în organizaţie.
În situaţia în care între candidat şi compania-angajator nu au existat conflicte dimpotrivă, candidatul a performat şi a avut rezultate, merită demarată o discuţie privind întoarcerea. Potrivit unui studiu realizat în SUA la sfârşitul anului 2009 pe un eşantion format din peste 1.000 de angajatori, 9 din 10 companii se declarau deschise săreangajeze o parte din profesioniştii pe care i-au concediat. Să nu uităm că în perioada respectivă, în procesele de restructurare, angajatorii au renunţat nu doar la low performer, ci şi la o parte din angajaţii care aveau rezultate. Doar 10% dintre participanţii la studiu au declarat că nu intenţionează să angajeze dintre cei concediaţi. În urma cercetărilor a reieşit faptul că 18% dintre angajaţii concediaţi sunt reangajaţi de companii pentru că:
- Job-ul le este familiar (37%)
- Înţeleg cultura companiei (33%)
- Minimizează riscurile unei recrutări nepotrivite (20%)
De cele mai multe ori, candidaţii revin într-o organizaţie pentru ceea ce le-a lipsit în altă parte. Fie că este vorba despre cultură, modul în care se desfăşoară activitatea, colegi, manageri etc. De multe ori realizăm că ne lipseşte un anumit lucru (beneficiu, mediu, manager, job etc.) abia după ce îl pierdem. Aşa se explică faptul că şi pentru candidaţii care revin într-o companie, la un moment dat, lucrurile care păreau cândva pierdute şi le lipseau (re)devin normalitate.
Din punctul meu de vedere, ca şi angajator, dacă vorbim despre o persoană competentăcare şi-a îndeplinit sarcinile până în ultima zi de lucru cu răspundere este oricând binevenită în organizaţie atâta timp cât există necesitatea poziţiei respective. Evident cunosc şi organizaţii care nu sunt deschise să reangajeze o persoană care a plecat. Însă majoritatea companiilor sunt deschise să reangajeze profesionişti performanţi.
Floriana Enescu este Managing Director în cadrul companiei de executive search Qualia.