Despre discursul managerului și efectele pe care acesta le are asupra echipei
La ultimul meeting la care am asistat, unul dintre primele meeting-uri de cunoaștere a managerului și a echipei sale, după ce managerul a plecat, efectul a fost uriaș. Oamenii aceia păreau să se simtă mici, mici de tot!
Echipa muncise foarte mult să se pregătească pentru a livra prezentarea respectivă, dar mai ales rezultatele, în condițiile pieței de acum. Aflasem, înainte de meeting, că stătuseră în week-end împreună pentru a veni pregătiți în ziua întâlnirii; au avut o prezentare frumoasă, închegată, handout-uri, rezultate bune de amintit și propuneri pertinente pentru îmbunătățire. Managerul însă a părut dezinteresat, rece, nemulțumit de la început până la sfârșit, iar singura întrebare a fost doar „de ce ați realizat numai atât?”
I-am auzit șușotind, în drumul meu spre ieșire, după ce managerul plecase: „m-am simțit ca un idiot”, „îmi vine să îmi iau câmpii în astfel de momente” și alte câteva scrâșnituri din dinți… Oamenii chiar păreau mici, neînsemnați, de parcă efortul lor fusese în zadar, mai ales după ce se văzuse foarte clar că se străduiseră… Managerul însă era departe de a trăi aceeași senzație, iar concluzia lui a fost „nu știu să lucreze în echipă”.
Cu siguranță uităm câteodată că fiecare persoană din echipa noastră – chiar și noi – suntem de fapt „voluntari”. Uităm, ca manageri, că pentru a-i implica și a-i face să performeze la cote înalte, mai întâi ar trebui să le câștigăm inima, așa cum o cauză nobilă o face asupra noastră în momentul în care ajungem să facem voluntariat. Este aproape imposibil să cerem sau să cumpărăm cu un salariu performanța. Putem doar să ne trezim cu o echipă de „turiști”, iar turiștii rareori lasă o amprentă puternică asupra locului în care își petrec vacanța…
Din experiența mea cu echipele și cu managerii acestora, sunt cinci moduri de a face acest lucru:
- Fii de acord că și ceilalți sunt capabili și că pot munci din răsputeri;
- Ascultă cu adevărat și adresează întrebări „puternice”;
- Apreciază efortul și chiar sacrificiul pe care ceilalți îl fac, câteodată, poate și în numele tău;
- Mulțumește pentru efortul depus și pentru rezultatele obținute;
- Reamintește-le de ce munca fiecăruia este importantă și evidențiază amprenta pe care fiecare dintre ei o poate avea asupra bunului mers al echipei și, în ultimă instanță, chiar asupra companiei.
Da, sunt de acord că este nevoie să vorbim și despre lucrurile care ies mai puțin bine, însă într-o manieră care, la sfârșitul zilei, să lase echipa motivată! Ca manageri și lideri avem mult mai multă putere decât credem noi, iar rezultatele se vor vedea exact în direcția în care ne concentrăm noi atenția. Poate că o întrebare bună cu care să vă începeți următorul meeting cu echipa ar fi: „Cum aș vrea să se simtă ei după întâlnirea cu mine?”
Dana Burghel – Work–Life Balance Coach
Oblio Learning – authentically different