Electrician la un click distanţă
Să luăm ca exemplu compania Enel. Cu ceva timp în urmă, dacă apărea o avarie în reţea, o echipă de electricieni era trimisă pe teren, să identifice şi să izoleze elementul defect, după care urmau reparaţiile, acțiuni ce necesitau mult timp. Acum, dispecerii companiei de electricitate folosesc un sistem numit Telecontrol care permite identificarea zonei afectate și efectuarea de la distanță a manevrelor necesare pentru realimentarea cu electricitate a clienţilor. Cu alte cuvinte, o avarie se poate remedia în doar câteva minute.
„Aş putea spune că modul în care ne exercităm profesia în ziua de azi s-a schimbat fundamental”, spune Mihai Pește, Inginerul-șef al Zonei de Reţea de Medie şi Joasă Tensiune Bucureşti din cadrul Enel.
Mihai Peşte lucrează în domeniul energetic de mai bine de 10 ani. El a absolvit studiile Facultăţii de Inginerie Electrică şi Ştiinţa Calculatoarelor din cadrul Universităţii Transilvania din Braşov şi se ocupă acum de managementul şi implementarea strategiei Enel pentru reţeaua de distribuţie de energie electrică în ceea ce priveşte calitatea tehnică şi comercială a serviciului oferit clienţilor, de reducerea pierderilor tehnice şi comerciale în reţeaua de distribuţie, precum şi de implementarea strategiilor de dezvoltare sustenabilă.
Citește și: Transparența companiilor privind egalitatea de gen și de șanse acordate femeilor
Când s-a angajat în cadrul companiei, în iulie 2006, Mihai a ocupat postul de inginer proiectant de reţele de tensiune medie şi joasă în cadrul Enel Distribuţie Dobrogea. El îşi aminteşte că la acel moment, la nivelul anului 2006, tehnologia utilizată pentru reţelele electrice, la nivel naţional, avea în mare parte deja o vechime de zeci de ani.
S-au schimbat, pe rând, mentalitatea angajaţilor, cu trecerea de la conceptul de „abonat sau consumator” la conceptul de „client”, au urmat apoi ample programe de modernizări ale instalaţiilor cu scopul introducerii sistemului de Telecontrol în reţeaua de înaltă şi medie tensiune. Şi, în final, s-a implementat Telecontrolul, iar electricienii au învăţat să repare de la distanţă.
Ce înseamnă asta exact?
Pentru clienţi a scăzut semnificativ numărul şi durata întreruperilor în reţea. Pentru cei care lucrează în domeniu înseamnă o schimbare esenţială, trecerea de la reţele vechi de zeci de ani şi comunicare doar cu ajutorul telefonului fix sau a staţiilor de emisie recepţie, la sisteme tehnologice moderne, care permit controlul şi gestionarea de la distanţă a instalaţiilor de distribuţie şi a anomaliilor tehnice ce pot apărea în reţea.
În plus, sistemul de Telecontrol reprezintă un prim pas spre rețelele inteligente. „După ce vom instala şi contoarele inteligente, vom putea spune că avem reţele inteligente care vor produce beneficii majore mai ales pentru clienţii noştri. Proiectul face parte din amplul program de investiţii derulat de Enel în România pentru îmbunătăţirea calităţii serviciilor oferite clienților, modernizarea reţelei şi implementarea pe plan local a standardelor de calitate si mediu ale grupului Enel”, spune Mihai Pește.
Multe dintre modificările tehnologice au fost studiate de Mihai într-un program de dezvoltare, specializare şi perfecţionare în Italia. „Au fost organizate traininguri şi formări ale angajaţilor de la cel mai înalt la cel mai de jos nivel din companie. Ulterior, multe tehnologii performante implementate în Italia au fost adoptate şi implementate şi în reţeaua din România”, spune el. O altă provocare a fost implementarea unei politici foarte stricte în ceea ce priveşte Sănătatea şi Securitatea în Muncă.
Dar, provocarea zilnică pentru inginerul-șef este să conducă echipa de 350 de oameni pe care o are în subordine. „Cea mai mare problemă a echipelor mari este timpul de răspuns la cerinţe, solicitări şi, mai ales, la implementarea schimbării într-o lume care se transformă şi avansează cu o viteză incredibilă”, spune Mihai Pește, care completează că „beneficiază” de colegi competenţi şi dedicaţi 100% în ceea ce fac. De altfel, un aspect foarte important în activitatea de distribuţie a energiei electrice este disciplina celor care lucrează în instalaţii, deoarece gestionează ceva ce nu se vede, nu se aude şi nu are miros.
Dezvoltare sustenabilă a zonei energetice
Dezvoltarea sustenabilă în distribuţia de energie înseamnă clienţi satisfăcuţi cu costuri reduse, dar, mai ales, cu respectarea angajamentelor în ceea ce priveşte calitatea, mediul, sănătatea şi securitatea în muncă. „Un mare aport în optimizarea activităţii îl au şi contractorii noştri care în ultimii ani s-au perfecţionat şi dezvoltat din punct de vedere tehnic şi logistic, astfel încât răspund la solicitări foarte eficient”, adaugă Mihai Petre.