Frumosul în business
În urmă cu câţiva ani, am cunoscut un astfel de lider.
Era Country Manager la o companie mică, elitistă, de produse farmaceutice etice. Birourile erau într-un cartier extrem de modern şi exclusivist din nordul Bucureştiului. Iar liderul era o doamnă stilată, cu gusturi rafinate pentru artă, cu pasiune pentru frumos, cu o fineţe a gustului aparte, care era evidentă în gesturi, îmbrăcăminte, preferinţe, pasiuni.
La prima întâlnire am stat de vorbă mai bine de o oră despre pictură şi arhitectură şi despre cât de important credea că este frumosul în viaţa de zi cu zi a fiecăruia, dar şi în business. Era o femeie cu un şarm aparte. Multe relaţii le construise şi cu partenerii de afaceri în medii neconvenţionale: galerii de artă, mese rafinate şi conversaţii inspirate despre frumos şi estetică.
Ce era fascinant în compania respectivei doamne era legat de faptul că totul respira bun gust, armonie, decenţă, bun simţ, a fi la modă fără a face paradă, eleganţă. Oamenii erau atent îmbrăcaţi, aveau grijă de imaginea lor, de modul în care vorbeau şi se mişcau. Totul respira delicateţe, proporţii bine alese şi bun gust. Calitatea era evidentă la tot pasul.
Liderii motivaţi de estetică valorizează în mod natural mediile de lucru atractive, sunt atenţi la cum arată un produs şi la imaginea companiei în general. Ei creează culturi organizaţionale în care accentul cade pe stil, bun gust, tendinţe moderne şi calitate.
Sunt mai puţin preocupaţi de functionalitate şi mai mult de aparenţă. Alegerea mobilierului, spre exemplu, nu va fi făcută în primul rând pe criterii legate de eficienţă sau cost, ci pe criterii care se bazează pe armonia vizuală, pe potrivirea culorilor şi pe efectul final creat.
Sunt mai creativi şi mai concentraţi pe a încuraja imaginaţia, mai mult decât pragmatismul. În decizii folosesc mai mult intuiţia decât raţiunea şi în relaţiile cu cei din jur vor fi mai degrabă înclinaţi să îi aprecieze pe cei interesaţi de frumos, de artă, cultură, imagine.
Mădălina Bălan este Managing Partner HART Consulting.
Mai multe detalii şi chiar şi studii de caz despre acest subiect puteţi afla participând la Conferinţa HART HR Strategic, organizată de HART Consulting și susținută de revista Cariere, ce are ca temă: „CEOs and organizational culture: what makes it or breaks it?”, din 22 mai 2013.